Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v33.8463

Keywords:

Formative Evaluation , Evaluation Methods , Electronic Learning

Abstract

This article aims to contribute to aspects of educational evaluation in the context of the covid-19 pandemic. The period of social isolation made teachers resort to remote pedagogical practices on an emergency basis, particularly the use of digital information and communication technologies, which brought new challenges to the teaching and learning process. Among these challenges is remote evaluation, which is different from that usually used in face-to-face teaching. We present formative evaluation as a viable strategy in this context, bringing to the discussion important concepts and demonstrating its effectiveness based on two practical uses with significant results.

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Author Biographies

José Pinheiro de Queiroz-Neto, Instituto Federal do Amazonas (IFAM), Manaus-AM, Brasil

Doutor em Ciência da Computação, Professor do Instituto Federal do Amazonas.

Alexandra Nascimento de Andrade, Secretaria do Estado de Educação do Amazonas (Seduc/AM), Manaus-AM, Brasil

Doutoranda em Educação pela REAMEC, Mestra em Educação em Ciências na Amazônia (UEA), Especialista em Gestão e Supervisão Escolar (UNINORTE), Especialista em Metodologia do Ensino Superior (FSDB), Especiaista em Gestão Escolar (FSDB), graduada em Pedagogia (FSDB). Pedagoga da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino.

Clisivânia Duarte de Souza, Instituto Federal do Amazonas (IFAM), Manaus-AM, Brasil

Possui Mestrado em Educação tecnológica (IFAM) e graduação em Pedagogia (UFAM). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão Escolar e Formação de Professores. Vasta experiência em Assessoria Pedagógica à Gestão Escolar, Coordenação Pedagógica e docentes nas Secretarias Municipal e Estadual de Educação. Especialista em Mídias Aplicadas à Educação pela Universidade Federal do Amazonas.

Emanuelle Lorena Teixeira Chagas, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus-AM, Brasil

Mestranda em Educação Profissional Tecnológica (IFAM), Professora de Língua Inglesa com experiência no ensino público e privado, Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal do Amazonas e Advogada autônoma.

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Published

2022-01-31

How to Cite

Queiroz-Neto, . J. P. de, Andrade, A. N. de ., Souza, C. D. de, & Chagas, E. L. T. (2022). Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic. Estudos Em Avaliação Educacional, 33, e08463. https://doi.org/10.18222/eae.v33.8463

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Articles