Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality

Authors

  • Leo Lynce Valle de Lacerda Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Itajaí, Santa Catarina, Brasil
  • Cássia Ferri Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Itajaí, Santa Catarina, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3970

Keywords:

Higher Education, Sinaes, Enade, Preliminary Concept of Course.

Abstract

This article investigated the National Evaluation System for Higher Education and its primary regulation indicator, the Preliminary Course Concept. A three-year cycle of the National Examination of Courses, encompassing 55 areas of undergraduate education, was used. The relationship between the inputs and the graduates’ grades was analyzed using multiple linear regression, retaining those grades which presented semi-partial correlations, significant at 5%. The results showed a lack of relationship in 11 of the 55 areas. In the others, the inputs with higher frequency of correlations were the grades for infrastructure and doctors. The correlation frequency was higher for universities, demonstrating that the indicator is more appropriate for these. The results demonstrate that the indicator does not show a relationship between input and output independent of the areas and institutions. Therefore, it cannot be used as an indicator of quality without a qualitative assessment of the context of the institution and the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leo Lynce Valle de Lacerda, Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Itajaí, Santa Catarina, Brasil

Doutor em Educação (Políticas Públicas) pela Universidade do Vale do Itajaí (Univali), é professor dessa instituição e atua no programa de avaliação e na administração acadêmica da universidade, Itajaí, Santa Catarina, Brasil.

Cássia Ferri, Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Itajaí, Santa Catarina, Brasil

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), é docente e pesquisadora
do Programa de Mestrado em Educação da Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Itajaí, Santa Catarina, Brasil.

References

BITTENCOURT, H. et al. Mudanças nos pesos do CPC e seu impacto nos resultados de avaliação em universidades federais e privadas. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 3, p. 147-166, nov. 2010. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772010000300008>. Acesso em: 26 maio 2016.

BRASIL. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – Sinaes, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 15 abr. 2004a.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinaes – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 2. ed. ampl. Brasília, DF: Inep, 2004b. 155 p.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica CPC – Cálculo do Conceito Preliminar de Curso, de 17 de dezembro de 2009. Brasília, DF: Inep, 2009. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/download/enade/2008/Nota_Tecnica_ CPC_17_12_2009.pdf>. Acesso em: 17 jul. 2017.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Brasília, DF: Inep, 2011. v. 3. CD-ROM.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica n. 59, de 27 de outubro de 2015. Brasília, DF: Inep, 2015. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/ notas_tecnicas/2014/nota_tecnica_daes_n592015_calculo_do_igc2014.pdf>. Acesso em: 7 jul. 2017.

CONTERA, C. Modelos de avaliação da qualidade da educação superior. In: DIAS SOBRINHO, J.; RISTOFF, D. (Org.). Avaliação democrática: para uma universidade cidadã. Florianópolis: Insular, 2002. p. 119-144.

DEVORE, J. L. Probabilidade e estatística para engenharia e ciências. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2012. 692 p.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da Educação Superior. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do Provão ao Sinaes. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 1, p. 195-224, mar. 2010.

FERNANDES, R. et al. Avaliação de cursos na educação superior: a função e a mecânica do Conceito Preliminar de Curso. Brasília, DF: Inep, 2009. 18 p. (Documental. Textos para Discussão, n. 32).

HAIR, J. F. et al. Análise Multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre: Artmed; Bookman, 2005. 593 p.

LACERDA, L. L. V. Sinaes, teoria e prática: pressupostos epistemológicos em oposição. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 20, n. 1, p. 87-104, mar, 2015a.

LACERDA, L. L. V. Sinaes: sistema de avaliação ou exame de desempenho? 2015. 538 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2015b.

PEDROSA, R. H. L.; AMARAL, E.; KNOBEL, M. Assessing higher education learning outcomes in Brazil. Higher Education Management and Policy, Paris, v. 24, n. 2, p. 55-71, 2013.

RISTOFF, D. I. O Sinaes e seus desafi Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 9, n. 1, p. 179-183, mar. 2004.

STATSOFT. Statistica: data analysis software system, version 10. StatSoft, 2011.

WEBER, S. Avaliação e regulação da educação superior: conquistas e impasses. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 31, n. 113, p. 1247-1269, out./dez. 2010.

Published

2017-12-13

How to Cite

Lacerda, L. L. V. de, & Ferri, C. (2017). Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(69), 748–772. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3970