Planning for institutional evaluation in early childhood education: participatory movements

Authors

  • Maria Nilceia de Andrade Vieira Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Rede Municipal de Ensino de Vitória, Vitória-ES; Faculdade Estácio de Vila Velha, Vila Velha-ES, Brasil http://orcid.org/0000-0001-7723-6490
  • Valdete Côco Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5882

Keywords:

Early Child Education, Institutional Evaluation, Continuing Education, Teacher Participation

Abstract

In the context of assessment policies, the present article approaches the planning and development of an instrument of institutional evaluation, carried out with the participation of teachers working in early childhood education, in a municipality of the state of Espírito Santo. Anchored in Bakhtinian theoretical-methodological references, the present study, following a qualitative and exploratory methodology, developed procedures and interviews for document analysis. The results show that the planning stage of the development of an instrument is essential for linking the other stages related to institutional evaluation. It is concluded that, although challenges remain regarding the conditions of participation of all involved, the perspective of a collective work in the preparation of this assessment action constitutes important training for the participants.

 

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Author Biographies

Maria Nilceia de Andrade Vieira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Rede Municipal de Ensino de Vitória, Vitória-ES; Faculdade Estácio de Vila Velha, Vila Velha-ES, Brasil

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo; integrante do Grupo de Pesquisa Formação e Atuação de Educadores - GRUFAE; Pedagoga na Rede Municipal de Ensino de Vitória - ES; Professora da Faculdade Estácio de Vila Velha. Email:  nilceia_vilavelha@hotmail.com

Valdete Côco, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória-ES, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Professora vinculada ao Departamento de Linguagens, Cultura e Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, do Centro de Educação, da Universidade Federal do Espírito Santo – DLCE/PPGE/CE/UFES. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Formação e Atuação de Educadores – GRUFAE. Tutora do Grupo PET Conexões: Projeto Educação – PET EDU/UFES. Email: valdetecoco@hotmail.com

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Published

2019-10-02

How to Cite

Vieira, M. N. de A., & Côco, V. (2019). Planning for institutional evaluation in early childhood education: participatory movements. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(74), 588–613. https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5882