Why evaluate? Training educator evaluators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.5941

Keywords:

Institutional Evaluation, Teaching Practice, Teacher Training, Learning

Abstract

The article presents the results of a study conducted into daily teaching activities, with student researchers in a Pedagogy course, in a thematic unit focused on institutional evaluation. Concepts of institutional evaluation, external and internal to the school in- stitution, were developed so that students could understand the pedagogical meaning of institutional evaluation and its political and social dimension, using methodology with ethnographic characteristics. In developing the thematic unit, the teacher simultaneously assumed a position favorable to the students’ learning development, from a conception of selective and classificatory evaluation to the understanding of its formative potential. This was based on the problematization of data collected in curricular stages, analyzed in the light of the theoretical references studied, with emphasis on the encompassing character of institutional evaluation and its connection with learning evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helena Machado de Paula Albuquerque, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo-SP, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Santos (1963), mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989) e doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996). Atualmente é professor associado da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Tem experiência e desenvolve pesquisas na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, projeto pedagógico, gestão escolar e educacional, curso de pedagogia, formação de professores, autonomia e direitos humanos.

References

BALZAN, Newton Cesar. A voz do estudante: sua contribuição para a deflagração de um processo de avaliação institucional. In: BALZAN, Newton Cesar; DIAS SOBRINHO, José (org.). Avaliação institucional: teoria e experiências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 115- 147.

BAREMBLITT, Gregori F. Compêndio de análise institucional e outras correntes: teoria e prática. 4. ed. Rio de Janeiro: Record; Rosa dos Tempos, 1992.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília: MEC/CNE, 16 de maio de 2006, Seção 1. p. 11.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação (PDE): Prova Brasil. Brasília: MEC, SEB; Inep, 2011.

BRUNET, Luc. Clima de trabalho e eficácia da escola. In: NÓVOA, Antônio (coord.). Organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote/ Instituto de Inovação Educacional, 1992. p. 121-138.

COCCO, Eliane Maria; SUDBRACK, Edite Maria. Avaliação no contexto escolar: regulação e/ou emancipação. In: SEMINÁRIO ANPED SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2012.

DALBEN, Adilson. Caminhos da construção de uma avaliação institucional participativa. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 65, p. 346-374, maio/ago. 2016.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação institucional, instrumento da qualidade educativa: a experiência da Unicamp. In: DIAS SOBRINHO, José; BALZAN, Newton Cesar (org.). Avaliação institucional: teoria e experiências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 53-86.

GADOTTI, Moacir. Avaliação educacional e projeto político pedagógico. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ITINERANTE DE EDUCADORES, 1.; JORNADA PEDAGÓGICA DA ESCOLA CIDADÃ, 2., 1999. Uruguaiana. Anais [...]. Uruguaiana: Sindicato dos Professores do Rio Grande do Sul, 1999. GILL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GIMENO SACRISTÁN, J. Âmbitos do plano. In: GIMENO SACRISTÁN, J.; GÓMES PÉREZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 233-293.

GIMENO SACRISTÁN, J. Educar por competências: o que há de novo? Tradução: Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Artmed, 2011.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais. Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução: Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MARINO, Marília J. O grupo no processo educativo. Linhas Críticas, Brasília, v. 4, n. 7-8, p. 87-97, 1998.

NÓVOA, Antônio (org.). As organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote; Instituto de Inovação Educacional, 1992.

SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1988.

SAVIANI, Demerval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.

SÍVERES, Luiz; SANTOS, José Roberto de Souza. Avaliação institucional na educação básica: os desafios da implementação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 70, p. 222-253, jan./abr. 2018.

SORDI, Mara Regina L. de; LÜDKE, Menga. Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, v. 14, n. 2, p. 313-336, jul. 2009.

ZÁKIA, Sandra. A prática avaliativa na escola de 1º grau. In: SOUSA, Clarilza Prado (org.). Avaliação do rendimento escolar. 6. ed. Campinas: Papirus, 1997. p. 83-108.

Published

2019-12-20

How to Cite

Albuquerque, H. M. de P. (2019). Why evaluate? Training educator evaluators. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(75), 800–830. https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.5941