Academic production on evaluation in teacher training in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v33.8045Keywords:
Educational Evaluation, Teacher Training, State of Knowledge, Latin AmericaAbstract
The present paper analyzes the academic production on educational evaluation in teacher training in Spanish-speaking countries in Latin America. This is a qualitative study, based on critical-documentary analysis. It uses as its sources 14 articles, published in 13 journals. The analysis found that: the production flow corresponds to the years 2013-2020; the publications are mainly in journals from Colombia and Brazil; the authors are of different nationalities, with recurrence of Chileans; their institutional link is in universities; some are part of research groups and networks. We concluded that the articles address: conceptions and/or perceptions about evaluation; what evaluative practices are; and, prescription and teaching of evaluation in teacher training courses.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-56, ago./dez. 2009.
ARREDONDO, S. C.; CABRERIZO, J. D. Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación, 2010.
BADIA, A.; CHUMPITAZ-CAMPOS, L. Teachers learn about student learning assessment through a teacher education process. Studies in Educational Evaluation, v. 58, p. 1-7, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.05.004
BATISTA, M. A. M. Avaliação: um intervir sobre a produção do conhecimento. Pensar a Prática, Goiânia, v. 3, p. 65-71, 2000.
BLOCH, M. L. B. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CATANI, D. B.; BASTOS, M. H. C. Apresentação. In: CATANI, D. B.; BASTOS; M. H. C. (org.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da Educação. São Paulo: Escrituras, 1997. p. 5-10.
CATANI, D. B.; SOUSA, C. P. O catálogo da imprensa periódica educacional paulista (1890-1996): um instrumento de pesquisa. In: CATANI, D. B.; SOUSA, C. P. (org.). Imprensa periódica educacional paulista (1890-1996): catálogo. São Paulo: Plêiade, 1999. p. 9-30.
COSTA, T.; LOPES, S.; FERNÁNDEZ-LLIMÓS, F.; AMANTE, M. J.; LOPES, P. F. Bibliometria e a avaliação da produção científica: indicadores e ferramentas. Actas, n. 11, p. 1-7, 2012.
DAVIS, N. Z. O retorno de Martin Guerre. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
FAUSTINO, C.; KOSTINA, I.; VERGARA, O. Assessment practices in the English and French component of a foreign languages teacher education program. Lenguaje, Cali, v. 41, n. 2, p. 353-382, 2013. DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v41i2.4973
FROSSARD, M. L.; STIEG, R.; SANTOS, W. dos. A avaliação na formação de professores em educação física: experiências de estudantes de sete universidades federais brasileiras. Educação Unisinos, São Leopoldo, RS, v. 24, n. 1, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.38
FUZII, F. T. Formação de professores de educação física e avaliação: investigando a reestruturação curricular dos cursos de licenciatura. 2010. 197 f. Dissertação (Mestrado em Pedagogia da Motricidade Humana) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Motricidade, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, SP, 2010.
GALLARDO-FUENTES, F. J.; CARTER-THUILLIER, B. La evaluación formativa y compartida durante el prácticum en la formación inicial del profesorado: análisis de un caso en Chile. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, Madrid, n. 29, p. 258-263, 2016. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.43550
GALLARDO-FUENTES, F. J.; LÓPEZ-PASTOR, V. M.; CARTER-THUILLIER, B. ¿Hay evaluación formativa y compartida en la formación inicial del profesorado en Chile?: percepción de alumnado, profesorado y egresados de una universidad. Psychology, Society, & Education, Amsterdam, v. 9, n. 2, p. 227-238, 2017. DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v9i2.699
GALLARDO-FUENTES, F. J.; LÓPEZ-PASTOR, V. M.; CARTER-THUILLIER, B. Ventajas e inconvenientes de la evaluación formativa, y su influencia en la autopercepción de competencias en alumnado de formación inicial del profesorado en educación física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, n. 38, p. 417-424, 2020. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75540
GALLARDO-FUENTES, F. J.; LÓPEZ-PASTOR, V.; MARTÍNEZ-ANGULO, C.; CARTER-THUILLIER, B. Evaluación formativa en educación física y atención a la diversidad. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, v. 12, n. 25, p. 169-186, 2020. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.efef
JELDRES, P. A. S.; ESPINOZA, M. C. Chilean pre-service teachers’ perceptions towards benefits and challenges of EFL writing portfolios. Profile Issues in Teachers Professional Development, v. 21, n. 2, p. 79-96, 2019. DOI: https://doi.org/10.15446/profile.v21n2.73116
