Institutional self-assessment: other (im)possible meanings of assessment?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5829

Keywords:

Self-Assessment, Institutional Assessment, Institutional Self-Assessment, Quality of Education

Abstract

In this article, we analyze the institutional self-assessment that integrates the Education Evaluation System of Niterói (SAEN) in the state of Rio de Janeiro. The aim is to discuss its constitution process in a context of centrality of evaluation policies, supporting it as a possibility for the schools to produce policies as production of meanings of evaluation beyond the logic of accountability, putting other meanings of quality in dispute. From post-structural contributions, we assume the understanding of the policies as the struggle for meaning, which occurs between tensions, negotiations, and translations. We conclude by arguing that the analytical experience allows us to propose centered and centralized evaluation policies that have gained prominence in the educational field.

 

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Author Biographies

Rita de Cássia Prazeres Frangella, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Mestrado (2002) e Doutorado em Educação (2006) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora adjunta da Faculdade de Educação da UERJ. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação - Proped. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, currículo, políticas curriculares, educação infantil-anos iniciais do EF. Desenvolve pesquisas na área de currículo e formação de professores. Vice-coordenadora do GT- Currículo da Anped no biênio 2012-13. É Jovem Cientista do Nosso Estado da FAPERJ, PROCIENTISTA/UERJ. Bolsista Produtividade CNPq Membro da Associação Brasileira de Currículo (ABdC),  Secretaria Geral da ABdC (2015- 2016/2016-2018).Desenvolve pesquisas que focalizam a análise de políticas curriculares na educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental e as relações estabelecidas pelos professores na produção dessas, a partir de uma abordagem do currículo como enunciação cultural, com financiamento pelo CNPq e FAPERJ. Participa de projetos/parcerias internacionais com Portugal, México, Argentina e Chile.

Maria Cristina Rezende de Campos, Secretaria Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia (Semect)/Fundação Municipal de Educação de Niterói (FME), Niterói-RJ, Brasil

Graduação em Licenciatura Plena: Ed. Artística História da Arte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Arte e Cultura Contemporânea pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2007) e doutorado em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2012). Cursando pós-doutorado em Educação na UERJ-ProPed. Professor de Arte na Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro e na Fundação Municipal de Educação de Niterói (FME). Atualmente é assessora de Avaliação Institucional da SME/FME, contribuindo para a implantação do Sistema de Avaliação da Educação de Niterói (SAEN) - portaria SMECT/FME nº 005/2015.Tem experiência na área de avaliação institucional, currículo e avaliação, arte e cultura.

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Published

2019-10-02

How to Cite

Frangella, R. de C. P., & Campos, M. C. R. de. (2019). Institutional self-assessment: other (im)possible meanings of assessment?. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(74), 558–587. https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5829