Curricular contextualization in a network of portuguese schools: promise or lost opportunity?

Authors

  • Maria do Céu Roldão Centro de Estudos em Desenvolvimento Humano da Universidade Católica Portuguesa (CEDH/UCP), Porto, Portugal
  • Sílvia de Almeida Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA-UNL); Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (FCSH-UNL), Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4757

Keywords:

Curriculum Contextualization, Curriculum Assessment, Curriculum Projects, Educational Policies

Abstract

In the 90s, international educational policies, as well as the theoretical field of curriculum studies, gave centrality to the curriculum debate. It led countries with a centralist tradition to move away from the paradigm of a uniform and prescriptive curriculum and adopt a paradigm based on curricular contextualization. In the Portuguese system, following this paradigm, these new curricular policies determined that schools had to develop their curriculum projects. Since then, the literature on the subject has shown that the conception of the construction, implementation and evaluation dynamics of these curriculum projects is of a bureaucratic nature, obeying to the logic of normativity and mostly designed by external evaluation panels that proved unable to implement changes to curriculum practices. In this paper, the method of content analysis was used to present the results of the evaluation of 12 curriculum projects carried out in a collaborative network of Portuguese schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria do Céu Roldão, Centro de Estudos em Desenvolvimento Humano da Universidade Católica Portuguesa (CEDH/UCP), Porto, Portugal

Investigadora integrada do Centro de Estudos em Desenvolvimento Humano da Universidade Católica Portuguesa (CEDH/UCP), Porto, Portugal

Sílvia de Almeida, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA-UNL); Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (FCSH-UNL), Lisboa, Portugal

Investigadora integrada do Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA-UNL). Professora auxiliar convidada da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (FCSH-UNL), Lisboa, Portugal 

References

AINSCOW, M. (Ed.). Effective schools for all. London: David Fulton, 1991.

ALÇADA, I. (Coord.). Plano Nacional de Leitura: relatório síntese. Lisboa: Ministério da Educação, 2006.

ALMEIDA, S. de. Modos de apropriação das políticas educativas para uma gestão curricular contextualizada. In: CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 9., 2017, Faro, PT. Atas... Faro, Portugal: Universidade do Algarve/Faculdade de Economia, 2017. p. 1281-1307.

ALMEIDA, S. de et al. Organização escolar: o tempo. Lisboa: Conselho Nacional da Educação, 2017.

ANANIADOU, K.; CLARO, M. 21st century skills and competences for new millennium learners. Paris: OECD, 2009. (OECD Education Working Papers, n. 41).

BARBIER, J.-M. Élaboration de projets d’ action et planification. Paris: PUF, 1991.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2006. Conforme edição de 1977.

BARROSO, J. Fazer da escola um projeto. In: CANÁRIO, R. (Org.). Inovação e projeto educativo da escola. Lisboa: Educa, 1992. p. 17-55.

BARROSO, J. Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995. (Cadernos de Organização e Gestão Escolar, n. 1).

BARROSO, J. Autonomia e gestão das escolas. Lisboa: Ministério da Educação, 1997.

BARROSO, J. Autonomia, contratos e direção das escolas. In: MACHADO, J.; ALVES, J. M. (Org.). Melhorar a Escola-Educação para Todos: igualdade, diversidade e autonomia. Porto: Universidade Católica Editora, 2014. p. 91-111.

BARROSO, J. ; SJORSLEV S. Administration and evaluation structures for primary and secondary schools in the twelve member states of the EC. Brussels: Eurydice, 1990.

BENAVOT, A.; BRASLAVSKY, C. (Ed.). School knowledge in comparative and historical perspective. Changing curricula in the primary and secondary education. Dordrecht, The Netherlands: Springer, 2007.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Les héritiers: les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964.

CACHAPUZ, F. et al. (Org.). Saberes básicos de todos os cidadãos no século XXI. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2004. (Estudos e Relatórios). CARMEN, L. del; ZABALA, A. Guia para la elaboracion, seguimento y valoracion de proyectos curriculares de centro. Madrid: Cide, 1991.

CLARK, C. et al. Theories of inclusion, theories of schools: deconstructing and reconstructing the “inclusive school”. British Educational Research Journal, v. 25, n. 2, p. 157-176, 1999.

COSTA, J.; RAMOS, M. Os professores e a (re)construção do currículo na escola: a construção de projetos curriculares de escola e de turma. In: COSTA, J. A. et al. Gestão curricular: percursos de investigação. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2004. p. 79-97.

CUBAN, L. A fundamental puzzle of school reform. In: LIEBERMAN, A. (Ed.). Schools as colleborative cultures: creating the future now. New York: The Falmer, 1990. p. 71-77.

FINNISH NATIONAL BOARD OF EDUCATION. National Curriculum. Helsinki: FNBE, 2016.

GIMENO, J. El curriculum: una reflexión sobre la prática. Madrid: Morata, 1989.

GODET, M. Prospective et planification stratégique. Paris: Economica, 1985.