LÓPEZ-PASTOR, V. M.; PÉREZ-PUEYO, Á.; BARBA, J. J.; LORENTE-CATALÁN, E. Students’ perceptions of a graduated scale used for self-assessment and peer-assessment of written work in pre-service physical education teacher education (PETE). Cultura, Ciencia y Deporte, Múrcia, v. 11, n. 31, p. 37-50, 2016. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v11i31.641
LYNCH, R.; McNAMARA, P. M.; SEERY, N. Promoting deep learning in a teacher education programme through self- and peer-assessment and feedback. European Journal of Teacher Education, London, v. 35, n. 2, p. 179-197, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2011.643396
MALDONADO-FUENTES, A. C. Mi participación cuenta: opiniones de estudiantes en formación inicial docente sobre el uso de one-minute paper. Espacios en Blanco: Revista de Educación, Buenos Aires, v. 1, n. 30, p. 81-98, 2019. DOI: https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-265
MÖLLER, I.; GÓMEZ, H. Coherencia entre perfiles de egreso e instrumentos de evaluación en carreras de educación básica en Chile. Calidad en la Educación, n. 41, p. 17-49, dic. 2014. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-45652014000200002
MORALES-GONZÁLEZ, B.; EDEL-NAVARRO, R.; AGUIRRE-AGUILAR, G. Transforming initial teacher training: an approach to learning assessment profiles. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, SP, v. 12, n. 2 (especial), p. 1462-1480, ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10303
MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
MOSQUERA, L. H.; CASTILLO, L. C. Z. Assessment of English learning in a language teacher education program. GIST Education and Learning Research Journal, v. 19, p. 193-214, 2019. DOI: https://doi.org/10.26817/16925777.709
PAULA, S. C.; FERREIRA NETO, A.; STIEG, R.; SANTOS, W. dos. Avaliação educacional: currículos de formação de professores em educação física na América Latina. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, DF, v. 42, e2010, 2018a. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.09.005
PAULA, S. C.; FERREIRA NETO, A.; STIEG, R.; SANTOS, W. dos. Ensino da avaliação nos cursos de Educação Física da América Latina. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 72, p. 802-830, set./dez. 2018b. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5326
PERASSI, Z. El portafolio: un dispositivo que democratiza la evaluación educativa. Debate Universitario, v. 8, n. 15, p. 27-41, 2019.
POLTRONIERI, H.; CALDERÓN, A. Avaliação da aprendizagem na educação superior: a produção científica da revista Estudos em Avaliação Educacional em questão. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, SP, v. 20, n. 2, p. 467-487, jul. 2015.
SALVIATI, M. E. Manual do aplicativo Iramuteq: compilação, organização e notas. Planaltina, DF, v. 31, 2017. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati. Acesso em: 5 set. 2022.
SANTOS, W. dos. Currículo e avaliação na educação física: do mergulho à intervenção. Vitória: Proteoria, 2005.
SANTOS, W. dos; FROSSARD, M. L.; MATOS, J. M. C.; FERREIRA NETO, A. Avaliação em educação física escolar: trajetória da produção acadêmica em periódicos (1932-2014). Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 9-22, jan./mar. 2018a. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.63067
SANTOS, W. dos; MAXIMIANO, F. L. Memórias discentes em educação física na educação básica: práticas avaliativas. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 79-101, abr./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.31062
SANTOS, W. dos; SANTOS, P. M.; STIEG, R.; PAULA, S. C.; CARVALHO, L. O. R.; MARQUES, R.; CASSANI, J. M. Avaliação do ensino e da aprendizagem na formação inicial de professores: o que dizem os periódicos da educação. In: SANTOS, W. dos (org.). Avaliação na educação física: diálogos com a formação inicial do Brasil, Colômbia, Uruguai e Espanha. Curitiba: Appris Editora, 2018b. p. 17-32.
SANTOS, W.; PAULA, S. C.; STIEG, R. Avaliações institucionais e de sistemas na formação de professores em educação física na América Latina. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, RS, v. 26, n. 1, p. 99-116, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v26i1.8353
STIEG, R.; VIEIRA, A. de O.; FROSSARD, M. L.; FERREIRA NETO, A.; SANTOS, W. dos. Avaliação educacional nos cursos de licenciatura em educação física nas IEs brasileiras: uma análise das disciplinas específicas. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 2, p. 639-667, 2018.
VILLAS BOAS, B. M. F. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2004.
YAMAKAWA, E. K.; KUBOTA, F. I.; BEUREN, F. H.; SCALVENZI, L.; MIGUEL, P. A. C. Comparativo dos softwares de gerenciamento de referências bibliográficas: Mendeley, EndNote e Zotero. Transinformação, Campinas, SP, v. 26, n. 2, p. 167-176, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-37862014000200006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).