Impact of child-youth labor on school performance for urban Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.7159

Keywords:

Child Labor, Evaluation, Propensity Score Matching, Social Impact

Abstract

This article assesses the impact of child and youth labor on school performance, using data from the 2017 SAEB for students in the 5th and 9th years of elementary school and the 3rd year of high school. The data were stratified by geographic regions and by gender, and used Propensity Score Matching as an estimation strategy. Reports indicate that child and youth labor affected grades in Portuguese more negatively than in mathematics. The negative impact was greater on the school performance of 5th year students, indicating that working is more harmful in the early years. In addition, the negative effect of child and youth labor was similar across all regions, although school performance is lower in the North and Northeast. Thus, the evidence suggests that child and youth labor is still a reality in Brazil and that it can undermine investments in human capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taíse Fátima Mattei, Instituto Federal do Paraná, Palmas-PR, Brasil

Graduada em Ciências Econômicas pela UNIOESTE- campus de Francisco Beltrão, Mestra em Gestão e Desenvolvimento Regional pela Unioeste, campus de Francisco Beltrão e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Econômicas da UEM- campus de Maringá.

Marina Silva da Cunha, Universidade Estadual de Maringá, Maringá-PR, Brasil

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual de Londrina (1993), doutorado em Economia Aplicada pela Universidade de São Paulo (1998) e pós-doutorado na Universidade de Brasília (2006). Professora Titular do Departamento de Economia e do Programa de Pós-graduação em Ciências Econômicas da Universidade Estadual de Maringá (DCO/UEM), desde 1998. Membro do Comitê Assessor da Área de Ciências Sociais Aplicadas da Fundação Araucária-PR (Gestão 2001-2005). Vice-coordenadora do Curso de Graduação (1999-2000), Coordenadora de graduação (2002-2004), Chefe adjunta de Departamento (2012-2014), Coordenadora adjunta de pós-graduação (2014-2016), Coordenadora de pós-graduação (2016-2018). Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Economia do Trabalho e Economia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: mercado de trabalho, distribuição de renda, pobreza e políticas públicas sociais.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Repensando algumas questões sobre o trabalho infanto-juvenil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 87-98, 2002.

ANDRADE, J. M.; LAROS, J. A. Fatores associados ao desempenho escolar: estudo multinível com dados do SAEB/2001. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, DF, v. 23, n. 1, p. 33-42, 2007.

ARTES, A. C. A.; CARVALHO, M. P. O trabalho como fator determinante da defasagem escolar dos meninos no Brasil: mito ou realidade? Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 34, p. 41-74, 2010.

BARROS, R. P.; MENDONÇA, R.; SANTOS, D. D. dos; QUINTAES, G. Determinantes do desempenho educacional no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, p. 1-42, 2001.

BEZERRA, M. E. G. O trabalho infantil afeta o desempenho escolar no Brasil? 2006. Dissertação (Mestrado em Economia Aplicada) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

BEZERRA, M. E.; KASSOUF, A. L.; ARENDS-KUENNING, M. The impact of child labor and school quality on academic achievement in Brazil. Bonn, Germany: IZA – Institute of Labor Economics, 2009. (Discussion Papers, n. 4062).

BRASIL. Senado Federal. Constituição (1988). Constituição daRepública Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCivil_03/Constituicao/Constituicao. htm. Acesso em: 29 nov. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ LEIS/L8069.htm. Acesso em: 29 nov. 2018.

BRASL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Qualidade da educação: uma nova leitura do desempenho dos estudantes da 8ª série do ensino fundamental. Brasília, DF: Inep, 2003.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD – Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/ rendimento-despesa-e-consumo/9127-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios.html?=&t=o-que-e. Acesso em: set. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. SAEB – Sistema de Avaliação da Educação Básica. Brasília, DF: Inep, 2017.

CALIENDO, M.; KOPEINIG, S. Some practical guidance for the implementation of propensity score matching. Journal of Economic Surveys, v. 22, n. 1, p. 31-72, 2008.

CAVALIERI, C. H. O impacto do trabalho infantil sobre o desempenho escolar: uma avaliação para o Brasil metropolitano. 2002. Tese (Doutorado em Economia de Empresas) – Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2002.

COLOMBO, D. K. Trabalho infantil e proficiência escolar: um estudo com dados em painel. 2012. Dissertação (Mestrado em Economia) – Escola de Economia de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2012.

EMERSON, P. M.; PONCZEK, V.; SOUZA, A. P. Trabalho infantil e aprendizagem. Banco Mundial, 2014.

GREENE, W. H. Econometric Analysis. 8. ed. New York: Pearson, 2018.

JACINTO, P. de A.; RODEGHIERO, L. B. Retorno em escolaridade: um estudo para a região metropolitana de Porto Alegre. Revista Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 37-56, 2012.

KASSOUF, A. L. O que conhecemos sobre o trabalho infantil? Nova Economia, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 323-350, 2007.

KHANDKER, S. R.; KOOLWAL, G. B.; SAMAD, H. A. Handbook on impact evaluation: quantitative methods and practices. The World Bank, 2009.

MAVROKONSTANTIS, P. The impact of child labour on educational attainment: evidence from Vietnam. Oxford, UK: University of Oxford, 2011. (Young Lives Student Paper).

MENEZES-FILHO, N. A. Os determinantes do desempenho escolar do Brasil. São Paulo: Instituto Futuro Brasil, 2007.

ONO, I. B. O impacto do trabalho infantil no desempenho escolar. 2015. Dissertação (Mestrado em Economia Aplicada) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

PUTNICK, D. L.; BORNSTEIN, M. H. Is child labor a barrier to school enrollment in low-and middle-income countries? International Journal of Educational Development, v. 41, p. 112-120, 2015.

ROSATI, F. C.; ROSSI, M. Children’s working hours and school enrollment: evidence from Pakistan and Nicaragua. The World Bank Economic Review, v. 17, n. 2, p. 283-295, 2003.

ROSENBAUM, P. R.; RUBIN, D. B. Assessing sensitivity to an unobserved binary covariate in an observational study with binary outcome. Journal of the Royal Statistical Society, v. 45, n. 2, p. 212-218, 1983.

SCHWARTZMAN, S.; SCHWARTZMAN, F. Trabalho infantil no Brasil. Brasília, DF: OIT, 2004.

Published

2021-10-19

How to Cite

Mattei, T. F., & da Cunha, M. S. (2021). Impact of child-youth labor on school performance for urban Brazil . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e07159. https://doi.org/10.18222/eae.v32.7159

Issue

Section

Articles