GODET, M. Prospective et stratégie: approches intégrées. Futuribles, novembro 1989.

GONÇALVES, A. M.; MORGADO, J. C. Construção de um projeto curricular de escola: perceções e predisposições dos professores. 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1822/23181>. Acesso em: 18 maio 2017.

GOODSON, I. The making of curriculum. London: Falmer, 1988.

GOODSON, I. Learning, curriculum and life politics. The selected works of I. Goodson. Abingdon, Great Britain: Routledge, 2005.

HARLEN, W. Criteria for evaluating systems for student assessment. Studies in Educational Evaluation, v. 33, n. 1, p. 15-28, 2007.

HATTIE, J. Visible learning: a synthesis of 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge, 2009.

HUTMACHER, W. A escola em todos os seus estados: das políticas de sistemas às estratégias de estabelecimento. In: NÓVOA, A. (Coord.). As organizações escolares em análise. Lisboa: Educa, 1992. p. 45-76.

KUCKARTZ, U. Qualitative text analysis. A guide to methods, practice and using software. London: Sage, 2014.

LE BOTERF, G. De la compétence. Essai sur un attracteur étrange. Paris: Les Éditions d’Organization, 1994.

MORGADO, J. C. Projeto curricular e autonomia da escola: possibilidades e constrangimentos. Revista Galego-Portuguesa de Psicología e Educación, v. 8, n. 10, p. 335-344, 2003.

MORGADO, J. C. Projeto curricular e autonomia da escola: das intenções às práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 3, p. 361-588, 2011.

MORGADO, J. M.; MARTINS, F. B. Projecto curricular: mudança de práticas ou oportunidade perdida? Revista de Estudos Curriculares, v. 6, n. 1, p. 3-19, 2008.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Environnement, école et pédagogie active. Paris: OECD/CERI, 1991.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. La réforme des programmes scolaires: l’évaluation en question. Paris: OECD/CERI, 1993.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. The curriculum redefined: schooling for the 21st century. Paris: OECD/CERI, 1994.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Making the curriculum work. Paris: OECD/CERI, 1998.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Innovating schools (Schooling for tomorrow project). Paris: OECD/CERI, 1999.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Trends shaping education. Paris: OECD, 2013.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. TALIS 2013 Results: an international perspective on teaching and learning. Paris: OECD Documents, 2014.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Towards defining character/attitudes/values/behaviours. In: EDUCATION 2030 WORKSHOP, 16 November 2015. Paris: OECD, 2015. (EDU/EDPC/M(2015)5: Education Working Papers, n. 41). Draft summary.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Education 2030 International Curriculum Analysis: Twenty Years of Background Analysing Mathematics and Science Curricula. In: MEETING OF THE INFORMAL WORKING GROUP OF THE FUTURE OF EDUCATION AND SKILLS, 3rd., 3-4 May 2016, Paris, France. Annals… Paris: OECD, 2016.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Project “Future of education and skills: education 2030”. Paris: OECD, 2017. (OECD Working papers).

PACHECO, J. A. Projeto curricular integrado. Lisboa: Ministério da Educação, 1998. (PEPT 2000, n. 18).

PACHECO, J. A. Critérios de avaliação na escola. In: ABRANTES, P.; ARAÚJO, F. (Org.). Avaliação das aprendizagens: das concepções às práticas. Lisboa: Ministério da Educação, DEB, 2002. p. 55-64.

PACHECO, J. A.; MORGADO, J. C. Construção e avaliação do projeto curricular de escola. Porto: Porto, 2002.

PACHECO, J. A.; PEREIRA, N. Estudos curriculares: das teorias aos projetos de escola. Educação em Revista, n. 45, p. 197-221, 2007.

PERRENOUD, P. Construire des compétences dés l’école. Paris: ESF, 1997.

PERRENOUD, P. Novas competências para ensinar. São Paulo: Artmed, 2000.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-Lei n. 43, de 3 de fevereiro de 1989. Diário da República, Lisboa, n. 29/1989, Série I, 3 fev. 1989.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Departamento da Educação Básica. Relatório do Projeto “Reflexão participada sobre os Currículos do Ensino Básico”. Lisboa: ME-DEB, 1997.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-Lei n. 6, de 18 de janeiro de 2001. Diário da República, Lisboa, n. 15/2001, Série I-A, 18 jan. 2001a.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Currículo nacional do ensino básico – competências essenciais. Lisboa: Ministério da Educação, 2001b.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-Lei n. 139, de 5 de julho de 2012. Diário da República, Lisboa, n. 129/2012, Série I, 5 jul. 2012.

RED JESUÏTES EDUCACIÓ. Projeto Horizonte 2020. Barcelona, 2015.

RODRIGUES, M.; SÁ-CHAVES, I. Gestão curricular e cultura de escola: a relação entre as dimensões curriculares instituída e instituinte. In: COSTA, J. et al. Gestão curricular, percursos de investigação. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2004. p. 69-87.

