Portfolio: an integrated assessment option for science education

Authors

  • Lucilene Aparecida e Lima do Nascimento Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Arraial do Cabo, Rio de Janeiro, Brasil http://orcid.org/0000-0002-6963-0567
  • Giselle Rôças Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Arraial do Cabo, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3209

Keywords:

Learning Assessment, Science Education, Portfolio, Evaluation Tools

Abstract

This study aims to present the portfolio as a viable tool to integrate learning and assessment in science education. The study was developed within two public state schools in Rio de Janeiro, where students prepared their assessment portfolios from various educational activities. Given the methodological bias of action research and a qualitative approach to the data analysis, it was concluded that, although the mark of traditional assessment was still found in the students' discourses, there is no denying that they are permeated by the concept of assessment as an integral part of teaching and learning. The use of the portfolio as an assessment tool is still considered an educational novelty, but can and should be employed as an assessment tool in science education, as its implementation proved to be both possible and successful.

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Author Biographies

Lucilene Aparecida e Lima do Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Arraial do Cabo, Rio de Janeiro, Brasil

Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências (Propec) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Professora do Curso de Formação de Professores da Rede Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Giselle Rôças, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Arraial do Cabo, Rio de Janeiro, Brasil

Professora doutora de mestrado no Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências (Propec) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

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Published

2015-12-29

How to Cite

Nascimento, L. A. e L. do, & Rôças, G. (2015). Portfolio: an integrated assessment option for science education. Estudos Em Avaliação Educacional, 26(63), 742–767. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3209

Issue

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Tema em Destaque