Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v34.7951

Keywords:

Higher Education, Enade, Measurement Techniques, Item Analysis

Abstract

The objective was to investigate whether the format of an item, the required cognitive level and the item’s position in the Enade 2016 test affect the results, including the probability of invalidation. The items were classified according to format and cognitive level, based on the literature and Bloom’s Taxonomy. Post-test administration measures were used: difficulty and discrimination indices. Regarding format, it was found that assertion-reason items were more difficult, single answer items had a slightly greater average for discrimination capacity, and one third of the assertion-reason items were invalidated. As for cognitive level, the two indices have lower averages in items of analysis, and the proportion of invalidated items of this level is higher. The hypothesis that the position of an item in the test affects the result was rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kaizô Iwakami Beltrão, Fundação Getulio Vargas (FGV), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Doutor em Estatística por Princeton University. Professor pleno na EBAPE/FGV. Chefe da Estatística na Fundação Cesgranrio.

Monica Cerbella Freire Mandarino, Fundação Cesgranrio, Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Doutora em Educação pela PUC-Rio. Professora aposentada da Escola de Educação da Unirio. Supervisora de Projetos Educacionais da Fundação Cesgranrio.

References

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). Uma taxonomia para aprender, ensinar e avaliar: Uma revisão da taxonomia de objetivos educacionais da Bloom. Longman.

Bloom, B. S. (1972). Taxionomia de objetivos educacionais 1: Domínio cognitivo. Globo.

Castro, R. da S., & Moreira, E. V. (2010). Exame Nacional de Desempenho de Estudantes: Avaliação ou exame? EDUCAmazônia, 4(1), 1-10.

Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017a). Guia de elaboração e revisão de itens. Inep.

Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017b). Enade 2017 – Relatório síntese de área: Arquitetura e Urbanismo. Inep.

López Padilla, A., Sánchez Restrepo, H. S., Espinosa Rodríguez, J. D., & Carmona Soto, M. B. (2013). Elaboración de ítems de opción múltiple. Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

Oliveira, E. da S. G. de., & Costa, M. de A. (2001). Por um zero consciente? Discussão proativa do Exame Nacional de Cursos. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 17(2), 221-232.

QEdu Academia. (2019). Guia prático de elaboração de itens: Breves recomendações sobre como criar itens melhores para as suas provas. QEdu.

Rodrigues, J. F. (2009). Avaliação do estudante universitário. Senac.

Rodrigues, S. G. (2002). Texto adaptado de documento do MEC/Inep para elaboração de itens. In L. Prazeres (Org.), Normas técnicas para a elaboração de itens. Universidade Federal de Minas Gerais.

Published

2023-01-27

How to Cite

Beltrão, K. I., & Mandarino, . M. C. F. (2023). Analysis of the multiple choice items of the Enade 2016 tests. Estudos Em Avaliação Educacional, 34, e07951. https://doi.org/10.18222/eae.v34.7951

Issue

Section

Articles