Implementation of Goal 1 of the Municipal Education Plan in Castro Alves, Bahia
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.10455Keywords:
Early Childhood Education, Implementation, Education Policy, Municipal ManagementAbstract
During the period in which the new Plano Nacional de Educação [National Education Plan] is being discussed, and considering that studies of the implementation of municipal education plans can shed light on this process, we present results of a documentary research on how the public administration of Castro Alves, Bahia, has been implementing Goal 1 of its Plano Municipal de Educação [Municipal Education Plan]. Employing a top-down approach, we analyzed the legal framework and records on early childhood education (2014 to 2021). Like other entities, the municipality of Bahia did not achieve the established goals, and there is no evidence of strong intersectoral action or social participation. However, there have been advances in curriculum development and structuring of early childhood education provision. Finally, we provide eight recommendations for formulating the next plan.
Downloads
References
Brites, C. M., & Clemente, A. J. (2019). Implementação de políticas públicas: Breve revisão da literatura. NAU Social, 10(18), 27-37. https://doi.org/10.9771/ns.v10i18.31461
Campos, A. F., Jr. (2020). Plano municipal de educação Corumbá, Mato Grosso do Sul (2015-2025): Ações e processos para o cumprimento da Meta 1, educação infantil [Dissertação de mestrado, Universidade Católica Dom Bosco]. Biblioteca UCDB. https://bib.ucdb.br/acervo/247424
Carvalho, F. R. de B. (2023). O município de Castro Alves e a educação infantil: Implementação da Meta 1 do Plano Municipal de Educação [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.
Castro Alves (Município). (2015, 10 julho). Consulta pública: Plano municipal de educação [Ata de reuniões] (pp. 9-15). Secretaria Municipal de Educação de Castro Alves.
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1988). Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Creche Ieda Barradas Carneiro. (2012). Projeto político pedagógico.
Cury, C. R. J. (2010). Qualidade em educação. Nuances: Estudos Sobre Educação, 17(18), 15-31. https://doi.org/10.14572/nuances.v17i18.721
Decreto n. 44, de 20 de abril de 2017. (2017). Dispõe sobre a nomeação da comissão responsável pelo monitoramento e avaliação do Plano Municipal de Educação, Lei n. 748, de 22 de junho de 2015, do município de Castro Alves, e dá outras providências. Diário Oficial do Município, Castro Alves, BA, (145), 1-2. https://sai.io.org.br/Handler.ashx?f=f&query=a96bb340-9e7c-4367-bc2e-aedda50f94c2.pdf
Decreto n. 6.094, de 24 de abril de 2007. (2007). Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando a mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm
Ferreira, J. da S., Antunes, M. F. de S., & Mendes, O. M. (2015). O Plano Nacional de Educação: Desafios a partir da construção do Plano Municipal de Educação de Uberlândia. EccoS: Revista Científica, (36), 29-47. https://doi.org/10.5585/eccos.n36.5567
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010). Censo 2010. IBGE.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2022). Censo 2022. IBGE.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2016). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica. Inep.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2021). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica. Inep.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica. Inep.
Lei Municipal n. 19, de 2013. (2013). Cria o Centro de Atendimento Educacional Especializado Sementes da Inclusão. Castro Alves, BA.
Lei Municipal n. 448, de 2001. (2001). Cria o Sistema Municipal de Educação de Castro Alves. Castro Alves, BA.
Lei Municipal n. 766, de 2017. (2017). Define a nova estrutura administrativa do município de Castro Alves e dá outras providências. Castro Alves, BA.
Lei n. 747, de 22 de junho de 2015. (2015). Cria o Fórum Municipal de Educação de Castro Alves. Castro Alves, BA.
Lei n. 748, de 22 de junho de 2015. (2015). Aprova o Plano Municipal de Educação de Castro Alves, Bahia, para o decênio de 2015-2025. Castro Alves, BA.
Lei n. 828, de 13 de dezembro de 2017. (2017). Dispõe sobre o Plano Plurianual para o quadriênio de 2018-2021 e dá outras providências. Castro Alves, BA. https://sai.io.org.br/ba/castroalves/site/LeiMunicipal/53025
Lei n. 890, de 29 de agosto de 2019. (2019). Reestrutura o “Conselho Municipal de Educação” do Município de Castro Alves/BA, e dá outras providências. Diário Oficial do Município, Castro Alves, BA, (1223), 1-3. https://sai.io.org.br/Handler.ashx?f=f&query=b8a353ab-b6fc-4059-9bcf-07c17abdecce.pdf
Lei n. 954, de 30 de agosto de 2021. (2021). Institui o Plano Plurianual – PPA do município de Castro Alves – Estado da Bahia para o quadriênio 2022-2025. Castro Alves, BA. https://sai.io.org.br/ba/castroalves/site/LeiMunicipal/54098
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 11.494, de 20 de junho de 2007. (2007). Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – Fundeb, de que trata o art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; altera a Lei n. 10.195, de 14 de fevereiro de 2001; revoga dispositivos das Leis n. 9.424, de 24 de dezembro de 1996, 10.880, de 9 de junho de 2004, e 10.845, de 5 de março de 2004; e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm
Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. (2013). Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2013/lei-12796-4-abril-2013-775628-publicacaooriginal-139375-pl.html
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Lei n. 13.559, de 11 de maio de 2016. (2016). Aprova o Plano Estadual de Educação da Bahia e dá outras providências. Diário Oficial, Salvador, BA, (21.932), 1-38. http://dcrb.educacao.ba.gov.br/wp-content/uploads/2021/07/Lei-13559.2016-Plano-Estadual-de-Educac%CC%A7a%CC%83o-BA.pdf
Lemos, C. (2018). A implementação da Meta 1 do Plano Nacional de Educação na Educação Infantil no município de Santa Maria, Rio Grande do Sul [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria]. Manancial: Repositório Digital da UFSM. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/16219
Lima, L. L., & D’Ascenzi, L. (2013). Implementação de políticas públicas: Perspectivas analíticas. Revista de Sociologia e Política, 21(48), 101-110. https://doi.org/10.1590/S0104-44782013000400006
Mainardes, J. (2009). Análise de políticas educacionais: Breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos, 9(1), 4-16. http://educa.fcc.org.br/pdf/ctp/v09n01/v09n01a02.pdf
Ministério da Educação (MEC). (2014). O Plano Municipal de Educação: Caderno de orientações. SASE/ MEC. http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_pme_caderno_de_orientacoes.pdf
Ministério da Educação (MEC). (2018). Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. MEC/SEB.
