Meta-evaluation of emancipatory aspects: A theoretical-methodological proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10631

Keywords:

Institutional Evaluation, Self-evaluation, Meta-evaluation, Emancipation

Abstract

This paper aims to present a proposal for a meta-evaluation tool of emancipatory aspects in institutional self-evaluations, within the scope of the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National Higher Education Evaluation System]. Fourteen parameters were developed, eleven of them are merit-based (dialogicity, participation, plurality, negotiation, globality, formativeness, comparability, legitimacy, identity and mission, commitment, publicity) and three are value-based (self-knowledge, critical-transformative potential and applicability or relevance). We believe that the analytical-methodological framework developed may be very useful for improving self-evaluation practices and shaping an emancipatory evaluation culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan dos Santos Oliveira, Instituto Federal do Piauí (IFPI), Teresina-PI, Brasil

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar. Mestre em Educação pela Unisinos/RS. Professor do Instituto Federal do Piauí (IFPI).

José Carlos Rothen, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos-SP, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2004). Mestre (1992) e graduado (1986) em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professor associado da Universidade Federal de São Carlos.

References

Belloni, I. (1999). Avaliação institucional: Um instrumento de democratização da educação. Linhas Críticas, 5(9), 7-30. https://doi.org/10.26512/lc.v5i9.2752

Cooksy, L. J., & Caracelli, V. J. (2005). Quality, context, and use: Issues in achieving the goals of metaevaluation. American Journal of Evaluation, 26(1), 31-42. https://doi.org/10.1177/1098214004273252

Dias, J., Sobrinho. (2003). Avaliação: Políticas educacionais e reformas da educação superior. Cortez.

Dias, J., Sobrinho. (2008). Qualidade, avaliação: Do SINAES a índices. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 13(3), 817-825. https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000300011

Elliot, L. G. (2011). Meta-avaliação: Das abordagens às possibilidades de aplicação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19(73), 941-964. https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000500011

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (17a ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (36a ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2001). Política e educação (5a ed.). (Coleção Questões da Nossa época, Vol. 23). Cortez.

Freire, P. (2006). Pedagogia da esperança: Um reencontro com a Pedagogia do oprimido (13a ed.). Paz e Terra.

Furtado, J. P., & Laperrière, H. (2012). Parâmetros e paradigmas em meta-avaliação: Uma revisão exploratória e reflexiva. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 695-705. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300016

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2009). Sinaes – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: Da concepção à regulamentação. Inep.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2011). Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes): Análise dos relatórios de autoavaliação das instituições de educação superior (Vol. 3). Inep. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_superior/sinaes_2011_volume_3_analise_dos_relatorios_de_autoavaliacao_das_ies.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2017). Instrumento de avaliação institucional externa presencial e a distância: Credenciamento. Inep. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2017/IES_credenciamento.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2020). A redação no Enem 2020: Cartilha do participante. Inep. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/a_redacao_do_enem_2020_-_cartilha_do_participante.pdf

Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (JCSEE). (2018). Checklist of the program evaluation standards statements. JCSEE. https://wmich.edu/evaluation/checklists

Leite, D. (2005). Reformas universitárias. Avaliação institucional participativa. Vozes.

Luck, H. (2012). Perspectivas da avaliação institucional da escola. Vozes.

Oliveira, A. C. de A. M. (2015). Avaliação institucional interna no âmbito do Sinaes [Dissertação de mestrado profissional]. Fundação Cesgranrio.

Oliveira, I. dos S. (2023). Panorama da autoavaliação institucional nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: Uma meta-avaliação de perspectiva emancipatória [Tese de doutorado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório Institucional da UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18894

Ristoff, D. I. (2003). Algumas definições de avaliação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 8(1), 19-30. https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/1220/1210

Saul, A. M. (2010). Avaliação emancipatória: Desafio à teoria e a prática de avaliação e reformulação de currículo (8a ed.). Cortez.

Scriven, M. (1969). An introduction to meta-evaluation. Educational Products Report, 2, Article 3638.

Scriven, M. (2009). Meta-evaluation revisited. Journal of MultiDisciplinary Evaluation, 6(11), 3-8. https://journals.sfu.ca/jmde/index.php/jmde_1/article/download/220/215/0

Scriven, M. (2018). Avaliação: Um guia de conceitos. Paz e Terra. (E-book, edição do Kindle).

Stufflebeam, D. L. (2001). The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, 22(2), 183-209. https://doi.org/10.1016/S1098-2140(01)00127-8

Stufflebeam, D. L. (2002). The methodology of metaevaluation. In D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus, & T. Kellaghan (Eds.), Evaluation models, viewpoints on educational and human services evaluation (2a ed.). Kluwer Academic Publishers.

Published

2024-05-21

How to Cite

Oliveira, I. dos S., & Rothen, J. C. (2024). Meta-evaluation of emancipatory aspects: A theoretical-methodological proposal. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10631. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10631

Issue

Section

Articles