Evidence of the effect of retention in the early years of school

Authors

  • Erisson Viana Correa Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Alicia Bonamino Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Tufi Machado Soares Departamento de Estatística e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae255920142862

Keywords:

Retention, Assessment of School Performance, Longitudinal Research, Elementary Education

Abstract

In the context of the debate about the advantages and disadvantages of school retention as a pedagogic method, this study intends to verify the effects of this practice on the performance of students in the first years of schooling. The objective is to investigate whether students who repeat, even at the cost of an extra year of schooling, show real gains in proficiency that justify the use of such a measure. To accomplish this, we developed an observational study that compares groups of students, retained and promoted, organized by assisted pairing, analyzing the impact of retention on the proficiency measures on these groups in Portuguese language and Mathematics, at different moments along their school path. The results show that, over time, the retained students learn less than the promoted students. When compared within the same grade, independent of the school year of the student, the retainees were more successful, although the effect on the Portuguese language gets lost over the grades.

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Author Biographies

Erisson Viana Correa, Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Orientador Pedagógico do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro.

erisson@cp2.g12.br

Alicia Bonamino, Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora Doutora do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Coordenadora do Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) da PUC-Rio

alicia@puc-rio.br

Tufi Machado Soares, Departamento de Estatística e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Professor Doutor do Departamento de Estatística e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Coordenador de Pesquisa do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) da UFJF

tufi@caed.ufjf.br

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Published

2014-12-30

How to Cite

Correa, E. V., Bonamino, A., & Soares, T. M. (2014). Evidence of the effect of retention in the early years of school. Estudos Em Avaliação Educacional, 25(59), 242–269. https://doi.org/10.18222/eae255920142862

Issue

Section

Outros Temas