Moreira, F. A. (Coord.). (2020). Guia de colaborações acadêmicas: Parcerias entre municípios e instituições de ensino superior. Programa Cidades Sustentáveis. https://www.cidadessustentaveis.org.br/arquivos/Publicacoes/guia-de-colaboracoes-academicas.pdf
Parecer n. 2, 12 de julho de 2018. (2018). Autoriza o processo de nucleação e reordenamento de rede no Município de Castro Alves para eliminação das classes multisseriadas. Castro Alves, BA.
Parecer n. 11, de 24 de novembro 2014. (2014). Dispõe sobre a Nucleação de Escola do Sistema Municipal de Ensino de Castro Alves. Castro Alves, BA.
Parecer Normativo n. 3, de 22 de dezembro 2020. (2020). Processo CME n. 2/2020. Normatização do documento referencial curricular a ser implantado no município de Castro Alves. Diário Oficial do Município, Castro Alves, BA, (2.135), 18-32. https://sai.io.org.br/Handler.ashx?f=d iario&query=2135&c=177&m=0
Portaria Interministerial n. 3, de 22 junho de 2022. (2022). Estabelece diretrizes, atribuições, normas e fluxos operacionais para a oferta e o acompanhamento da frequência escolar relativa às condicionalidades do Programa Auxílio Brasil. Brasília, DF. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-interministerial-n-3-de-22-de-junho-de-2022-409687256
Portaria n. 6, de 6 de julho de 2017. (2017). Dispõe sobre a nomeação dos membros do Fórum Municipal de Educação, Lei n. 747, de 22 de junho de 2015, do município de Castro Alves. Castro Alves, BA.
Portaria n. 117, de 6 de julho de 2018. (2018). Faz nomeação dos titulares e suplentes que farão parte da comissão responsável pela implementação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no Sistema de Ensino do município de Castro Alves, Bahia, e dá outras providências. Diário Oficial do Município, Castro Alves, BA, (749), 1-3. https://sai.io.org.br/Handler.ashx?f=diario&query=749&c=177&m=0
Portaria n. 133, de 9 de agosto de 2018. (2018). Faz retificação da Portaria n. 117/2018, que nomeia os titulares e suplentes que farão parte da comissão responsável pela implementação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no Sistema de Ensino do município de Castro Alves, Bahia, e dá outras providências. Diário Oficial do Município, Castro Alves, BA, (795), 1-3. https://sai.io.org.br/Handler.ashx?f=diario&query=795&c=177&m=0
Portaria n. 250, de 5 de julho de 2021. (2021). Estabelece as diretrizes de realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) no ano de 2021. Diário Oficial da União, Brasília, DF, (125), 39. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-250-de-5-de-julho-de-2021-330276260
QEdu. (2024). Castro Alves: Ideb. QEdu. Recuperado em 1º ago. 2024 de https://qedu.org.br/municipio/2907301-castro-alves/ideb
Resolução CNE/CP n. 2, de 22 de dezembro de 2017. (2017). Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf
Rodrigues, E. G., Souza, G. D. da S. de, & Silva, J. B. da. (2020). Política pública educacional: A perspectiva de universalização implementada pela Meta 1 do plano municipal de educação em Tucuruí. Brazilian Journal of Development, 6(10), 82879-82884. https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-644
Secretaria de Educação. (2021). Relatório de Avaliação e Monitoramento do Plano Municipal de Educação de Castro Alves. Castro Alves, BA.
Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação (Siope). (2024). Demonstrativo da Função Educação. Siope. https://www.fnde.gov.br/siope/demonstrativoFuncaoEducacao.do
Souto, C. C., Carvalho, M. D., & Rodrigues R.V. (2015). A educação infantil e o segundo PNE. PNE em Debate. https://pneemdebate.wordpress.com/home/161-2
Souza, H. R. de, & Andrade, A. de O., Júnior. (2014). Quem está desinventando a cidade de Castro Alves, Bahia? A destruição do patrimônio histórico e cultural e suas influências sobre a memória, identidade e cidadania. In Anais do IV Simpósio Cidades Médias e Pequenas da Bahia (pp. 1-15). UFOB. http://anais.uesb.br/index.php/ascmpa/article/view/4423
Souza, S. Z., & Pimenta, C. O. (2019). Atendimento à educação infantil no estado de São Paulo: Trilhas previstas em planos municipais de educação. Educação e Pesquisa, 45, Artigo e194520. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945194520
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).