Growth curve for mathematics via item response theory

Authors

  • Heliton Ribeiro Tavares Faculdade de Estatística e do Programa de Pós-Graduação em Matemática e Estatística da Universidade Federal do Pará (UFPA); Fundação Vunesp, São Paulo, São Paulo, Brasil http://orcid.org/0000-0003-1725-3664
  • Adriana Moraes de Carvalho Programa de Pós-Graduação em Matemática e Estatística (PPGME) da Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém,Pará, Brasil. Fundação Vunesp, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Walter Lana Leite College of Education da University of Florida, Gainesville, Florida, Estados Unidos

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3790

Keywords:

Item Response Theory, Growth Curves, Mathematics, Evaluation of Education

Abstract

This study proposes models to follow the evolution of average educational performance of a group of individuals in Mathematics. They were evaluated over time using Item Response Theory, enabling estimation of average skills in periods not evaluated and improving the interpretation of scales. The linear, quadratic, logistic and Gompertz growth curves were evaluated. The longitudinal feature leads to interdependence among skills at the various evaluation times, with the proposal of some covariance structures to model this dependence. The parameters of the items were known from a prior calibration. Real data from the Program for the Development of Education (PDE-School) of the Ministry of Education were used. It was found that the logistic growth curve, associated with the correlation structure AR(1), fit better to data, with a very high correlation between the estimated skills and that the greatest gain in skill occurs by the end of the 6th school year.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heliton Ribeiro Tavares, Faculdade de Estatística e do Programa de Pós-Graduação em Matemática e Estatística da Universidade Federal do Pará (UFPA); Fundação Vunesp, São Paulo, São Paulo, Brasil

Professor Associado da Faculdade de Estatística e do Programa de Pós-Graduação em Matemática e Estatística da Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil. Pesquisador Associado da Fundação Vunesp, São Paulo, São Paulo, Brasil

Adriana Moraes de Carvalho, Programa de Pós-Graduação em Matemática e Estatística (PPGME) da Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém,Pará, Brasil. Fundação Vunesp, São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Matemática e Estatística (PPGME) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Analista quantitativo da Fundação Vunesp.

Walter Lana Leite, College of Education da University of Florida, Gainesville, Florida, Estados Unidos

Professor Associado do College of Education da University of Florida, Gainesville, Florida, Estados Unidos

References

ANDRADE, D. F.; TAVARES, H. R.; VALLE, R. C. Teoria da resposta ao item: conceitos e aplicações. São Paulo: Associação Brasileira de Estatística, 2000.

BAKER, F. B.; KIM, S. H. (Ed.). Item response theory: parameter estimation techniques. 2. ed. Boca Raton, Flórida: CRC, 2004.

BARBETTA, P. A.; TREVISAN, L. M.; TAVARES, H.; MACEDO AZEVEDO, T. C. A. de. Aplicação da teoria da resposta ao item uni e multidimensional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 280-302, 2014.

BROOKE, N.; SILVA FERNANDES, N. da; MIRANDA, I. P. H. de; SOARES, T. M. Modelagem do crescimento da aprendizagem nos anos iniciais com dados longitudinais da pesquisa GERES. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 77-94, 2014.

CARNOY, M. et al. How schools and students respond to school improvement programs: the case of Brazil’s PDE. Economics of Education Review, v. 27, n. 1, p. 22-38, 2008.

DOORNIK, J. A.; OOMS, M. Introduction to Ox: an object-oriented matrix language. London: Timberlake Consultants Ltd and Oxford, 2007.

FRANCO, C.; BROOKE, N.; ALVES, F. Estudo longitudinal sobre qualidade e equidade no ensino fundamental brasileiro: GERES 2005. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 61, p. 625-638, 2008.

GOLDSTEIN, H.; HUIQI, P.; RATH, T.; HILL, N. The use of value-added information in judging school performance. London: Institute of Education, University of London, 2000.

JONES, R. H. Longitudinal data with serial correlation: a state-space approach. London: Chapman and Hall, 1993.

MOREIRA JR., F. Aplicações da Teoria de Resposta ao Item (TRI) no Brasil. Rev. Bras. Biom., São Paulo, v. 28, n. 4, p. 137-170, 2010.

RAUDENBUSH, S. W.; FOTIU, R. P.; CHEONG, Y. F. Inequality of access to educational resources: a national report card for eighth grade math. Educational Evaluation and Policy Analysis, Thousand Oaks, CA, v. 20, n. 4, p. 253-268, 1998.

SAKAI, M. H.; FERREIRA FILHO, O. F.; MATSUO, T. Avaliação do crescimento cognitivo do estudante de medicina: aplicação do teste de equalização no teste de progresso. Revista Brasileira de Educação Média, Londrina, v. 35, n. 4, p. 493-501, 2011.

SCHAFER, W. D.; LISSITZ, R. W.; ZHU, X.; ZHANG, Y.; HOU, X.; LI, Y. Using student growth models for evaluating teachers and schools. Technical report. College Park, MD: Marces, 2012.

SMITH, R. L.; YEN, W. M. Models for evaluating grade-to-grade growth. In: LISSITZ, R. W. (Ed.). Longitudinal and value added modeling of student performance. Maple Grove, MN: JAM Press, 2006. p. 82-94.TAVARES, H. R. Teoria da resposta ao item para dados longitudinais. 2001. 118 f. Tese (Doutorado em Estatística) – Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

TAVARES, H. R.; ANDRADE, D. F. Item Response Theory for longitudinal data: item and population ability parameters estimation. Test, v. 15, n. 1, p. 97-123, 2006.

VAN DER LINDEN, W. J.; HAMBLETON, R. K. (Ed.). Handbook of modern item response theory. New York: Springer Science & Business Media, 2013.

ZIMOWSKI, M. F.; MURAKI, E.; MISLEVY, R. J.; BOCK, R. D. Bilog-Mg 3 for Windows. Chicago: Scientific Software International, 2003.

Published

2016-05-20

How to Cite

Tavares, H. R., Carvalho, A. M. de, & Leite, W. L. (2016). Growth curve for mathematics via item response theory. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(64), 242–266. https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3790

Most read articles by the same author(s)