Evaluation algorithms: modeling and application in the student evasion study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.7038

Keywords:

Institutional Evaluation, School Evasion, Evaluation Algorithm, Quality of Education.

Abstract

This paper aims to apply the concept of evaluation algorithms in the study of evasion, retention and graduation rates at the Sobral campus of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará [Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará] between 2009.1 and 2015.1. It identifies, from management’s perspective, factors that influence these phenomena and, consequently, the performance of this educational institution. This is an evaluative study based on a quantitative-qualitative methodological approach. Its theoretical categories comprise strategic planning, self-assessment and educational quality. To this end, data from documentary analysis was triangulated with indications derived from the semi--structured interview. The main results of the application of the algorithm and the generation of a Course Quality Indicator indicated that the analyzed courses were not very efficient, since more than half received the lowest grade (E) and none of the courses under analysis obtained a grade of (A) or (B) for efficiency.

 

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Author Biographies

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil

Programa de Pós-graduação em Educação

Nucleo de Avaliação Educacional

José Leudo Maia, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil

Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-Doutor em Educação Brasileira (UFC). Professor associado da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza, Ceará, Brasil.

Ana Cléa Gomes de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Sobral-CE, Brasil

Doutoranda em Educação Brasileira na Linha da Avaliação Educacional na Universidade Federal do Ceará (UFC). Pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Sobral, Ceará, Brasil

Mariana Cristina Alves de Abreu, Universidade Federal do Ceará (UFC); Prefeitura Municipal de Fortaleza, Fortaleza-CE, Brasil

Mestranda em Educação Brasileira, na Linha de Avaliação Educacional, na Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora efetiva da Rede Municipal de Fortaleza. Fortaleza, Ceará, Brasil

Ana Paula de Sousa Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil

Mestranda em Educação Brasileira, na Linha de Avaliação Educacional, na Universidade Federal do Ceará (UFC). Fortaleza, Ceará, Brasil.

Suzana de Andrade Gonçalves de Oliveira, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil

Mestranda em Educação Brasileira, na Linha de Avaliação Educacional, na Universidade Federal do Ceará (UFC). Fortaleza, Ceará, Brasil.

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Published

2020-11-05

How to Cite

Lima, M. A. M., Maia, J. L., Sousa, A. C. G. de, Abreu, M. C. A. de, Lima, A. P. de S., & Oliveira, S. de A. G. de. (2020). Evaluation algorithms: modeling and application in the student evasion study. Estudos Em Avaliação Educacional, 31(77), 318–340. https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.7038