Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v32.8342Keywords:
Assessment Learning, Knowledge, Pandemic, Covid-19Abstract
This article questions the effects of the pandemic context on the processes of meaning-making of the assessment-learning interface, perceived as an unavoidable element in the disputes over the meanings of a “democratic school”. Based on a discursive approach inscribed in the post-foundational agenda, normative documents that deal with education in the context of the Covid-19 pandemic, produced by the state Departments of Education in Rio de Janeiro and Minas Gerais, are explored. The analyses point to the hybridization of traditions and translations regarding the aforementioned interface, with intensified negotiation between meanings of learning from the perspective of acquiring something external to the learning subject, also as a particular response from that same subject.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Estado, políticas educacionais e obsessão avaliativa. Contrapontos, Itajaí, SC, v. 7, n. 1, p. 11-22, jan./abr. 2007.
ÁLVAREZ MÉNDEZ, Juan Manuel. Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata, 2001.
BIESTA, Gert. Boa educação na era da mensuração. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p. 808-825, set./dez. 2012.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
CASAGRANDE, Ana Lara; ALONSO, Katia Morosov. Sistema econômico, direitos sociais e escolas desiguais: reflexões sobre a reforma do ensino médio. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 35, n. 3, p. 961-979, set./dez. 2019.
CHAIB, Mohamed. Representações sociais, subjetividade e aprendizagem. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 156, p. 358-372, abr./jun. 2015.
CRUZ, Fátima Maria Leite. Avaliação e a democratização da educação escolar: processos de aprendizagens emancipatórias. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 1-17, jun. 2008.
FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento escolar, cultura e poder: desafios para o campo do currículo em “tempo pós”. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 212-245.
GABRIEL, Carmen Teresa. Relação com o saber: uma proposta de releitura pós-fundacional. In: LOPES, A. C.; OLIVEIRA, A. L. M. de; OLIVEIRA, G. G. S. de (org). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Editora UFPE, 2018. p. 217-250.
GIMENO SACRISTÁN, José. Dez teses sobre a aparente utilidade das competências em educação. In: GIMENO SACRISTÁN, José et al. Educar por competências: o que há de novo? Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 13-63.
HOBSBAWM, Eric. Introdução: a invenção das tradições. In: HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. (org.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997. p. 9-23.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação & Sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, dez. 2015.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Ensino, aprendizagem e avaliação em História: múltiplos diálogos. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 29., 2017, Brasília. Anais [...]. Brasília: UnB, 2017. p. 1-11.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação democrática das aprendizagens históricas: desafios à didática da História. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e227098, 2020.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim; GABRIEL, Carmen Teresa. Saerjinho: sentidos de avaliação em disputa. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 64, p. 160-186, jan./abr. 2016.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Avaliação diagnóstica. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação, 2020a. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Ar-HYS4LgYsviAwwTcZr47nnseLJwxRj/view. Acesso em: 31 jan. 2021.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Documento orientador: regime especial de atividades não presenciais – versão 2. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação, 2020b. Disponível em: https://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/DOCUMENTO%20ORIENTADOR%20REGIME%20ESPECIAL%20DE%20ATIVIDADES%20N%C3%83O%20PRESENCIAIS%20Vers%C3%A3o%202.pdf. Acesso em: 31 jan. 2021.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Guia prático para professores. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação, 2020c. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/13ar_-c2CF3pMtrILq1vZ36ryJf9Bqiuw/view. Acesso em: 31 jan. 2021.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PLÁ, Sebastián. La pandemia en la escuela: entre la opresión y la esperanza. In: CASANOVA CARDIEL, H. (coord.). Educación y pandemia: una visión académica. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, 2020. p. 30-38.
RIO DE JANEIRO. Secretaria de Estado de Educação. Orientações para as práticas pedagógicas no retorno às aulas presenciais. Rio de Janeiro: Secretaria de Estado de Educação, 2020a. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/12nCZEDzfCTB0zUwtOkAC60-uwnUx3J71/view. Acesso em: 31 jan. 2021.
RIO DE JANEIRO. Resolução Seeduc n. 5843, de 11 de maio de 2020. Orienta as unidades integrantes da rede Seeduc sobre o desenvolvimento de atividades escolares não presenciais e regularização da vida funcional de servidores, em caráter de excepcionalidade, enquanto permanecerem as medidas de isolamento previstas pelas autoridades estaduais como prevenção e combate ao coronavírus (Covid-19), e dá outras providências. Diário Oficial do Estado Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Ano 46, n. 83, parte I, p. 11, 12 maio 2020b.
SAMPAIO, Carmen Sanches. Relações de aprendizagem (e ensino) na escola de ensino fundamental: (in)temporalidades da participação na avaliação pedagógica. In: ESTEBAN, Maria Teresa; AFONSO, Almerindo Janela (org.). Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, 2010. p. 71-95.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).