The literacy process and teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.6736

Keywords:

Literacy Cycle, Teacher Training, Avaliação Nacional da Alfabetização.

Abstract

This is a qualitative-descriptive study on the diversity of the results of 4 public schools from the same teaching network: 2 schools with the highest and 2 with the lowest scores in the Avaliação Nacional da Alfabetização 2014 [Brazilian National Literacy Assessment]. The participants in the study were teachers from the literacy cycle that worked in these schools, in the 2012-2014 triennium. The instrument used for data collection consisted of a semi-structured interview focusing on their teaching processes, on teacher training and on their professional experiences. The results reveal differences regarding the emphasis on the continuity of the literacy process in cyclic education, favoring the schools with the highest performances, despite the similarities of the students’ socioeconomic level and the teachers’ experience and, above all, ongoing training.

 

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Author Biographies

Maria Cecília de Oliveira Micotti, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), campus Rio Claro-SP, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1962) e doutorado em Ciências pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1969). Atualmente é professora titular da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Alfabetização, atuando principalmente nos seguintes temas: alfabetização, formação de professores, educação, ensino-aprendizagem e construtivismo. 

Adriana Dibbern Capicotto, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), campus Rio Claro-SP, Brasil

Supervisora escolar, responsável pelo Departamento Pedagógico da SME de Limeira/SP, mestrado na área educacional, na linha de formação docente pela UNESP/Rio Claro. Além de responsável por programas do Governo Federal como PNAIC e Mais Alfabetização.

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Published

2020-11-05

How to Cite

Micotti, M. C. de O., & Capicotto, A. D. (2020). The literacy process and teacher training. Estudos Em Avaliação Educacional, 31(77), 366–392. https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.6736