Physical Education in the Exame Nacional do Ensino Médio: an analytical study
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v32.6964Keywords:
PHYSICAL EDUCATION, ENEM, CURRICULUM, EDUCATION EVALUATIONAbstract
Since 2009, Physical Education questions are present at the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Examination] (Enem), inaugurating its participation in basic education large-scale exams. This study aims to analyze the content of these questions, since their insertion until 2019, considering the consistency between the exam
intent and the physical education knowledge in high school. The results point out, in the 43 questions identified, an inadequacy of the contents of Physical Education, once the questions disregard the specific skills and knowledge objects indicated by the exam
matrix, in addition to the internal conflicts in the field of its curriculum reflected in the exams. Finally, we question the reliability of this compulsory exam as an assessment tool, as well as its role in encouraging changes in the curriculum field.
Downloads
References
AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2005.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BELTRÃO, J. A. A educação física na escola do vestibular: as possíveis implicações do Enem. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 819-840, abr./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.41801
BERNSTEIN, B. Class, codes and control: theoretical studies towards Sociology of Language. London: Routlegde & Kegan Paul, 1971.
BRASIL. Ministério da Educação. Matriz de referência para o Saeb. Brasília, DF: MEC/Inep, 1998a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 1998b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC, 1998c.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Enem: relatório pedagógico 2002. Brasília, DF: MEC/Inep, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Enem: fundamentação teórico-metodológica. Brasília, DF: MEC/Inep, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2006. v. 1.
BRASIL. Ministério da Educação. Matriz de referência para o Enem 2009. Brasília, DF: MEC/Inep, 2009a.
BRASIL. Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio. Caderno azul. Brasília, DF: MEC/Inep, 2009b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2009/dia2_caderno7_azul.pdf . Acesso em: 26 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio. Caderno azul. Brasília, DF: MEC/Inep, 2010. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2010/dia2_caderno7_azul_com_gab.pdf . Acesso em: 26 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Enem: relatório pedagógico 2009-2010. Brasília, DF: MEC/Inep, 2013a.
BRASIL. Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio. Caderno cinza. Brasília, DF: MEC/Inep, 2013b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2013/caderno_enem2013_dom_cinza.pdf . Acesso em: 26 jan. 2021.
BRASIL. Lei federal n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as leis n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei n. 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei n. 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei n. 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF, 2017a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017b.
BRASIL. Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio. Caderno amarelo. Brasília, DF: MEC/Inep, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2019/caderno_de_questoes_1_dia_caderno_2_amarelo_ampliada_aplicacao_regular.pdf . Acesso em: 26 jan. 2021.
CAPARROZ, F.; BRACHT, V. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, SP, v. 28, n. 2, p. 21-37, jan. 2007.
CORREIA, W. R. Educação física escolar: entre inquietudes e impertinências. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 171-178, jan./mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000100016
DARIDO, S; RANGEL, I. (org.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005. (Coleção Educação Física no Ensino Superior).
DEPRESBITERIS, L.; TAVARES, M. R. Diversificar é preciso: instrumentos e técnicas de avaliação da aprendizagem. São Paulo: Editora Senac, 2009.
FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, SP, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015
FERRAZ, O. L.; CORREIA, W. R. Teorias curriculares, perspectivas teóricas em educação física escolar e implicações para a formação docente. Revista brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 531-40, jul./set. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000300018
FREITAS, L. C.; SORDI, M. R. L.; FREITAS, H. C. L.; MALAVASI, M. M. S. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GOODSON, I. As políticas de currículo e de escolarização. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013a.
GOODSON, I. Currículo: teoria e história. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2013b.
KLEINUBING, N. D.; SARAIVA, M. D. Educação física escolar e dança: percepções de professores no ensino fundamental. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 4, p. 193-214, out./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.4610
LOPES, A. C.; LOPEZ, S. B. A performatividade nas políticas de currículo: o caso do Enem. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 89-110, abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100005
LOVISOLO, H. A arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.
MOURA, D. L. Cultura e educação física escolar: a teoria à prática. São Paulo: Phorte, 2012.
MOURA, D. L.; SOARES, A. J. G. Cultura e educação física: uma análise etnográfica de duas propostas pedagógicas. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 687-709, abr./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.40533
RESENDE, H. G. Reflexões sobre algumas contradições da educação física no âmbito da escola pública e alguns caminhos didáticos pedagógicos na perspectiva da cultura corporal. Movimento, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 20-28, 1994. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2005
SANCHOTENE, M. U.; MOLINA NETO, V. Práticas pedagógicas: entre a reprodução e a reflexão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, SP, v. 31, n. 3, maio 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892010000300005
SANTOS, M. F.; MARCON, D.; TRENTIN, D. T. Inserção da Educação física na área de linguagens, códigos e suas tecnologias. Motriz: Revista de Educação Física, Rio Claro, SP, v. 18, n. 3, p. 571-580, jul./set. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-65742012000300017
SANTOS, N. A.; NISTA-PICCOLO, V. L. O esporte e o ensino médio: a visão dos professores de educação física da rede pública. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 65-78, jan./mar. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000100008
SCHWARTZMAN, S. O viés acadêmico na educação brasileira. In: BACHA, E. L.; SCHWARTZMAN, S. (org.). Brasil: a nova agenda social. Rio de Janeiro: LTC, 2011. p. 254-269.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte:
Autêntica, 2010.
SOUZA JÚNIOR, M. B. M.; TAVARES DE MELO, M. S.; SANTIAGO, M. L. A análise de conteúdo como forma de tratamento dos dados numa pesquisa qualitativa em educação física escolar. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 31-49, jul./set. 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.11546
ZAGHI, F. H. L. S. Educação física escolar e a prova do Enem: convergências e divergências. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).