Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v33.9087

Keywords:

Higher Education Assessment, Teacher Training, Enade, Literature

Abstract

The present paper analyzes the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes [National Student Performance Examination], applied in 2017 to undergraduate students in Language and Literature courses. Based on the reflections in the fields of research on literature teaching and on the theory-practice relationship in teacher training, a study of the issues related to literature is presented to understand the conception of literary education assumed in the evaluation. The results are presented in comparison with a study of the four previous editions, carried out in 2019. The findings point to a diversity of authors, a discourse of flexibilization in relation to the canon, and a conception of literary education focused on the critical literacy of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Mara Torres Buccini, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFMG. Pesquisadora dos campos do letramento literário, ensino de literatura e formação docente. Atua como professora de Língua Portuguesa no Colégio Santo Agostinho-BH.

Zélia Versiani, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, da Faculdade de Educação da UFMG, na linha de pesquisa Educação e Linguagem, e pesquisadora do Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita – CEALE.

References

AGUIAR, Marta da Silva; SUASSUNA, Lívia. Teoria da literatura e formação inicial do professor de literatura. In: BUNZEN, Clécio; PESSOA, Ana Cláudia R. G. (org.). Formação e saberes docentes: desafios para (re)pensar a prática pedagógica. Recife: Editora UFPE, 2020. p. 13-50.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira, e dá outras providências. Brasília, DF, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 19 out. 2021.

BRASIL. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – Sinaes e dá outras providências. Brasília, DF, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 4 ago. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Enade 2017:

Letras – Português. Licenciatura. Brasília, DF, 2017a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/provas/2017/31_LET_POR_LICENCIATURA_BAIXA.pdf. Acesso em: 4 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 504, de 6 de junho de 2017. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, edição 109, p. 39, 8 jun. 2017b. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/19103218/do1-2017-06-08-portaria-n-504-de-6-de-junho-de-2017-19103140. Acesso em: 4 ago. 2021.

GATTI, Bernardete; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: Unesco, 2011.

JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo: Unesp, 2002.

JOUVE, Vincent. Por que estudar literatura? São Paulo: Parábola, 2012.

PAULINO, Graça. Letramento literário: cânones estéticos e cânones escolares. In: REUNIÃO DA ANPED, 22., 1999, Caxambu, MG. Anais [...]. Caxambu, MG: Anped, 1999. (CD).

PAULINO, Graça. Letramento literário: por vielas e alamedas. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, Salvador, v. 6, n. 5, p. 117-125, 2007. DOI: https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v6i5.2842

SANTANA, Andréia da Cunha Malheiros; LIMA, Sheila Oliveira. O Enade e a formação do professor de literatura. Revista A Cor das Letras, Feira de Santana, BA, v. 20, n. 2, p. 228-241, out./dez. 2019. Disponível em: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/4946. Acesso em: 2 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.13102/cl.v20i2.4946

Published

2022-10-31

How to Cite

Buccini, L. M. T., & Versiani, Z. (2022). Literature in the Enade and literary education in courses of Language and Literature. Estudos Em Avaliação Educacional, 33, e09087. https://doi.org/10.18222/eae.v33.9087

Issue

Section

Articles