Student perception of learning evaluation in democratic municipal management

Authors

  • Cristiane Machado Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE/Unicamp), Campinas-SP, Brasil
  • Angela Maria Martins Fundação Carlos Chagas (FCC); Universidade Cidade de São Paulo (Unicid), São Paulo-SP, Brasil
  • Gilne Gardesani Fernandez Secretaria Municipal de Educação de Santo André, Santo André-SP, Brasil
  • Adriana Cristina Reis de Assis Secretaria Municipal de Educação de Santo André, Santo André-SP, Brasil
  • Dulcilene Aparecida Batista Secretaria Municipal de Educação de Santo André, Santo André-SP, Brasi

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.5236

Keywords:

Learning Evaluation, Elementary School, Democratic Management, Educational Policies.

Abstract

This article aims to analyze student perception of learning evaluation regarding the educational policy implemented in the municipal school network of Santo André (SP). It is a qualitative study that used analytical triangulation to assess aspects of the educational policy of the municipality, grounded in a democratic management perspective, based on official documents. It discusses the literature in the field of learning evaluation, and presents information collected through focus groups with 5th grade students from two municipal schools. The interviews were analyzed using content analysis. The data show that students see the evaluation positively, as an instrument that promotes and supports advances in classroom learning, indicating possible reflections of democratic management principles implemented in municipal education.

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Author Biographies

Cristiane Machado, Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE/Unicamp), Campinas-SP, Brasil

Docente no Depase (Departamento de Políticas, Administração e Sistemas Educacionais) na Faculdade de Educação da UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas. Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da USP - Universidade de São Paulo (2003), Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (1995) e Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela PUC Campinas - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1991). Desenvolve pesquisas relacionadas aos temas Política Educacional, Gestão Educacional e Avaliação Educacional.

Angela Maria Martins, Fundação Carlos Chagas (FCC); Universidade Cidade de São Paulo (Unicid), São Paulo-SP, Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Unicamp, com pós-doutoramento em Políticas Educacionais pelo Instituto de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. Pesquisadora Senior da Fundação Carlos Chagas. Professora do PPGE da Universidade Cidade de São Paulo.

Gilne Gardesani Fernandez, Secretaria Municipal de Educação de Santo André, Santo André-SP, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo. É graduada em Pedagogia pela Universidade do Grande ABC (1993) e possui pós-graduação em Psicopedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo (1997) e Direito Educacional pela Faculdade de Educação São Luís (2005). Tem experiência na área de Educação como professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental, como gestora (direção e coordenação pedagógica), formadora e coordenadora de cursos para professores e gestores educacionais pela Fundação Lemann e Elos Educacional.

Adriana Cristina Reis de Assis, Secretaria Municipal de Educação de Santo André, Santo André-SP, Brasil

Mestre em Educação, pela UNICID - Universidade Cidade de São Paulo. Pós Graduação em Educação Física Escolar (Educação Motora) pela FEFISA Faculdades Integradas (2001) e Pós Graduação em Diálogos de Saberes para Ação Cidadã (Gestão Educacional) pela Universidade Federal do ABC (2009). Graduação em Licenciatura Física e Biológica pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1988) e Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1993). Atuou como diretora escolar por 10 anos é Coordenadora de Serviço Educacional na Prefeitura de Santo André, sendo responsável pela coordenação e acompanhamento pedagógico e administrativo das equipes gestoras de um setor de escolas por 6 anos .Atualmente exerce a função de professor de Ensino Fundamental I, na mesma rede.

Dulcilene Aparecida Batista, Secretaria Municipal de Educação de Santo André, Santo André-SP, Brasi

Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID (Políticas Públicas e Gestão Escolar). Possui Especialização em Educação Infantil pela Universidade de São Paulo e Alfabetização pela Faculdade de Jacarepaguá - RJ, graduada em Matemática pela Universidade do Grande ABC (1999), em Ciências Físicas e Biológicas - Faculdades Integradas Senador Fláquer (1994) e em Pedagogia pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2007). Atuou como Assistente Pedagógica, Diretora de Unidade Escolar e Coordenadora de Serviço Educacional executando funções de Coordenação Pedagógica e acompanhamento do trabalho das equipes gestoras de cinco creches do município de Santo André. Atualmente exerce a função de Professora de Ensino Fundamental I na mesma rede.

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Published

2018-08-31

How to Cite

Machado, C., Martins, A. M., Fernandez, G. G., Assis, A. C. R. de, & Batista, D. A. (2018). Student perception of learning evaluation in democratic municipal management. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(71), 414–437. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.5236