Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts

Authors

  • Assis Leão da Silva Instituto Federal de Pernambuco (IFPE), Recife-PE, Brasil
  • Alfredo Macedo Gomes Instituto Federal de Pernambuco (IFPE), Recife-PE, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.5048

Keywords:

Evaluation Concepts, Evaluation Trends, Evaluation Policies, Educational Evaluation

Abstract

This paper aims to conduct a theoretical discussion by revisiting, systematizing, and reflecting upon different concepts and trends in the field of educational evaluation. The historical construction of these concepts of evaluation indicates specific social and educational demands, that change the focus of educational evaluation at different times, in the field of educational evaluation. It should be stressed that, in the current context, the understanding of educational evaluation is associated with the hybridization of different concepts of evaluation. This hybridism, seen in the evaluation policies, has evidenced a moment of transition in the trends of concepts of evaluation, with important advances and retreats in the reach, objects and logic of educational evaluation. It does so by resolving agreement or conflict between the concepts of evaluation.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Assis Leão da Silva, Instituto Federal de Pernambuco (IFPE), Recife-PE, Brasil

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco/IFPE. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco

Alfredo Macedo Gomes, Instituto Federal de Pernambuco (IFPE), Recife-PE, Brasil

Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1990), Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1995) e Doutorado em Educação (PhD) pela University of Bristol (2000). Realizou estágio pós-doutoral junto ao Centre for Globalization, Societies and Education, University of Bristol, UK (2010-2011). É professor associado do Departamento de Fundamentos Sócio-filosóficos da Educação e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE. Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (2011-2013).Tem formação e experiência de pesquisa na área de políticas da educação superior, com ênfase nos processos de formulação, implementação e avaliação de políticas, projetos e programas, a partir de perspectiva de crítica, com foco nos temas: globalização, regionalização, políticas de educação superior, Estado, classes sociais e sociedade. A pesquisa atual busca contribuir para o entendimento dos processos de globalização e regionalização da educação superior na América Latina, assim como o desenvolvimento teórico-conceitual sobre políticas educacionais e crescimento da educação superior. Integra a Linha de Pesquisa Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação. É coordenador/líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Pesquisa em Políticas Públicas, Educação e Sociedade (LAPPES) e coordenador da Rede de Cooperação Acadêmico-científica de Educação Superior (REDECAES) no âmbito de projeto integrado (PROCAD-CAPES) com o PPGE/UFG.

References

AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2005.

ÂNGULO, J. F. Evaluación de programas sociales de la eficacia a la democracia. Revista de Educación, Madri, v. 286, p. 193-207, mayo/ago. 1988.

ARREDONDO, C. S; DIAGO, J. C. Avaliação educacional e promoção escolar. São Paulo: Editora da Unesp, 2009.

BOBBIO, N. Dicionário de política. 13. ed. Brasília, DF: Editora UnB, 2010. p. 656. v. 2.

CAMPBELL, D. T. Keeping the data honest in the experimenting society. In: MELTON, H. W.; WATSON, D. H. G. (Org.). Interdisciplinary dimensions of accounting for social goals and social organizations: a conference of the Department of the Accountancy, University of Illinois, Urbana-Champaign. Urbana-Champaign: University of Illinois, 1977. p. 37-76.

CASANOVA, M. A. Manual de evalución educativa. Madri: La Muralha, 2007.

CRONBACH, L. J. Course improvement through evaluation. Teachers College Record, New York, v. 64, n. 8, p. 672-683, May 1963.

CRONBACH, L. J. Designing evaluation of educational and social programs. San Francisco: Jossey-Bass, 1982.

EISNER, E. The education imagination. New York: Macmillan, 1979.

FERNANDES, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora da Unesp, 2009.

GUBA, E. G; LINCOLN, Y. S. Controvérsias paradigmáticas, contradições e confluências emergentes. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2003. p. 169-192.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Avaliação de quarta geração. Tradução de Beth Honorato. Campinas: Unicamp, 2011.

HOUSE, E. R. Tendências em educação. Revista de Educación, Madri, n. 299, p. 43-56, sept./dic. 1992.

HOUSE, E. R. Evaluación, ética y poder. Madri: Morata, 1994.

HOUSE, E. R. Evaluación, ética y poder. Madri: Morata, 2000.

HYPOLITO, A. M. Gestão do trabalho docente e qualidade da educação. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 23., Porto Alegre, 2007. Anais... Porto Alegre: Associação Nacional de Política e Administração da Educação, 2007. Disponível em: . Acesso em: set. 2016.

