Construction of evaluation tools for students training in intensive and emergency care

Authors

  • Maria Aparecida de Oliveira Freitas Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Cassia Regina Vancini Campanharo Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Cibelli Rizzo Cohrs Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Maria Carolina Barbosa Teixeira Lopes Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Meiry Fernanda Pinto Okuno Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Ruth Ester Assayag Batista Universidade Federal de São Paulo (EPM/Unifesp); Escola Paulista de Enfermagem (EPE) da Unifesp, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Satomi Mori Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Suely Sueko Viski Zanei Universidade de São Paulo (EE/USP); Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Iveth Yamaguchi Whitaker Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v26i63.3103

Keywords:

Education Evaluation, Evaluation Tools, Nursing, Internship Evaluation

Abstract

This study aimed to report the experience of constructing two tools to assess the performance of students in an undergraduate nursing course from a public university. It was conducted during the internship of the Curricular Units of Nursing in Intensive Care and Nursing in Emergency Care. The study also introduced the tools constructed. The study methodology consisted of twelve face-to-face and distance meetings, which occurred in the period from January to March 2014 between the university pedagogue and eight professors from the under graduate nursing course. In these meetings, the evaluation issue was thoroughly discussed, based on tools existing since 2008. It was concluded that these previous tools were inadequate in some respects and two new assessment tools were developed by the group, with a focus on skills and abilities, in order to meet the needs of students at the time. Both tools are subject to future reformulation, consistent with needs that may arise.

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Author Biographies

Maria Aparecida de Oliveira Freitas, Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Ciências pela Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp). Pedagoga da EPE/Unifesp.

Cassia Regina Vancini Campanharo, Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Especialista em Enfermagem em Emergência pela Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp). Professora da EPE/Unifesp .

Cibelli Rizzo Cohrs, Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestre em Ciências pela Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp). Professora da EPE/Unifesp.

Maria Carolina Barbosa Teixeira Lopes, Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestre em Ciências pela Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp). Professora da EPE/Unifesp.

Meiry Fernanda Pinto Okuno, Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Enfermagem pela Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp). Professora da EPE/Unifesp.

Ruth Ester Assayag Batista, Universidade Federal de São Paulo (EPM/Unifesp); Escola Paulista de Enfermagem (EPE) da Unifesp, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Ciências da Saúde pela Escola Paulista de Medicina da Universidade Federal de São Paulo (EPM/Unifesp). Professora da Escola Paulista de Enfermagem (EPE) da Unifesp.

Satomi Mori, Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestre em Ciências pela Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp). Professora da EPE/Unifesp.

Suely Sueko Viski Zanei, Universidade de São Paulo (EE/USP); Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EE/USP). Professora adjunta da Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp).

Iveth Yamaguchi Whitaker, Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp), São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EE/USP). Professora associada da Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (EPE/Unifesp).

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Published

2015-12-29

How to Cite

Freitas, M. A. de O., Campanharo, C. R. V., Cohrs, C. R., Lopes, M. C. B. T., Okuno, M. F. P., Batista, R. E. A., Mori, S., Zanei, S. S. V., & Whitaker, I. Y. (2015). Construction of evaluation tools for students training in intensive and emergency care. Estudos Em Avaliação Educacional, 26(63), 716–740. https://doi.org/10.18222/eae.v26i63.3103

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