Formative assessment of learning: the class council experience
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v26i63.3253Keywords:
Learning Assessment, Formative Assessment, Class Council, Colégio de Aplicação – UFPEAbstract
This study aimed to evaluate the class council as a tool for the formative assessment of learning. Its intent was to identify the concepts of learning assessment that pervade the experience of class councils in the Colégio de Aplicação of the Federal University of Pernambuco. Formative assessment promotes the development of students, as it is built in a continuous and permanent process for monitoring learning. Observations of class council meetings, semi-structured interviews and document analysis were carried out based on case study methodology. The results show that the conceptions which are intrinsic to the dynamic functioning of class councils point to the understanding and practice from the perspective of formative assessment, and that the practices of class council development indicate the possibility of implementing a constructive and collective form of assessment.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996.
Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.
DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Conselhos de Classe e Avaliação: perspectivas na gestão pedagógica da escola. Campinas: Papirus, 2004.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.
FERNANDES, Domingos. Dos fundamentos e das práticas. Da avaliação como medida à avaliação formativa (AFA). In: FERNANDES, Domingos. Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Lisboa: Texto, 2005. p. 55-63.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 32. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
GUERRA, Mônica Galante. Conselho de classe: que espaço é esse? 2006. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação – mito & desafio: uma perspectiva construtivista. 29. ed. Porto Alegre: Mediação, 2000.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2009.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
LUIS, Suzana Maria Barrios. De que avaliação precisamos em arte e educação física? In: SILVA, Janssen Felipe da Silva; HOFFMANN, Jussara; ESTEBAN, Maria Teresa (Org.). Práticas avaliativas e aprendizagens significativas. Porto Alegre: Mediação, 2010.
MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de Mattos. O conselho de classe e a construção do fracasso Escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 215-228, maio/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200005
MINAYO, Maria Cecília S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 2010.
PACHECO, José Augusto. Critérios de avaliação na escola. In: Avaliação das aprendizagens: das concepções às práticas. Lisboa: Departamento da Educação Básica, 2002. p. 53-64.
PEREIRA, Gilson de Almeida. Conselho de classe: A cultura do faz-de-conta ou a possibilidade de um novo Ethos Educacional? Ciências e Letras, Porto Alegre, v. 36, p. 187-196, 2004.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Métodos quantitativos e qualitativos. In: RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
SCRIVEN, Michael. The methodology of evaluation. Chicago IL: Rand McNally, 1967. (Aera Monograph series on curriculum evaluation, n. 1).
SIMÕES, Gonçalo Augusto Gomes. A avaliação do desempenho docente. Contributos para uma análise crítica. Lisboa: Texto Editora, 2000.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Colégio de Aplicação. Instrução Normativa n. 01/93. Recife: UFPE/CAp, 1993.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Instrução n. 01/99. B.O. UFPE, Recife, v. 34, n. 85, p. 01-04, 28 dez. 1999, Número especial.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Orientações Pedagógicas Iniciais. Serviço de Orientação Educacional e Pedagógica. Recife: CAp/UFPE, 2012a.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Projeto Político Pedagógico Institucionalizado. Recife: CAp/UFPE, 2012b.
VARJAL, Elizabeth. Avaliação das aprendizagens na escola inclusiva. In: CONFERÊNCIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE MORENO, 1., 2007, Moreno, PE. Palestra... Moreno, PE, 2007.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).