ROLDÃO, M. C. O diretor de turma e a gestão curricular. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995. (Cadernos de Organização e Gestão Escolar, n. 2).

ROLDÃO, M. C. Currículo: um processo de construção, gestão e formação reflexiva centrado na escola. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., Castelo de Vide, 6, 7 e 8 de abril de 1997. Actas... Portalegre: SPCE, 1998. p. 31-39.

ROLDÃO, M. C. Currículo como projeto: o papel das escolas e dos professores. In: MARQUES, R.; ROLDÃO, M. C. (Org.). Reorganização e gestão curricular no ensino básico. Porto: Porto, 1999a. p. 11-21.

ROLDÃO, M. C. Gestão curricular. Fundamentos e práticas. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento de Educação Básica, 1999b.

ROLDÃO, M. C. Os professores e a gestão do currículo: perspetivas e práticas em análise. Porto: Porto, 1999c.

ROLDÃO, M. C. O currículo escolar: da uniformidade à contextualização – campos e níveis de decisão curricular. Revista de Educação, v. 9, n. 9, p. 81-92, 2000.

ROLDÃO, M. C. A escola como instância de decisão curricular. In: ALARCÃO, I. (Org.). Escola reflexiva e supervisão: uma escola em desenvolvimento e aprendizagem. Porto: Porto, 2001. p. 67-77. (CIDInE, n. 14).

ROLDÃO, M. C. Avaliação de competências e gestão do currículo: as questões dos professores. Lisboa: Presença, 2003a.

ROLDÃO, M. C. Diferenciação curricular revisitada: conceito, discurso e práxis. Porto: Porto, 2003b.

ROLDÃO, M. C. Formação e práticas de gestão curricular: crenças e equívocos. Porto: Asa, 2005a.

ROLDÃO, M. C. Para um currículo do pensar e do agir: as competências enquanto referencial de ensino e aprendizagem. En Direct de l’APPF, suplemento, p. 9-20, fev. 2005b.

ROLDÃO, M. C. A função curricular da escola e o papel dos professores: políticas, discurso e práticas de contextualização e diferenciação curricular. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO DAS QUESTÕES CURRICULARES, 4., Florianópolis, Brasil, setembro de 2008. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.

ROLDÃO, M. C. Currículo, formação e trabalho docente. In: SANTOS, L. L. C. P.; FAVACHO, A. M. P. (Org.). Políticas e práticas curriculares: desafios contemporâneos. Curitiba, Brasil: CRV, 2012. p. 65-79.

ROLDÃO, M. C. Currículo, didáticas e formação de professores – a triangulação esquecida? In: OLIVEIRA, M. R. (Org.). Professor: formação, saberes e problemas. Porto: Porto, 2014. p. 91-103.

ROLDÃO, M. C. Currículo enquanto conhecimento necessário: eixos de uma discussão. In: CONSELHO NACIONAL DA EDUCAÇÃO. Pareceres e Conferências. Lisboa: CBE, 2016.

ROLDÃO, M. C.; FERRO, N. O que é avaliar? Reconstrução de práticas e conceções de avaliação. Estudos em Avaliação Educacional, v. 26, n. 63, p. 570-594, set./dez. 2015.

SACRISTÁN, J. G. El curriculum: una reflexión sobre la práctica. 4, ed. Madrid: Morata, 1994.

SKILBECK, M. Curriculum reform: an overview of trends. Paris: OECD, 1990.

SKILBECK, M. The core curriculum. In: ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. The curriculum redefined: schooling for the 21st century. Paris: OECD, 1994. p. 95-100.

TARDIF, J. Le transfert des compétences analysé à travers la formation de professionels. In: MEIRIEU, P. et al. (Ed.). Le concept de transfert de connaissances en formation initiale et en formation continue. Lyon: CRDP, 1996. p. 55-72.

TYACK, D.; CUBAN, L. Tinkering toward utopia. A century of public school reform. Cambridge: Harvard University, 1995.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Curriculum in the twenty-first century: challenges, tensions and open questions. Paris: Unesco Education Research and Foresight, 2014. (ERF Working Papers, n. 9). Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/ images/0022/002294/229458e.pdf>. Acesso em: 10 maio 2017.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. The curriculum in debates and in educational reforms to 2030: for a curriculum agenda of the twenty-first century, Geneva, 2015. (IBE Working Papers on Curriculum Issues, n. 15).

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Repensar a educação: rumo a um bem comum mundial? Brasília, DF: Unesco, 2016.

YOUNG, M. The curriculum of the future. From the new sociology of education to a critical theory of learning. London: Falmer, 1998.

ZABALZA, M. Do currículo ao projeto da escola. In: CANÁRIO, R. (Org.). Inovação e projeto educativo de escola. Lisboa: Educa, 1992. p. 87-107.

Published

2018-04-23

How to Cite

Roldão, M. do C., & Almeida, S. de. (2018). Curricular contextualization in a network of portuguese schools: promise or lost opportunity?. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(70), 8–46. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4757