Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school

Authors

  • José Albertino Carvalho Lordelo Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de Políticas, Gestão e Avaliação (Faced/UFBA), Salvador, Bahia, Brasil
  • Rodrigo Ferrer de Argôlo Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae266102840

Keywords:

Scientific initiation, Postgraduate studies, Technical and scientific production, Scientific training.

Abstract

This article analyzes the influence of scientific initiation scholarships in master’s degree courses at a federal institution of higher education. Four indicators were used to compare data from master’s degree senior students participating or not in scientific initiation   programs.   The study   population   was composed of 895 master’s senior students, of which 242 participated in scientific initiation programs, and 653 did not.  The results show a positive effect in the anticipation of the completion of postgraduate training, as well as in the involvement with the research and scientific production of graduates. The length of time for completion of the master’s degree was not influenced by participation in scientific initiation programs, compared to students who did not participate in these programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Albertino Carvalho Lordelo, Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de Políticas, Gestão e Avaliação (Faced/UFBA), Salvador, Bahia, Brasil

Professor Associado da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de Políticas, Gestão e Avaliação (Faced/UFBA).

Rodrigo Ferrer de Argôlo, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil

Graduando do curso de Psicologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Bolsista do Programa de Iniciação Científica, atuando na linha de Políticas, Gestão e Avaliação.

References

ALVES, M. et al. A importância da iniciação científica para os alunos de graduação em Biomedicina. Revista Eletrônica Novo Enfoque, Rio de Janeiro, v. 11, n. 11, p. 61-66, 2010.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. O que é plataforma Lattes. S.l.: CNPq, s.d. Disponível em: <http://www.lattes. ufba.br/>. Acesso em: 19 abr. 2012.

BRASIL. RN-017/2006. Bolsas por Quota no país. S.l.: CNPq, 2006. Disponível em: http://www.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_ INSTANCE_0oED/10157/100352" l "rn17063" http://www.cnpq.br/web/guest/ view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/100352#rn17063>. Acesso em 19 abr. 2012.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/>. Acesso em: 11 ago. 2012.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n. 64 de 24 de março de 2010. Brasília, DF: Capes, 2010. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/relatorios/Regulamento_ PROAP_Portaria64_240310.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2012.

CARDOSO, G. P. et. al. Iniciação científica em medicina: uma questão de interesse para todas as especialidades. Revista Pulmão RJ, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, jan./mar. 2004. Disponível em: <http://sopterj.com.br/profissionais/_ revista/2004/n_01/02.pdf >. Acesso em: 15 fev. 2013.

FAVA-DE-MORAES, F.; FAVA, M. A Iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo em Perspetiva, v. 14, n. 1, jan./mar. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-88392000000100008&script=sci_arttext>. Acesso em: 15 fev. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100008

LORDELO, J. A. C. et al. Relatório de pesquisa impactos acadêmicos e econômicos da iniciação científica – IC na UFBA. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2013. Disponível em: <http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/14760/>. Acesso em: 15 fev. 2013.

MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p. 173-197, jan/.-abr. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v40n139/v40n139a09.pdf/>. Acesso em: 10 ago. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100009

NEDER, R. T. A iniciação científica como ação de fomento do CNPq: o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC. 2001. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável) – Centro de Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, Brasília, 2001.

SANTOS, V. F.; ANDRADE, C. M. Retorno econômico e social da educação e da pesquisa acadêmica: algumas metodologias de mensuração. In: UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Relatório de Pesquisa Impactos acadêmicos e econômicos da Iniciação Científica – IC na UFBA. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2013. p. 62-82.

TREVIZAN, M. A.; MENDES, I. A. C. Iniciação científica: modalidade de incentivo à pesquisa em enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v.12, n. 2, p. 33-38, 1991. Disponível em: <http://gepecopen.eerp.usp.br/files/artigos/Artigo46fin.htm>. Acesso em: 10 jan. 2013.

Published

2015-06-22

How to Cite

Lordelo, J. A. C., & Argôlo, R. F. de. (2015). Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school. Estudos Em Avaliação Educacional, 26(61), 168–191. https://doi.org/10.18222/eae266102840

Issue

Section

Outros Temas