Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.5236Keywords:
Learning Evaluation, Elementary School, Democratic Management, Educational Policies.Abstract
This article aims to analyze student perception of learning evaluation regarding the educational policy implemented in the municipal school network of Santo André (SP). It is a qualitative study that used analytical triangulation to assess aspects of the educational policy of the municipality, grounded in a democratic management perspective, based on official documents. It discusses the literature in the field of learning evaluation, and presents information collected through focus groups with 5th grade students from two municipal schools. The interviews were analyzed using content analysis. The data show that students see the evaluation positively, as an instrument that promotes and supports advances in classroom learning, indicating possible reflections of democratic management principles implemented in municipal education.
Downloads
References
ALVES, José Joaquim F. M.; CABRAL, Ilídia. Os demónios da avaliação: memórias de professores enquanto alunos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 63, p. 630-662, set./dez. 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Setenta, 1994.
BLOOM, Benjamin S.; HASTINGS, J. Thomas; MADAUS, George F. Manual de avaliação formativa e somativa do aprendizado escolar. São Paulo: Pioneira, 1983.
CHUEIRI, Mary Stela Ferreira. Concepções sobre a avaliação escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, n. 39, p. 49-64, jan./abr. 2008.
CORCUFF, Philippe. As novas sociologias: construções da realidade social. Bauru: Edusc, 2001.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da educação superior. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.
FRANCO, Maria Laura P. B. Pressupostos epistemológicos da avaliação educacional. In: SOUSA, Clarilza P. (Org.). Avaliação do rendimento escolar. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 1997.
FRANCO, Maria Laura P. B. Análise de Conteúdo. 5. ed. Brasília, DF: Liber Livros, 2012.
GATTI, Bernardete A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Liber livro, 2005.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.
HAYDT, Regina C. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 2000.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2008.
LIBÂNEO, José C. Organização e gestão escolar: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2007.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
MARTINS, Ângela M. A constituição de trajetórias profissionais: possíveis contribuições ao debate sobre o trabalho docente. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 46, n. 9, p. 1-8, sept. 2008.
MÉNDEZ, Juan Manuel Álvarez. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SANTO ANDRÉ. Secretaria Municipal de Educação e Formação Profissional. Revista Estação Gente – Educação Inclusiva: Plano 1998. Santo André, SP: SME, 1998.
SANTO ANDRÉ. Secretaria Municipal de Educação e Formação Profissional. Revista Estação Gente – Educação Inclusiva. Caderno de formação. v. 1. Santo André, SP: SME, 1999.
SANTO ANDRÉ. Secretaria Municipal de Educação e Formação Profissional. Ressignificação das práticas pedagógicas e transformações nos tempos e espaços escolares. Santo André, SP: SME, 2008.
SANTO ANDRÉ. Secretaria Municipal de Orçamento e Planejamento Participativo. Anuário de Santo André 2014. Ano Base 2013. Departamento de Indicadores Sociais e Econômicos/DISE. Santo André, SP: SMOPP, 2014. Disponível em:<http://www2.santoandre.sp.gov.br/imagens/docsportal/Anu%C3%Alrio_de_Santo_Andr%C3%A9_2014.pdf>. Acesso em: 18 jan. 2016.
SANTO ANDRÉ. Secretaria Municipal de Educação e Formação Profissional. Revista a Rede em Roda: a formação desenvolvida na rede de ensino de Santo André. Santo André, SP: SME, 2015.
SANTO ANDRÉ. Secretaria de Educação. Mapa de movimento de alunos. Santo André: GAE, fevereiro 2016.
SASAKI, Karen; OLIVEIRA, Luana C. P.; BARRETO, Maribel O.; ROCHA, Nívea M. F. Percepções de estudantes do ensino fundamental sobre sua avaliação de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 77-86, jan./abr. 2014.
SILVA, Deise de Oliveira da. A construção do projeto político pedagógico numa perspectiva democrática: uma experiência na rede municipal de ensino em Santo André, SP. Jundiaí, SP: Editorial, 2011.
STAKE, Robert. Pesquisa qualitativa – estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação: considerações teóricas e posicionamentos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 16, p. 5-35, jul./dez. 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).