Social skills and empathy in basic education teachers
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.10501Keywords:
Social Skills, Empathy, TeachersAbstract
This study aimed to assess the repertoire of social skills and empathy in 94 basic education teachers. This is a cross-sectional quantitative study using the Social Skills Inventory-2- Del-Prette and the Empathy Inventory. Based on the sample, 62,7% had above average or average social skills and 37,2% were referred to social skills training. Empathy had high scores and altruism was above average (95%). Negative correlations were identified between social skills and altruism, whereas positive correlations were identified between social skills and affective sensitivity and perspective-taking. It was concluded that most teachers had satisfactory social skills and empathy. Nevertheless, deficient indexes found in a portion of the sample need to be improved.
Downloads
References
Almeida, K. C. C., Oliveira, M. L. M. C., Ferreira, D. F., & Batista, E. C. (2017). Habilidades sociais de professores de uma escola estadual de ensino fundamental do interior de Rondônia. Unoesc & Ciência – Área das Ciências Humanas e Sociais, 8(1), 71-80. https://periodicos.unoesc.edu.br/achs/article/view/10981
Baker-Henningham, H., Scott, S., Jones, K., & Walker, S. (2012). Reducing child conduct problems and promoting social skills in a middle-income country: Cluster randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry, 201(2), 101-108. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.111.096834 DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.bp.111.096834
Braz, A. C., Teixeira, C. M., & Del Prette, Z. A. P. (2018). Habilidades sociais no desenvolvimento adulto: O saudável e o patológico nas relações interpessoais. In M. A. dos Santos, D. Bartholomeu, & J. M. Montiel (Orgs.), Relações interpessoais no ciclo vital (pp. 237-254). Vetor.
Bubandt, N., & Willerslev, R. (2015). The dark side of empathy: Mimesis, deception, and the magic of alterity. Comparative Studies in Society and History, 57(1), 5-34. http://dx.doi.org/10.1017/S0010417514000589 DOI: https://doi.org/10.1017/S0010417514000589
Caballo, V. E. (2018). Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais. Livraria Santos Editora.
Carneiro, R. S., Gabriel, M. A. O., Assis, M. R., Gomes, A. S., Pereira, J. S., Viveiros, J., Mendes, J., Reis, T. P., & Nascimento, V. L. (2015). Habilidades sociais de professores do ensino fundamental de duas escolas públicas: Um estudo exploratório. Revista Profissão Docente, 15(32), 56-67. DOI: https://doi.org/10.31496/rpd.v15i32.915
Cintra, A. B., & Del Prette, Z. A. P. (2019). Caraterísticas dos professores-cursistas, processo e resultados em programa semipresencial de habilidades sociais. Psico USF, 24(4), 711-723. https://doi.org/10.1590/1413-82712019240409 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712019240409
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Competência social e habilidades sociais: Manual teórico- -prático. Vozes.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001). Inventário de habilidades sociais: Manual de aplicação e interpretação. Casa do Psicólogo.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2005). Psicologia das habilidades sociais na infância: Teoria e prática. Vozes.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2018). IHS-2: Inventário de habilidades sociais 2. Pearson Clinical Brasil.
Dias, D. S., Lopes, R., & Zanon, R. B. (2022). As bases desenvolvimentais da empatia: Um modelo teórico integrativo. Psicologia, Educação e Cultura, 26(2), 55-72. http://hdl.handle.net/10400.26/42104
Duarte J., Pinto-Gouveia, J., & Cruz, B. (2016). Relationships between nurses’ empathy, self-compassion and dimensions of professional quality of life: A cross-sectional study. International Journal of Nursing Studies, 60, 1-11. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.02.015 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.02.015
Esteves, M. M. (2018). Habilidades sociais e qualidade de vida de professores do ensino fundamental [Dissertação de mestrado]. Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de São Carlos.
Falcone, E., Ferreira, M. C., Luz, R. C. M. da, Fernandes, C. S., Faria, C. de A., D’Augustin, J. F., Sardinha, A., & Pinho, V. D. de. (2008). Inventário de empatia (IE): Desenvolvimento e validação de uma medida brasileira. Avaliação Psicológica, 7(3), 321-334. http://www.redalyc.org/pdf/3350/335027185006.pdf
Hair, J. F., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (Eds.). (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Prentice Hall.
Hojat M. (2016). Empathy in health professions education and patient care. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-27625-0
Huang, H., Liu, Y., & Su, Y. (2020). What is the relationship between empathy and mental health in preschool teachers: The role of teaching experience. Frontiers in Psychology, 11, Article 1366. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01366 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01366
Macedo, Y. M., & Osório, A. C. N. (2023). Educação profissional e tecnológica frente às novas tendências educacionais no Brasil: Por uma perspectiva foucaultiana. Boletim de Conjuntura, 13(39), 1-14. https://doi.org/10.5281/zenodo.7686806
Ministério da Educação (MEC). (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
Ratka A. (2018). Empathy and the development of affective skills. American Journal of Pharmaceutical Education, 82(10), Article 7192. http://dx.doi.org/10.5688/ajpe7192 DOI: https://doi.org/10.5688/ajpe7192
Reis, V. T. da C., Prata, M. A. R., & Soares, A. B. (2012). Habilidades sociais e afetividade no contexto escolar: Perspectivas envolvendo professores e ensino-aprendizagem. Psicologia Argumento, 30(69), 347-357. http://dx.doi.org/10.7213/psicolargum.v30i69.23290 DOI: https://doi.org/10.7213/psicolargum.v30i69.23290
Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. (2012). Brasília, DF. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. (2016). Brasília, DF. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html
Rovai, G. A., & Silva, M. de L. R. da. (2022). A empatia e a tolerância na educação infantil: Reflexões sobre o currículo e formação de professores. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, 12(28), 174-191. https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1579
Soares, A. M. R, & Oliveira, C. P. R. (2019). Neurônios espelhos na aprendizagem social e comportamental na educação infantil: Uma análise transdisciplinar da imitação e da empatia sob a perspectiva neurocientífica. Paidéia, 13(20), 89-107. http://www.fumec.br/revistas/paideia/article/view/7097
Soares, J. F. S., Oliveira, M. L. M. C., Ferreira, D. F., & Batista, E. C. (2019). As habilidades sociais como fatores aliados às práticas do professor. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 17(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v17i1.5627 DOI: https://doi.org/10.5892/ruvrd.v17i1.5627
Warren, C. A. (2018). Empathy, teacher dispositions, and preparation for culturally responsive pedagogy. Journal of Teacher Education, 69(2), 169-183. http://dx.doi.org/10.1177/0022487117712487 DOI: https://doi.org/10.1177/0022487117712487
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).