Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation

Authors

  • Marcus Leonardo Bomfim Martins Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora-MG; Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3369-9260
  • Carmen Teresa Gabriel Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9503-6740

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.8342

Keywords:

Assessment Learning, Knowledge, Pandemic, Covid-19

Abstract

This article questions the effects of the pandemic context on the processes of meaning-making of the assessment-learning interface, perceived as an unavoidable element in the disputes over the meanings of a “democratic school”. Based on a discursive approach inscribed in the post-foundational agenda, normative documents that deal with education in the context of the Covid-19 pandemic, produced by the state Departments of Education in Rio de Janeiro and Minas Gerais, are explored. The analyses point to the hybridization of traditions and translations regarding the aforementioned interface, with intensified negotiation between meanings of learning from the perspective of acquiring something external to the learning subject, also as a particular response from that same subject.

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Author Biographies

Marcus Leonardo Bomfim Martins, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora-MG; Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (FACED/UFJF) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (ProfHistória/UFRJ).

Carmen Teresa Gabriel, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação da UFRJ e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Ensino de História da UFRJ.

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Published

2021-10-22

How to Cite

Martins, M. L. B., & Gabriel, C. T. (2021). Evaluation in pandemic times: meanings of learning in negotiation . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e08342. https://doi.org/10.18222/eae.v32.8342

Issue

Section

Thematic Section: Education in Times of Pandemic