Mediated assessment of children aged 2 to 5 years
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v36.11294Keywords:
Early Childhood Education, Child Development Monitoring, EvaluationAbstract
The text presents an assessment protocol for children aged 2 to 5 years, and is based on development scales: the Base Nacional Comum Curricular [National Common Curriculum Base] and the curriculum for early childhood education. The agenda for recording the results includes covers the areas to be assessed and the necessary materials, as well as a space for notes. This is a mediated assessment proposal, in which the evaluator pays attention to the child’s strategies, intentionally and systematically intervenes and mediates, with a view to understanding the child’s actual and potential knowledge and skills. The results of the assessments carried out so far indicate the feasibility of the instrument for application and its contribution to the planning of pedagogical interventions in the preschool phase.
Downloads
References
Carbonieri, J., Eidt, N. M., & Magalhães, C. (2020). A transição da educação infantil para o ensino fundamental: A gestação da atividade de estudo. Psicologia Escolar e Educacional, 24, Artigo e215280. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392020215280
Figueiras, A. C., Souza, I. C. N. de, Rios, V. G., & Benguigui, Y. (2005). Manual para vigilância do desenvolvimento infantil no contexto da AIDPI. Organização Pan-Americana da Saúde (Opas). https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/1711.pdf
Lanes, E. H., & Timm, J. W. (2022). Produções sobre avaliação da aprendizagem e desenvolvimento na educação infantil. Estudos em Avaliação Educacional, 33, Artigo e08769. https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8769
Leontiev, A. N. (1969). Desarrollo de la psiquis: La conciencia humana. In A. A. Smirnov, A. N. Leontiev, S. L. Rubinstein, & B. M. Tieplov (Eds.), Psicología (pp. 45-56). Grijalbo.
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Livros Horizonte.
Mello, S. A. (2007). Infância e humanização: Algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, 25(1), 83-104. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1630
Ministério da Educação (MEC). (2010). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. MEC, SEB. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
Ministério da Educação (MEC). (2018). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. MEC. https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf
Mori, N. N. R, & Novello, N. N. A. (2024). Um dia na floresta. Massoni.
Mukhina, V. (1996). Psicologia da idade pré-escolar. Martins Fontes.
Sabatés, A. L. (2017). Denver II: Teste de triagem do desenvolvimento. Hogrefe.
Souza, D. T. M. de S., Martins, R. L. D. R., Calheiros, V. C., & Barcelos, M. (2023). Revisão integrativa sobre avaliação para educação infantil (2001-2021). Revista Estudos Aplicados em Educação, 8, Artigo e20239234. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.9234
Vigotski, L. S. (2007). A formação social da mente. Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2008). Pensamento e linguagem. Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2018). Imaginação e criação na infância (Z. Prestes & E. Tunes, Trad.). Expressão Popular.
Vigotski, L. S. (2019). Teoria e método em Psicologia. Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).