LEFRANÇOIS, G. R. Teorias da aprendizagem. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

MACDONALD, B. Evaluation and the control of education. In: MACDONALD, B.; WALKER, R.; SAFARI I. Innovation, evaluation, research and the problem of control. Norwich: Centre for Applied Research in Education/University of East Anglia, 1974. p. 23-27.

MACDONALD, B. La evaluación como profesión de servicio público: perspectivas de futuro. In: SÁEZ, M. (Coord.). Conceptualizando la evaluación en España. Alcalá de Henares: Universidad Alcalá de Henares, 1995. p. 15-23.

MADAUS, G.; STUFFLEBEAM, D. Program evaluation: a historical overwiew. In: STUFFLEBEAM, D.; MADAUS, G.; KELLAGHAN, T. (Org.). Evaluation models: viewpoints on educational and human services evaluation. Dordrecht: Kluwer, 2000. p. 97-112.

MAROY, C. Sociologie des regulations de l’enseignement: une comparaison européenne. Recherches Sociologiques, Louvain, v. 35, n. 2, p. 1-4, mai/juil 2004.

MAROY, C.; DUPRIEZ, V. La regulation dans les systems scolaires. Revue Française de Pédagogie, Lyon, v. 130, n. 1, p. 73-87, janv./mars 2000. Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/rfp_0556807_2000_num_130_1_1054>. Acesso em: dez. 2016.

MULLER, P.; SUREL, Y. Análise das políticas públicas. Pelotas: Educat, 2002.

NEAVE, G. On the cultivation of quality, efficiency and enterprise: an overview of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988. European Journal of Education, Oxford, v. 23, n. 1/2, p. 7-23, Jan./Apr. 1988.

PROVUS, M. M. The discrepancy evaluation model. In: TAYLOR, P. A.; COWLEY, D. M. Readings in curriculum evaluation. Dubuque, Iowa: W.M.C Brown Co. Publishing, 1972. p. 242-283.

SCRIVEN, M. The methodology of evaluation, In: TYLER, R. W.; GAGNE, R. M.; SCRIVEN, M. Perspectives of curriculum evaluation. Chicago: Rand McNally, 1967. p. 39-83. (American Educational Research Association Monograph Series on Curriculum Evaluation, n. 1).

SCRIVEN, M. An introduction to metaevaluation. Educational Products Report, n. 2, p. 36- 38, 1969.

SCRIVEN, M. Goal-free evaluation. In: HOUSE, E. R. (Ed.). School evaluation: the politics and process. Berkeley, Califórnia: MacCutchan Publishing Corporation, 1973. p. 25-42.

SCRIVEN, M. Evaluation ideologies. In: MADAUS, F. G.; SCRIVEN M. S.; STUFFLEBEAM, D. L. (Org.). Evaluation models. Boston: Springer, 1983. p. 3-112.

SECCHI, L. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SILVA, A. L. Avaliação institucional no Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). 2015. 372 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

SIMONS, H. Evaluación democrática de instituciones escolares. Madrid: Morata, 1999.

STAKE, R. E. The countenance of educational evaluation. Teachers College Record, New York, v. 68, n. 7, p. 523-540, Jan./Apr. 1967.

STERNBERG, R. J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

STUFFLEBEAM, D. L. The relevance of the CIPP Evaluation Model for Educational Accountability. Journal of Research and Development in Education, v. 5, p. 19-25, 1971.

STUFFLEBEAM, D. L.; SHINKFIELD, A. J. Evaluation sistemática. Guia teórica e prática. Madrid: Paidós, 1987.

TAYLOR, F. W. Princípios da administração científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 1990.

TYLER, R. W. The objectives and plans for a national assessment of educational progress. Journal of Educational Measurement, Chicago, v. 3, n. 1, p. 3-15, Feb. 1966.

VIANNA, H. M. Avaliação educacional: teoria, planejamento e modelos. São Paulo: Ibrasa, 2000.

WATRAS, J. The eight-year study: from evaluative research to a demonstration project, 1930-1940. Education Policy Analysis Archives, Phoenix, v. 14, p. 21, Aug. 2006.

Published

2018-08-31

How to Cite

Silva, A. L. da, & Gomes, A. M. (2018). Educational evaluation: theoretical concepts and conflicts. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(71), 350–384. https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.5048