The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v34.8097

Keywords:

Teacher Training, Learning Assessment, Federal Institutes of Education, Teaching Degree in Mathematics

Abstract

The present article originated from a doctoral research, carried out with the teachers of teaching degree courses in Mathematics in the federal institutes of Ceará and Paraíba. The objective was to analyze the conceptions and evaluative practices of these teachers and their relationship with teacher training. This is a qualitative study, based on the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology from the views of Martin Heidegger and Hans-Georg Gadamer, to analyze the data collected in the semi-structured interviews. The conceptions and practices of learning assessment addressed indicated that there is no training culture directed to the principles of a learning assessment, which contributes to the strengthening of evaluative practices of reproduction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônia Edivaneide de Sousa Gonzaga, Instituto Federal da Paraíba (IFPB), Cajazeiras-PB, Brasil

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB), campus Cajazeiras. Doutora e Mestra em Educação Brasileira, com ênfase em Avaliação Educacional, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação da Aprendizagem (GPAp) e do Grupo Cajazeirense em Pesquisa Matemática (GCPM).

Raimundo Hélio Leite, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil

Professor livre-docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutorado em Educação pela UFC, Mestrado em  Estatística pela Florida State University.

Lucas Melgaço da Silva, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil

Graduação em Pedagogia (UFC). Mestrado e Doutorado em Educação Brasileira (UFC), linha de avaliação educacional, eixo de avaliação do ensino-aprendizagem. Professor efetivo do Sistema Municipal de Ensino de Maracanaú.

Wirla Risany Lima Carvalho, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina-PI, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) do Centro de Ciências da Educação (CCE), da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Doutora em Educação e Mestrado na mesma área, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Objetos de pesquisa em Avaliação Educacional, Formação Docente, Didática, Currículo e Metodologias de Pesquisa.

References

Carvalho, W. R. L. (2016). Tessituras da formação em avaliação educacional: Os desafios à cultura de avaliação e a busca por uma educação crítico-reflexiva [Tese de doutorado, Universidade Federal do Ceará]. Repositório Institucional UFC. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19680

Esteban, M. T. (2013). Pedagogia de projetos: Entrelaçando o ensinar, o aprender e o avaliar à democratização do cotidiano escolar. In J. F. Silva, J. Hoffmann, & M. T. Esteban (Orgs.), Práticas avaliativas e aprendizagens significativas: Em diferentes áreas do currículo (10a ed., pp. 83-94). Mediação.

Fazenda, I. (Org.). (2018). Metodologia da pesquisa educacional. Cortez.

Fernandes, D. (2008). Para uma teoria da avaliação no domínio da avaliação das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, 19(41), 347-372. https://doi.org/10.18222/eae194120082065 DOI: https://doi.org/10.18222/eae194120082065

Fernandes, D. (2009). Avaliar para aprender: Fundamentos, práticas e políticas. Editora Unesp.

Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: Um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 534-551. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353 DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

Gadamer, H.-G. (2015). Verdade e método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica (15a ed.). Vozes.

Ghedin, E. (2012). Professor reflexivo: Da alienação da técnica à autonomia da crítica. In S. G. Pimenta, & E. Ghedin (Orgs.), Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito (7a ed., pp. 148-173). Cortez.

Gonzaga, A. E. de S., Silva, L. M. da, Carvalho, W. R. L., & Ciasca, M. I. F. L. (2020). Da construção conceitual da avaliação educacional às práticas de avaliação da aprendizagem na formação docente. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, 1(2), Artigo e020012. http://doi.org/10.51281/impa.e020012 DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020012

Heidegger, M. (2005). Ser e tempo (Parte I, 15a ed.). Vozes.

Hoffmann, J. (2013). O cenário da avaliação no ensino de Ciências, História e Geografia. In J. Silva, J. Hoffmann, & M. T. Esteban (Orgs.), Práticas avaliativas e aprendizagens significativas em diferentes áreas do currículo (pp. 53-68). Mediação.

Irala, V. B., & Mena, L. P. (2021). Avaliação discente na percepção de docentes da educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, 32, Artigo e07107. https://doi.org/10.18222/eae.v32.7107 DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32.7107

Luckesi, C. C. (2005). Avaliação da aprendizagem na escola: Reelaborando conceitos e recriando a prática (2a ed.). Malabares.

Luckesi, C. C. (2011). Avaliação da aprendizagem escolar: Estudos e preposições (19a ed.). Cortez.

Marques, H. R., Manfroi, J., Castilho, M. A. de, & Noal, M. L. (2006). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico (4a ed. rev. e atual.). UCDB.

Perrenoud, P. (1999). Avaliação: Da excelência à regulação das aprendizagens. Artmed.

Pimenta, S. G., & Anastasiou, L. G. C. (2014). Docência no ensino superior (5a ed.). Cortez.

Schmidt, L. K. (2012). Hermenêutica. Vozes.

Silva, J. F. (2013). Introdução: Avaliação do ensino e da aprendizagem numa perspectiva formativo- -reguladora. In J. F. Silva, J. Hoffmann, & M. T. Estaban (Orgs.), Práticas avaliativas e aprendizagens significativas: Em diferentes áreas do currículo (10a ed., pp. 9-22). Mediação.

Villas Boas, B. M. F. (2004). Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Papirus.

Published

2023-06-20

How to Cite

Gonzaga, A. E. de S., Leite, R. H., Silva, L. M. da, & Carvalho, W. R. L. (2023). The evaluation of learning in teacher training: Revealing horizons. Estudos Em Avaliação Educacional, 34, e08097. https://doi.org/10.18222/eae.v34.8097

Issue

Section

Articles