The plan for Science in Brazil: Suggested indicators for the next decade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10581

Keywords:

Plano Nacional de Educação (2014-2024), Goal 7, Sciences, Indicators

Abstract

The present study aimed to monitor the implementation of Goal 7 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] in Brazil by analyzing documents relating to basic education and data from the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam] from 2014 to 2022. The results reveal disparities in student performance related to gender, color/race, type of school and region. The historical context of exclusion of black and indigenous people, the idea that women shouldn’t be in the field of exact sciences and access to schools for people with disabilities are some of the possible justifications. The conclusion is that significant challenges remain if effective and equal science education is to take place in the country.

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Author Biographies

Vinícius da Silva Carvalho , Instituto Mauá de Tecnologia (IMT), São Caetano do Sul-SP, Brasil

Doutor e mestre em Química (área de concentração em educação) pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professor de Química e Coordenador de Gestão de Aprendizagem no Instituto Mauá de Tecnologia.

Andréia Francisco Afonso, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora-MG, Brasil

Doutora em Ciências (área de concentração em Química) pela Universidade Federal de São Carlos. Professora adjunta do Departamento de Química, do Programa de Pós-Graduação em Química, do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública e da Especialização em Ensino de Ciências e Matemática nos anos iniciais da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Helena Rivelli de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Juiz de Fora (SMEJF), Juiz de Fora-MG, Brasil

Doutora e mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora de Ciências da Rede Municipal de Educação de Juiz de Fora. Professora do Mestrado em Tecnologias Emergentes em Educação da MUST University.

Pablo Rafael de Oliveira Carlos, Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais (SEEMG), Juiz de Fora-MG, Brasil

Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professor de Física da educação básica da rede estadual de Minas Gerais.

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Published

2024-06-06

How to Cite

Carvalho , V. da S., Afonso, A. F., Oliveira, H. R. de, & Carlos, P. R. de O. (2024). The plan for Science in Brazil: Suggested indicators for the next decade. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10581. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10581

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024