Planning for institutional evaluation in early childhood education: participatory movements
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5882Keywords:
Early Child Education, Institutional Evaluation, Continuing Education, Teacher ParticipationAbstract
In the context of assessment policies, the present article approaches the planning and development of an instrument of institutional evaluation, carried out with the participation of teachers working in early childhood education, in a municipality of the state of Espírito Santo. Anchored in Bakhtinian theoretical-methodological references, the present study, following a qualitative and exploratory methodology, developed procedures and interviews for document analysis. The results show that the planning stage of the development of an instrument is essential for linking the other stages related to institutional evaluation. It is concluded that, although challenges remain regarding the conditions of participation of all involved, the perspective of a collective work in the preparation of this assessment action constitutes important training for the participants.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução de Michel Lhud e Yara Frateschi Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BALL, Stephen Joseph. Entrevista com Stephen Joseph Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. [Entrevista cedida a] Jefferson Mainardes e Maria Inês Marcondes. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009.
BALL, Stephen Joseph. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação.
Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez. 2001. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf. Acesso em: 23 ago. 2014.
BONDIOLI, Anna. Construir compartilhando a qualidade: a contribuição das partes interessadas. In: BONDIOLI, Anna; SÁVIO, Donatella (org.). Participação e qualidade em educação da infância: percursos de compartilhamento reflexivo em contextos educativos. Tradução de Luiz Ernani Fritoli. Curitiba: Ed. UFPR, 2013. p. 25-49.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 1 set. 2019.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional.
Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: portal.mec. gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 16 jul. 2013.
BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparqualvol1.pdf. Acesso em: 1 set. 2019.
BRASIL. Lei n. 11.494, de 20 de junho de 2007. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e
Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 14 nov. 2007.
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm. Acesso em: 19 out. 2012.
BRASIL. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ rceb005_09.pdf. Acesso em: 1 set. 2019.
BRASIL. Indicadores da qualidade na educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/indic_qualit_educ_infantil.pdf. Acesso em: 1 set. 2019.
BRASIL. Monitoramento do uso dos indicadores da qualidade na educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ docman&view=download&alias=13119-relatorio-versao-internet-final-pdf-pdf&category_ slug=maio-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 1 set. 2019.
BRASIL. Educação infantil: subsídios para construção de uma sistemática de avaliação.
Brasília: MEC/SEB, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ docman&view=download&alias=11990-educacao-infantil-sitematica-avaliacao-pdf&category_ slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 1. set. 2019.
CAMPOS, Maria Malta et al. A qualidade da educação infantil: um estudo em seis capitais brasileiras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v41n142/v41n142a03.pdf. Acesso em: 12 fev. 2013.
CÔCO, Valdete. A configuração do trabalho docente na educação infantil. In: CONGRESSO IBEROLUSO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 6., 2010, Elvas, Portugal. Anais [...] s.l.: Anpae, 2010. Disponível em: http://www.anpae.org.br/iberolusobrasileiro2010/ cdrom/118.pdf. Acesso em: 17 nov. 2013.
CÔCO, Valdete; VIEIRA, Maria Nilceia de Andrade. Contextos e práticas de avaliação na educação infantil. Revista Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 25, n. 3,
p. 36-55, set./dez. 2014. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/ viewFile/3087/2705. Acesso em: 19 jan. 2015.
COUTINHO, Ângela Scalabrin; MORO, Catarina. Educação infantil no cenário brasileiro pós golpe parlamentar: políticas públicas e avaliação. Revista Zero a Seis, Florianópolis, v. 19, n. 36, p. 349-360, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/ view/1980-4512.2017v19n36p349/35623. Acesso em: 22 abr. 2018.
FREITAS, Luiz Carlos et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, RJ, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.
MORO, Catarina de Souza; SOUZA, Gizele de. Produção acadêmica brasileira sobre avaliação em educação infantil: primeiras aproximações. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25,
n. 58, p. 100-125, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/ arquivos/1928/1928.pdf. Acesso em: 24 fev. 2015.
MOVIMENTO INTERFÓRUNS DE EDUCAÇÃO INFANTIL DO BRASIL – MIEIB. Manifesto do MIEIB em defesa da educação infantil. Campo Grande, 2011. Disponível em: http://www. observatoriodaeducacao.org.br/images/pdfs/manisfestomieib.pdf. Acesso em: 15 fev. 2015.
NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; MORO, Catarina de Souza. Avaliação na educação infantil: um debate necessário. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 55, p. 272-302, maio/ ago. 2013. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2727/2680. Acesso em: 15 out. 2013.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Regulação educativa na América Latina: repercussões sobre a identidade dos trabalhos docentes. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 44, p. 209-227, dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/n44/a11n44.pdf. Acesso em: 12 jul. 2013.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas de formação e a crise da profissionalização docente: por onde passa a valorização? Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, n. 32, p. 51-74, maio/ago. 2013.
Disponível em: http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v46n32.pdf. Acesso em: 12 jan. 2014.
PAULINO, Verônica Belfi Roncetti; CÔCO, Valdete. Políticas públicas educacionais: vozes que emergem no trabalho docente na educação infantil. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 92, p. 697-718, jul./set. 2016. Disponível em: http://www.scielo. br/pdf/ensaio/v24n92/1809-4465-ensaio-24-92-0697.pdf. Acesso em: 25 nov. 2016.
ROSEMBERG, Fúlvia. Políticas de educação infantil e avaliação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo,
v. 43, n. 148, p. 16-21, jan./abr. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v43n148/04.pdf. Acesso em: 2 jul. 2013.
SOUSA, Sandra Zákia. Avaliação da educação infantil: propostas em debate no Brasil. Interacções, Santarém, v. 10, n. 32 (número especial), p. 68-88, 2014. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/ interaccoes/article/view/6349. Acesso em: 12 ago. 2019.
SOUSA, Sandra Zákia; PIMENTA, Cláudia Oliveira. Avaliação da educação infantil: aportes de iniciativas estrangeiras. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 65, p. 376-406, maio/ ago. 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/3778. Acesso em: 23 abr. 2018.
VIEIRA, Maria Nilceia de Andrade. Avaliação institucional na educação infantil: percursos formativos. 2015. 254 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.
VIEIRA, Maria Nilceia de Andrade; CÔCO, Valdete. Avaliação e qualidade: diferentes percursos na educação básica. Revista Roteiro, Joaçaba, v. 40, n. 1, p. 127-148, jan./jun. 2015. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/4291/3877. Acesso em: 1 set. 2019.
VITÓRIA. Secretaria Municipal de Educação. Gerência de Educação Infantil. A educação infantil do município de Vitória: um outro olhar. Vitória, 2006. Disponível em: http://www.vitoria.es.gov.br/ arquivos/20100218_educacao_infantil_doc.pdf. Acesso em: 14 nov. 2013.
VITÓRIA. Lei n. 8.051, de 22 de dezembro de 2010. Institui o Sistema de Avaliação da Educação Pública Municipal de Vitória – SAEMV, vinculado à Secretaria de Educação, na área de planejamento, como um espaço permanente de avaliação e de pesquisa sobre os processos de ensino-aprendizagem e de gestão de educação do Município. Vitória, 2010. Disponível em: http:// sistemas.vitoria.es.gov.br/webleis/consulta.cfm?id=171640. Acesso em: 26 nov. 2013.
VITÓRIA. Secretaria Municipal de Educação. Indicadores da qualidade na educação infantil pública de Vitória-ES: sistema de avaliação da educação pública de Vitória. Vitória, 2012. 64 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).