The right to education in times of pandemics: challenges of the emancipatory evaluation
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v32.8212Keywords:
Keywords Basic Education , Right to Education , Learning Evaluation , Covid-19Abstract
In the text, we aim to discuss the right to education in dialogue with perceptions about teaching and evaluation procedures in the context of the pandemic. The work, with a qualitative approach, dialogues with bibliographical, documentary and empirical arguments. The data come from five countries in Latin America, with 512 students and 157 educators in basic education. The results demonstrate the fragility of the guarantee of the right to education, which is highlighted in the conservative conceptions, with an emphasis on regulatory strategies, instead of emancipation possibilities. Emancipation is developed as a result of participatory processes, which are still practically absent when it comes to evaluation in basic education.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
AFONSO, Almerindo Janela. Neomeritocracia e novas desigualdades: alguns comentários. In: TORRES, Leonor Lima; PALHARES, José Augusto; BORGES, Germano José Conceição Pinto. A excelência acadêmica na escola pública portuguesa. Vila Nova de Gaia: Fundação Manoela Leão, 2017. p. 253-263.
ALLAL, Linda. Avaliação das aprendizagens. In: ZANTEN, Agnès van (coord.). Dicionário de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 71-74.
ÁLVAREZ, Marisa; GARDYN, Natalia; IARDELEVSKY, Alberto; REBELLO, Gabriel. Segregación educativa en tiempos de pandemia: balance de las acciones iniciales durante el aislamiento social por el covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, v. 9, n. 3, p. 25-43, dez. 2020. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/d77e/ ebd5ac554efb693c53bc3c0ef3b1e8868b1f.pdf. Acesso em: 4 jan. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Ed. rev. e atual. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.
BAUER, Florence. Carta aberta às prefeitas e aos prefeitos eleitos dos municípios brasileiros. Unicef Brazil, Brasília, 7 jan. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-deimprensa/unicef-pede-prefeitas-e-prefeitos-eleitos-que-priorizem-reabertura-segura-das-escolas. Acesso em: 10 jan. 2021.
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. 9. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knoop. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 1, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 nov. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ Leis/L9394.htm. Acesso em: 10 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB n. 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 824, 14 jul. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ dmdocuments/rceb004_10.pdf. Acesso em: 12 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução n. 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília: MEC; CNE/CP, 2012.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Senado Federal, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/534718/eca_1ed.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
CARDOSO, Cristiane Alves; FERREIRA, Valdivina Alves; BARBOSA, Fabiana Carla Gomes. (Des) igualdade de acesso à educação em tempos de pandemia: uma análise do acesso às tecnologias e das alternativas de ensino remoto. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 38-46, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index. php/comcenso/article/view/929/554. Acesso em: 5 jan. 2020.
EYNG, Ana Maria; CARDOSO, João Casqueira. Direitos da infância em contextos de necessidades humanitárias: fatores de risco e demandas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 109, p. 1098-1120, out./dez. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362020000401098&lng=en&nrm=i so. Acesso em: 5 jan. 2021.
FERREIRA, Sandra Lúcia; MARCONDES, Anamérica Prado; NOVAES, Adelina. Indicadores psicossociais: um olhar ampliado para processos educativos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 69, p. 874-894, set./dez. 2017. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index. php/eae/article/view/4052. Acesso em: 18 jan. 2021.
FRASER, Nancy. Mapeando a imaginação feminista: da redistribuição ao reconhecimento e à representação. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 291-308, maio/ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2007000200002. Acesso em: 4 jan. 2021.
FRASER, Nancy. Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 77, p. 11-39, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ln/n77/ a01n77.pdf. Acesso em: 4 jan. 2021.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA – UNICEF. Covid-19: proteger la salud en las aulas. Principios básicos para asegurar el derecho a la salud al reabrir los centros educativos. Madrid: Unicef España, 2020. Disponível em: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/educa/ unicef-educa-covid19-apertura-centros-educativos-funcionamiento-seguro-2.pdf. Acesso em: 13 jan. 2021.
GOMES, Candido Alberto; SÁ, Susana Oliveira e; VÁZQUEZ-JUSTO, Enrique; COSTA-LOBO, Cristina. A covid-19 e o direito à educação. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, v. 9, n. 3, p. 1-14, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12176. Acesso em: 4 jan. 2021.
HOLGUÍN, Evangelina Cervantes; SANDOVAL, Pavel Roel Gutiérrez. Resistir la covid-19. Intersecciones em la educación de ciudad Juárez, México. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, v. 9, n. 3, p. 7-23, dez. 2020. Disponível em: http://cathi.uacj.mx/ handle/20.500.11961/11665. Acesso em: 4 jan. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Relatório Brasil no PISA 2018: versão preliminar. Brasília, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf. Acesso em: 12 jan. 2021.
JUNG, Carl Gustav. O desenvolvimento da personalidade. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
LEGRAND, André. Direito e educação. In: ZANTEN, Agnès van (coord.). Dicionário de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 231-238.
MERLE, Pierre. Direitos dos alunos. In: ZANTEN, Agnès van (coord.). Dicionário de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 236-238.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris, 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 15 jan. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Convenção sobre os Direitos da Criança. Nova York, 1989. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca. Acesso em: 10 nov. 2020.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Policy brief: the impact of covid-19 on children. Nova York, 2020a. Disponível em: https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-04/160420_Covid_ Children_Policy_Brief.pdf. Acesso em: 12 nov. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Chefe da ONU pede maior proteção para crianças atingidas pela crise da COVID-19. Nações Unidas Brasil, Brasília, 16 abr. 2020b. Disponível em: https://nacoesunidas486780792.wpcomstaging.com/chefe-da-onu-pede-maior-protecao-paracriancas-atingidas-pela-crise-da-covid-19/. Acesso em: 12 jan. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA – UNESCO. Coalizão Global de Educação. Unesco, [2021]. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/ educationresponse/globalcoalition. Acesso em: 5 jan. 2021.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO – OCDE. PISA 2018: insights and interpretations. Paris: OECD Publishing, 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/ pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf. Acesso em: 12 jan. 2021.
SÁEZ-DELGADO, Fabiola; OLEA-GONZALEZ, Constanza; MELLA, Javier; LÓPEZ-ANGULO, Yaranay; GARCÍA-VÁSQUEZ, Héctor; COBO-RENDÓN, Rubia; LÓPEZ, Felipe Sepúlveda. Caracterización psicosocial y salud mental en familias de escolares chilenos durante el aislamiento físico por la covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, Madrid, v. 9, n. 3, p. 281-300, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/ riejs2020_9_3_015. Acesso em: 4 jan. 2021.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.
SILVA, Assis Leão da; GOMES, Alfredo Macedo. Avaliação educacional: concepções e embates teóricos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 71, p. 350-384, maio/ago. 2018. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/5048. Acesso em: 18 jan. 2021.
TABILE, Ariete Fröhlich; JACOMET, Marisa Claudia Durante. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 34, n. 103, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 84862017000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 jan. 2021.
VAN VELSEN, Jaap. A análise situacional e o método de estudo de caso detalhado. In: FELDMANN- -BIANCO, Bela (org.). Antropologia das sociedades contemporâneas. São Paulo: Global, 1987. p. 345-374.
WALZER, Michael. Esferas da justiça: uma defesa do pluralismo e da igualdade. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).