Evidence of the effect of retention in the early years of school
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae255920142862Keywords:
Retention, Assessment of School Performance, Longitudinal Research, Elementary EducationAbstract
In the context of the debate about the advantages and disadvantages of school retention as a pedagogic method, this study intends to verify the effects of this practice on the performance of students in the first years of schooling. The objective is to investigate whether students who repeat, even at the cost of an extra year of schooling, show real gains in proficiency that justify the use of such a measure. To accomplish this, we developed an observational study that compares groups of students, retained and promoted, organized by assisted pairing, analyzing the impact of retention on the proficiency measures on these groups in Portuguese language and Mathematics, at different moments along their school path. The results show that, over time, the retained students learn less than the promoted students. When compared within the same grade, independent of the school year of the student, the retainees were more successful, although the effect on the Portuguese language gets lost over the grades.
Downloads
References
BRANDÃO, Zaia; BAETA, Anna Maria Bianchini; ROCHA, Any Dutra Coelho. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. 2. ed. Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1983.
BROOKE, Nigel; BONAMINO, Alícia (Org.). Geres 2005: razões e resultados de uma pesquisa longitudinal sobre a eficácia escolar. Rio de Janeiro: Wallprint, 2011.
CARVALHO, Sandro Sacchet de. Um estudo do impacto das políticas de não retenção sobre o desempenho acadêmico dos alunos nas escolas públicas brasileiras. 2009. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
COOK, Thomas D.; CAMPBELL, Donald Thomas. Quasi-experimentation: design and analysis for field settings. Chicago: Rand McNally, 1979.
CRAHAY, Marcel. É possível tirar conclusões sobre os efeitos da repetência?. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 127, p. 223-246, jan./abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000100010
FLETCHER, Philip. A repetência no ensino de 1º grau: um problema negligenciado da educação brasileira. Uma análise preliminar e sugestão de avaliação adicional. Revista Brasileira de Administração da Educação, Porto Alegre, v. 3, n.1, p. 10-41, jan./jun. 1985.
FLETCHER, Philip; CASTRO, Cláudio de Moura. Os mitos, as estratégias e as prioridades para o ensino de 1º grau. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 35-42, jan./jun. 1986.
FLETCHER, Philip; RIBEIRO, Sérgio da Costa. O ensino de primeiro grau no Brasil de hoje. Em Aberto, Brasília, ano 6, n .33, jan./mar. 1987.
GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio Romão. Evolução do ensino fundamental no Brasil: análise das estatísticas e indicadores educacionais. Instituto Paulo Freire, 2000. Disponível em: <http://acervo.paulofreire.org/xmlui/handle/7891/3389>. Acesso em: 07 jan. 2013.
GIL, Natália. Interpretação das estatísticas de educação: um espaço de disputas simbólicas. Revista Brasileira de História da Educação, n. 13, p. 121-151, jan./abr. 2007.
HOLMES, C. Thomas. Grade-level retention effects: a meta-analysis of research studies. In: SHEPARD, L.A.; SMITH, M.L. (Ed.), Flunking grades: research and policies on retention. London, Bristol: The Falmer, 1989. p. 16-33.
JACKSON, Gregg. The research evidence on the effects of grade retention. Review of Educational Research, v. 45, n. 4, p. 613-636, 1975. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045004613
KLEIN, Ruben; RIBEIRO, Sérgio da Costa. O censo educacional e o modelo de fluxo:
o problema da repetência. São Paulo: USP/NUPES, nov. 1991.
KLEIN, Ruben; RIBEIRO, Sérgio da Costa. A pedagogia da repetência ao longo das décadas. Ensaio: Avaliações e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 20, p. 55-61, jul./set. 1998.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. A evasão escolar no ensino primário. Revista Brasileira de Estatística, Rio de Janeiro, n. 7, p. 539-552, jul./set. 1941.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Tendências da educação brasileira. 2. ed. Brasília, DF: MEC/Inep, 2002.
LUZ, Luciana Soares. O impacto da repetência na proficiência escolar: Uma análise longitudinal do desempenho de repetentes em 2002-2003. 2008. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Cedeplar, Belo Horizonte, 2008.
MENEZES-FILHO, Naércio et al. Avaliando o impacto da progressão continuada nas taxas de rendimento e desempenho escolar do Brasil. São Paulo: bmec-SP; Fea-USP,
Disponível em: <http://www.sebh.ecn.br/seminario_6/sebh_artigo_ Roberta.pdf>. Acesso em: 27 dez. 2012.
NEVES, Rafael Correia das; PAZELLO, Elaine Toldo. O efeito de políticas de não repetência sobre o desempenho dos estudantes do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 40., 2012, Porto de Galinhas. Anais... Porto de Galinhas: Anpec, 2012. Disponível em: < http://www.anpec. org.br/encontro/2012/inscricao/files_I/i11-8f8c89f27396496a52604c0a6e6309 dd.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2013.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Quando os estudantes repetem um ano ou são transferidos da escola: o que isso significa para os sistemas de educação?. Pisa em Foco, n. 6, jul. 2011. Disponível em: <http://www.pisa.oecd.org>. Acesso em: 30 dez. 2012.
RIANI, Juliana de Lucena Ruas; SILVA, Vânia Candida da; SOARES, Tufi Machado. Repetir ou progredir? Uma análise nas escolas públicas de Minas Gerais. Belo Horizonte: Cenpec, 2010. Disponível em: <http://www.cenpec. org.br>. Acesso em: 30 jan. 2013.
RIBEIRO, Sérgio da Costa. A pedagogia da repetência. Estudos Avançados, São
Paulo, v. 5, n. 12, maio/ago. 1991.
SOARES, Sergei Suarez Dillon. A repetência no contexto internacional: o que dizem os dados de avaliações das quais o Brasil não participa. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2007. (Texto para Discussão, n. 1300).
TEIXEIRA DE FREITAS, Mario Augusto. O que dizem os números sobre o ensino primário. In: LOURENÇO FILHO, Manuel Bergströn (Org.). Bibliotheca da Educação. v. 27. São Paulo: Melhoramentos, 1937.
TEIXEIRA DE FREITAS, Mario Augusto. Ainda a evasão escolar no ensino primário brasileiro. Revista Brasileira de estatística, Rio de Janeiro, v. 2, n. 7, p. 553-642, jul./set. 1941.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).