Municipal schools of Fortaleza: two instances of school network reorganization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v33.8792

Keywords:

Municipal Education Network, Municipal Education, Elementary Education, Large Scale Evaluation

Abstract

The present paper analyzes the organization of the school network in Fortaleza, Ceará, from 1996 to 2019. The study is quantitative, descriptive, and explanatory in nature, based on data obtained from the state and municipal education departments, from the school census and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica [Basic Education Development Index] of the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research]. The analysis shows that the municipal network has been through two instances of reorganization: the first one is associated with the municipalization process of elementary education and the second, with the specialization of schools in offering a single segment of elementary education related to large-scale evaluation policies and accountability mechanisms, implemented in elementary education in Ceará.

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Author Biographies

Erineuda do Amaral Soares, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE, Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE), mestra em Gestão Educacional pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Professora da Rede Municipal de Fortaleza e membro do Grupo de Pesquisa do CNPq "Política Educacional, Gestão e Aprendizagem".

Eloisa Maia Vidal, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE, Brasil

Doutora em Educação, Professora associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE), docente do PPGE - UECE, pesquisadora da área de política e gestão e avaliação da educação básica.

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Published

2022-12-20

How to Cite

Soares, E. do A., & Vidal, E. M. (2022). Municipal schools of Fortaleza: two instances of school network reorganization. Estudos Em Avaliação Educacional, 33, e08792. https://doi.org/10.18222/eae.v33.8792

Issue

Section

Articles