Mathematics clasroom practices in the elementary school

Authors

  • Isabel Cristina Rodrigues de Lucena Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil
  • António Manuel Águas Borralho Universidade de Évora, Évora, Portugal
  • Josete Leal Dias Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i70.5107

Keywords:

Teaching and Learning Process, Learning Assessment, Mathematics, Early Years of Elementary School.

Abstract

This article aims to characterize teaching practices that occur in the classrooms of the elementary school, in the area of mathematics, based on an international cooperative research. Conclusive and interpretative summaries were developed using a qualitative methodology in which data were gathered from classroom observations and interviews, grounded in an investigative matrix, which we called narratives. The analyses of these narratives showed the following results: assessment practices are still centered on classification; effective participation of students in the teaching and learning process is greatly reduced; lack of integration regarding the relationship among the processes of teaching, assessment and learning; among others. This study also shows that there is a desire to conduct an assessment for learning. However, it is necessary to strengthen the theoretical field on assessment so that, in the classroom, we can problematize and counter established practices.

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Author Biographies

Isabel Cristina Rodrigues de Lucena, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil

Professora da Universidade Federal do Pará, lotada no Instituto de Educação Matemática e Científica, licenciada em Matemática pela Universidade do Estado do Pará, Mestre e Doutora em Educação/Educação Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, atua nos cursos de licenciaturas para a formação de professores que ensinam matemática na Educação Básica e nos cursos de pós-graduação, nível de mestrado e doutorado, em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) e no programa de pós-graduação em Docência em Ciências e Matemática (PPGDOC). Atualmente é diretora do Instituto de Educação Matemática e Científica da UFPA (2015-2019). Interesse de pesquisa em Educação Matemática e cultura amazônica, formação docente, avaliação de aprendizagens.

António Manuel Águas Borralho, Universidade de Évora, Évora, Portugal

Professor da Universidade de Évora, vinculado ao Centro de Investigação em Educação e Psicologia, licenciado em Ensino de Matemática e Desenho pela Universidade de Évora. Mestre em Tecnologia Educativa Universidad Complutense de Madrid. Ciências da Educação de Universidade de Évora. Atua nos cursos de formação de professores e de pós-graduação em Educação em nível de mestrado e doutorado ofertados pela Universidade de Évora. É professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/UFPA). Atualmente é diretor do Curso de Mestrado em Ciências da Educação: Supervisão Pedagógica (UEVORA). Áreas de investigação: Educação Matemática, resolução de problemas, álgebra na Educação Básica, Avaliação de Aprendizagem.

Josete Leal Dias, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil

Professora da Universidade Federal do Pará, vinculada a Escola de Aplicação, licenciada em Pedagogia pela Universidade da Amazônia, Mestre e Doutora em Educação Matemática pelo Instituto de Educação em Ciências e Matemática IEMCI-UFPA. Tem experiência na docência nos Anos Iniciais. Atualmente é coordenadora pedagógica no Ensino Fundamental Anos Iniciais e professora no Programa de Pós-graduação em Docência em Ciências e Matemática (PPGDOC/UFPA).   Temas de interesse em nível de pesquisa:  Educação Matemática, anos iniciais, avaliação, ensino-aprendizagem, formação de professores.

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Published

2018-04-23

How to Cite

Lucena, I. C. R. de, Borralho, A. M. Águas, & Dias, J. L. (2018). Mathematics clasroom practices in the elementary school. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(70), 254–274. https://doi.org/10.18222/eae.v29i70.5107