Qualitative indicators in the evaluation of graduate programs in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10777

Keywords:

Educational Evaluation, Postgraduates, Educational Policies, Large-scale Evaluation

Abstract

This article analyzes the evaluation of graduate studies in the Education Area by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior [Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education] between 2017-2020 highlighting the changes resulting from the expanded use of qualitative indicators. Following a discussion on the evaluation and theoretical aspects of the subject, the process adopted for the objectification of the evaluation and the results obtained is described. Regression analysis is used to analyze the behavior of both quantitative and qualitative indicators in defining the grades of the programs in the area. The article proposes a reduction in the total number of indicators, emphasizes the importance of qualitative indicators as valuable sources of the feedback needed to improve the program, and advocates for the adoption of objectification processes derived from the construction of evaluative criteria that parameterize the evaluation work.

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Author Biographies

Robert Evan Verhine, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador-BA, Brasil

Professor titular aposentado da Universidade Federal da Bahia e professor permanente do seu Programa de Pós-Graduação em Educação. De 2018 a 2022, atuou como Coordenador da Capes para a Área de Educação.

Lys Maria Vinhaes Dantas, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Cachoeira-BA, Brasil

Professora associada da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia e professora permanente do seu Programa de Pós-graduação em Gestão de Políticas Públicas.

Ângelo Ricardo de Souza, Federal University of Paraná

Professor titular da Universidade Federal do Paraná, onde atua no Núcleo de Políticas Educacionais e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Desde 2023, é Coordenador da Área de Educação na Capes, tendo sido Coordenador Adjunto no período de 2018 a 2022.

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Published

2024-08-02

How to Cite

Verhine, R. E., Dantas, L. M. V., & Souza, Ângelo R. de. (2024). Qualitative indicators in the evaluation of graduate programs in education. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10777. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10777

Issue

Section

Articles