Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5757

Keywords:

Special Education, Age-grade Distortion, Statistics of Special Education, School Census

Abstract

This study aimed to analyze the age-grade distortion of basic education students from the state of São Paulo, comparing the target population of special education (PAEE) to the others. The data were collected from the School Census, with a quota sample of students from 48 cities in São Paulo, in the historical period from 2008 to 2014, considering the student’s birth year and grade. In relation to the PAEE, the results showed a late entry into early childhood education, a much higher proportion of age-grade distortion concentrated already in the initial years of basic education, and a lack of evolution in these indicators along the historical series of the first seven years of the school inclusion policy. It can be concluded that there is a need to move forward so that, more than simply providing a desk in a regular classroom, the country can effectively ensure the right to education for the target population of special education and make its schools more inclusive.

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Author Biographies

Vivian Santos, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos-SP, Brasil

Atualmente é Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - UFSCar (mar. 2017- atual) e bolsista FAPESP. Foi bolsista CAPES de doutorado (mar. 2017 - dez. 2017). Mestre em Educação Especial pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - UFSCar (2017), com bolsa CNPq (mar. 2015 - fev. 2017). Graduada em Licenciatura em Educação Especial - UFSCar (2014), durante a qual foi bolsista CAPES de Iniciação Cientifica pelo Observatório Nacional de Educação Especial (jan. 2013/ dez. 2014), bolsista de Iniciação à Docência PIBID/CAPES (jun. 2011 - dez 2012) e bolsista de extensão pelo Núcleo de Acessibilidade da UFSCar (mar. 2011- mai. 2011). Desenvolve estudos na área de educação especial, principalmente, sobre indicadores educacionais e politicas educacionais.

Eniceia Gonçalves Mendes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos-SP, Brasil

Doutorado em Psicologia pelo IP-USP (1995), Mestrado em Educação Especial na UFSCar, Graduação em Psicologia na FCLRP-USP. Professora Titular da Universidade Federal de São Carlos, docente do Depto de Psicologia, do Programa de Pós-Graduaçao em Educação Especial, coordenadora da rede de pesquisadores do Observatório Nacional de Educação Especial (ONEESP), líder do Grupo de Pesquisa sobre Formação de Recursos Humanos em Educação Especial (GP-FOREESP). Coordenadora do Programa de Extensão sobre Formação Continuada em Educação Especial PROEX/UFSCAR) . Estágios no exterior (Estados Unidos, França, México e Peru), e pós-doutorado na Université Paris V- Sorbonne na França (2007-2008) e na Universidade de Salamanca na Espanha (2017). Atua na área de Educação com ênfase em Educação Especial. Desenvolve e orienta pesquisas sobre inclusão escolar, formação e política educacional. Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores da Educação Especial- ABPEE (2013-2016). Presidente da comissão Organizadora do IV, V, VI e VII Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE). Membro do Comitê Assessor do CNPq (2015-2016). Bolsista Produtividade em Pesquisa 1B do CNPq.

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Published

2019-10-02

How to Cite

Santos, V., & Mendes, E. G. (2019). Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(74), 486–507. https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5757