Preliminary course concept: unique concept for a multiple educational reality
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3970Keywords:
Higher Education, Sinaes, Enade, Preliminary Concept of Course.Abstract
This article investigated the National Evaluation System for Higher Education and its primary regulation indicator, the Preliminary Course Concept. A three-year cycle of the National Examination of Courses, encompassing 55 areas of undergraduate education, was used. The relationship between the inputs and the graduates’ grades was analyzed using multiple linear regression, retaining those grades which presented semi-partial correlations, significant at 5%. The results showed a lack of relationship in 11 of the 55 areas. In the others, the inputs with higher frequency of correlations were the grades for infrastructure and doctors. The correlation frequency was higher for universities, demonstrating that the indicator is more appropriate for these. The results demonstrate that the indicator does not show a relationship between input and output independent of the areas and institutions. Therefore, it cannot be used as an indicator of quality without a qualitative assessment of the context of the institution and the course.
Downloads
References
BITTENCOURT, H. et al. Mudanças nos pesos do CPC e seu impacto nos resultados de avaliação em universidades federais e privadas. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 3, p. 147-166, nov. 2010. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772010000300008>. Acesso em: 26 maio 2016.
BRASIL. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – Sinaes, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 15 abr. 2004a.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinaes – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 2. ed. ampl. Brasília, DF: Inep, 2004b. 155 p.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica CPC – Cálculo do Conceito Preliminar de Curso, de 17 de dezembro de 2009. Brasília, DF: Inep, 2009. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/download/enade/2008/Nota_Tecnica_ CPC_17_12_2009.pdf>. Acesso em: 17 jul. 2017.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Brasília, DF: Inep, 2011. v. 3. CD-ROM.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica n. 59, de 27 de outubro de 2015. Brasília, DF: Inep, 2015. Disponível em:<http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/ notas_tecnicas/2014/nota_tecnica_daes_n592015_calculo_do_igc2014.pdf>. Acesso em: 7 jul. 2017.
CONTERA, C. Modelos de avaliação da qualidade da educação superior. In: DIAS SOBRINHO, J.; RISTOFF, D. (Org.). Avaliação democrática: para uma universidade cidadã. Florianópolis: Insular, 2002. p. 119-144.
DEVORE, J. L. Probabilidade e estatística para engenharia e ciências. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2012. 692 p.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da Educação Superior. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do Provão ao Sinaes. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 1, p. 195-224, mar. 2010.
FERNANDES, R. et al. Avaliação de cursos na educação superior: a função e a mecânica do Conceito Preliminar de Curso. Brasília, DF: Inep, 2009. 18 p. (Documental. Textos para Discussão, n. 32).
HAIR, J. F. et al. Análise Multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre: Artmed; Bookman, 2005. 593 p.
LACERDA, L. L. V. Sinaes, teoria e prática: pressupostos epistemológicos em oposição. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 20, n. 1, p. 87-104, mar, 2015a.
LACERDA, L. L. V. Sinaes: sistema de avaliação ou exame de desempenho? 2015. 538 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2015b.
PEDROSA, R. H. L.; AMARAL, E.; KNOBEL, M. Assessing higher education learning outcomes in Brazil. Higher Education Management and Policy, Paris, v. 24, n. 2, p. 55-71, 2013.
RISTOFF, D. I. O Sinaes e seus desafi Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 9, n. 1, p. 179-183, mar. 2004.
STATSOFT. Statistica: data analysis software system, version 10. StatSoft, 2011.
WEBER, S. Avaliação e regulação da educação superior: conquistas e impasses. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 31, n. 113, p. 1247-1269, out./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).