Redesigning the faculty assessment tool in an undergraduate Pharmacy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v34.8858

Keywords:

Faculty Performance Evaluation, Assessment Instruments, Higher Education

Abstract

The present study reports the development of a questionnaire for ongoing evaluation in a Pharmacy course. A literature review and discussions involving Pedagogical Support and the Undergraduate Committee were conducted, resulting in the first version of the questionnaire with 20 items. This was analyzed by experts and submitted to a pre-test with undergraduate students. After the adjustment stage, the Questionário de Avaliação Continuada [Continuous Assessment Questionnaire] (CAQ) was elaborated with 21 items, and 383 undergraduate students responded to it. The maximum score was reached by 5.48% of the respondents, suggesting that the CAQ presents evidence of content validity and that the process of redesigning the ongoing assessment described can facilitate other higher education institutions that are experiencing similar scenarios.

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Author Biographies

Márcia Mendes Ruiz Cantano, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto-SP, Brasil

Graduado em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (USP). Especialista em Psicopedagogia. Mestre em Educação (USP). Doutoranda do Programa de Educação da FFCLRP/USP. Educadora da Faculdade de Ciências Farmacêuticas da FCFRP/USP atuando nas áreas: Docência no Ensino Superior, Estudante Universitário, Formação Pedagógica para o Ensino Superior, Apoio Pedagógico e Programa PAE/USP. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a formação do Educador e Currículo de Ribeirão Preto (FFCLRP/USP).

Ana Maria Rosa Freato Gonçalves, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto-SP, Brasil

Graduado em Ciências Farmacêuticas pela Universidade de Ribeirão Preto (2010). Mestre (2017) e doutor em Ciências Farmacêuticas pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto (2023). Atualmente é professora do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Tem experiência na área de Farmácia, com ênfase em Farmácia Clínica, assistência e cuidado farmacêutico, validação de instrumentos na área da saúde e em estudos relacionados à adesão à farmacoterapia.

Marília Silveira de Almeida Campos, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto-SP, Brasil

Mestre em Assistência Farmacêutica pelo Programa de Pós-Graduação em Assistência Farmacêutica da UFRGS-RS. Farmacêutica no Centro de Pesquisas em Assistência Farmacêutica e Farmácia Clínica (CPAFF), da Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto/USP, onde desenvolve atividades de pesquisa e extensão universitária em assistência farmacêutica, farmácia clínica, farmacoepidemiologia, bioestatística e saúde baseada em evidências

Leonardo Régis Leira Pereira, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto-SP, Brasil

Farmacêutico, Mestre e Doutor pela Universidade de São Paulo. Atua na área de Farmácia Clínica, Cuidado Farmacêutico e Assistência Farmacêutica na Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Cantano, M. M. R., Gonçalves, A. M. R. F., Campos, M. S. de A., & Pereira, L. R. L. (2023). Redesigning the faculty assessment tool in an undergraduate Pharmacy course. Estudos Em Avaliação Educacional, 34, e08858. https://doi.org/10.18222/eae.v34.8858

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