Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.7792

Keywords:

Educational Evaluation , External Assessment , Educational Policy , Knowledge

Abstract

This article aims to account for the paths taken in knowledge production since the implementation of large-scale assessment policies three decades ago. A bibliographic review was carried out in indexed journals on SciELO and Capes Periodical Portal using the descriptor “large-scale assessment”. The 98 articles published between 1990 and 2020 found in the review were later submitted to bibliometric and interpretative analysis. Then, the profile and production characteristics were outlined, as well as the synthesis of the results, giving visibility to the objects and focus of interest of the studies. It was found that studies which criticize the large-scale assessment model are predominant and that there is a tendency for investigations oriented to measure the effects and effectiveness of evaluations.

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Author Biographies

Rosangela Fritsch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo-RS, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação. Participa como pesquisadora dos Grupos de Pesquisa: Rede Ibero-Americana de Estudos sobre Educação Profissional e Evasão Escolar (RIMEPES) – Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e História, Política e Gestão da Escola Básica - UNISINOS.

Ricardo Ferreira Vitelli, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo-RS, Brasil

Doutor em Educação (2017), Mestre em Educação (2013) e Especialista em Metodologia do Ensino Superior (1987), todos pela Universidade do Vale do Rio do Sinos - UNISINOS. Graduado em Estatística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1984). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Mestrado Profissional em Gestão Educacional. Professor adjunto da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Tenho experiência na área de Probabilidade e Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa mercadológica, políticas públicas, indicadores educacionais e ensino médio.

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Published

2021-11-12

How to Cite

Fritsch, R., & Vitelli, R. F. (2021). Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e07792. https://doi.org/10.18222/eae.v32.7792

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