Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5693

Keywords:

Curricular Assessment, BNCC, Curricular Policy, Curricular Content

Abstract

The recent publication of the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular) (BNCC), in the Brazilian context, has gained intense public visibility and, through various approaches, has become a prime target of academic studies on the implementation of curricular policies in our country. The present article seeks to identify some elements that may guide an evaluation process of this curricular policy according to, on the one hand, the belief in the BNCC and, on the other hand, the panorama of criticism outlined in the academic output. In order to do this, an analysis based on the recognition and discussion of the concepts of quality of education and competence outlined in the document and in materials used for its dissemination as well as on articles on the subject will be conducted. From these considerations, issues for the evaluation of the process of transforming these promises into real curricula are highlighted.

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Author Biographies

Cláudia Valentina Assumpção Galian, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo-SP, Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como docente na Graduação e na Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Seus estudos concentram-se nos seguintes temas: currículo, conhecimento escolar e ensino de ciências.

Roberto Rafael Dias da Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo-RS, Brasil

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

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Published

2019-10-02

How to Cite

Galian, C. V. A., & Silva, R. R. D. da. (2019). Notes on curricular assessment in Brazil: the BNCC at issue. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(74), 508–535. https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5693