Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests

Authors

  • Claudia de Oliveira Fernandes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGEDU/Unirio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Carlos Eduardo Serrina de Lima Rodrigues Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGEDU/Unirio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v28i67.4006

Keywords:

Educational Policy, Education Assessment, Socio-Emotional Skills, Educational Global Governance.

Abstract

The discourse that the economies are ever more interrelated has justified the major role played by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) in relation to education and, especially regarding the investigation that led to this text, i.e., the importance the Organization has given to socio-emotional skills. We propose to investigate to what extent it would be possible to identify mechanisms that confirm the existence of a global educational governance project in OECD activities. The application of the analytical framework to the documents that composed our corpus, which was proposed by Charaudeau (2014), allowed us to affirm that the OECD has put into practice a real educational global governance project. This project not only deploys the three mechanisms of educational governance proposed by Jakobi and Martens (2010); the production of ideas, policy assessment and data generation, but also the cognitive and normative modes of governance, designed by Woodward (2009).

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Author Biographies

Claudia de Oliveira Fernandes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGEDU/Unirio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Graduada em pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1985), mestre em Educação (1997) e doutora em Ciências Humanas/Educação (2003) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Pós doutorado em Avaliação Educacional pela Universidade Federal Fluminense. Atuou como professora da Educação Básica durante 18 anos e nos últimos 17 anos tem atuado no ensino superior, na Faculdade de Pedagogia. Desde 2004, é professora da Faculdade de Educação e da Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). De 2010 a 2013 coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGEDU-UNIRIO. Foi consultora do MEC em diversas programas, em especial o Pro-Infantil e na publicação Indagações sobre o Currículo. Realiza pesquisas com ênfase em currículo e avaliação das aprendizagens em contextos escolares, em especial, relacionadas à implantação dos ciclos nas escolas públicas e sua relação com a avaliação, a política educacional, o currículo e a formação de professores. As pesquisas contam com financiamentos da FAPERJ e CNPq. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação e Currículo/GEPAC, cadastrado no CNPq. A temática de pano de fundo que motiva os estudos e as pesquisas é o debate acerca do papel social da educação escolar hoje e sua relação com o fracasso ou sucesso escolar. Possui diversas publicações sobre a temática, sendo a mais recente a organização do livro Avaliação das aprendizagens e o papel social da educação, editado pela Cortez em final de 2014.

Carlos Eduardo Serrina de Lima Rodrigues, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGEDU/Unirio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutorando em Educação no Programa de Pós graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/PPGEDU/UNIRIO. A pesquisa desenvolveu-se com apoio da CAPES.

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Published

2017-04-27

How to Cite

Fernandes, C. de O., & Rodrigues, C. E. S. de L. (2017). Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(67), 214–235. https://doi.org/10.18222/eae.v28i67.4006