Physical Education in the Exame Nacional do Ensino Médio: an analytical study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.6964

Keywords:

PHYSICAL EDUCATION, ENEM, CURRICULUM, EDUCATION EVALUATION

Abstract

Since 2009, Physical Education questions are present at the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Examination] (Enem), inaugurating its participation in basic education large-scale exams. This study aims to analyze the content of these questions, since their insertion until 2019, considering the consistency between the exam
intent and the physical education knowledge in high school. The results point out, in the 43 questions identified, an inadequacy of the contents of Physical Education, once the questions disregard the specific skills and knowledge objects indicated by the exam
matrix, in addition to the internal conflicts in the field of its curriculum reflected in the exams. Finally, we question the reliability of this compulsory exam as an assessment tool, as well as its role in encouraging changes in the curriculum field.

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Author Biographies

Renato Cavalcanti Novaes, Marinha do Brasil; Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Doutorando e mestre em Ciências do Exercício e do Esporte na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

João Gabriel de Mello, Escola Sesc de Ensino Médio, Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Mestre em Ciências do Exercício e do Esporte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Antonio Jorge Gonçalves Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Professor associado IV da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Doutor em Educação Física e Cultura pela Universidade Gama Filho 

Silvio de Cassio Costa Telles, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFRJ. Doutor em Educação Física e Cultura pela Universidade Gama Filho.

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Published

2021-03-25

How to Cite

Novaes, R. C., de Mello, J. G., Soares, A. J. G., & Telles, S. de C. C. (2021). Physical Education in the Exame Nacional do Ensino Médio: an analytical study. Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e06964. https://doi.org/10.18222/eae.v32.6964

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Articles