Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices

Authors

  • Roberto Carlos Ramos Universidade Católica de Moçambique (UCM), Lichinga-Niassa, Moçambique https://orcid.org/0000-0002-3972-7528
  • Dirléia Fanfa Sarmento Universidade La Salle, Canoas-RS, Brasil
  • Jardelino Menegat Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis-RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4003-8882

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.8170

Keywords:

Learning Assessment, Elementary and High School, Remote Instruction

Abstract

The article focuses on the conceptions and practices of teachers regarding learning assessment in the context of the Covid-19 pandemic. Seventy-seven teachers, who work in the elementary and high school of a private institution, participated in the case study. Responses to the questionnaire, made available online through Google Forms, were categorized based on the Content Analysis Technique. The main results of the study are: flexibility to adapt to the demands of remote instruction; change in teaching concepts and the search for differentiated evaluation strategies; difficulty of observing and monitoring each student individually; delay or non-return of the proposed evaluation assignments; and, need for ongoing training.

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Author Biographies

Roberto Carlos Ramos, Universidade Católica de Moçambique (UCM), Lichinga-Niassa, Moçambique

Doutor em Educação e em estágio pós-doutoral pela Universidade La Salle (Canoas/Brasil). Professor convidado da Universidade Católica de Moçambique (África). Pesquisador do CNPq.

Dirléia Fanfa Sarmento, Universidade La Salle, Canoas-RS, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Pós-doutora em Educação pela Universidade do Algarve (Algarve/Portugal). Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (Rio de Janeiro/Brasil). Professora do Programa de Pós-graduação da Universidade La Salle (Canoas/Brasil). Pesquisadora do CNPq.

 

Jardelino Menegat, Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis-RJ, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade La Salle (Canoas/Brasil). Doutor em Administração pela Universidad de la Empresa, do Uruguai. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense, do Rio de Janeiro. Professor do Programa de Pós-graduação da Universidade Católica de Petrópolis (Rio de Janeiro/Brasil). Pesquisador do CNPq.

 

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Published

2021-12-21

How to Cite

Ramos, R. C., Sarmento, D. F., & Menegat, J. (2021). Assessment of learning in the context of the pandemic: teaching conceptions and practices : . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e08170. https://doi.org/10.18222/eae.v32.8170

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Thematic Section: Education in Times of Pandemic