Evaluation of sociomoral values in teachers in a municipal education system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.7501

Keywords:

Sociomoral Values, Levels of Attachment to Values , Item Response Theory (Irt) , Moral Education

Abstract

This study aimed to identify social perspectives in moral judgments by primary and lower secondary education teachers in the municipal education system of a city in the state of Minas Gerais. We used, in a digital platform, a scale for evaluating adherence to the sociomoral values of justice, respect, solidarity and democratic coexistence, which was designed and validated by an educational research institution. Results pointed to a predominantly normative social perspective on the part of teachers. Based on such results, the teacher education program that is provided to the municipal education system should include studies on education in moral values so that teachers can progress with regard to their sociomoral perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, E.; ANDRADE, D.; BORTOLOTTI, S. Teoria da Resposta ao Item. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 43, n. especial, dez. 2009.

BAUMAN, Z. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1998.

KOHLBERG, L. Essayson moral development: The Philosophyof moral development: moral stagesandtheideaof justice. San Francisco: Harper & Row, 1981. v. 1.

KOHLBERG, L. Psicología del desarrollo moral. Bilbau: Biblioteca de Psicologia, Desclée de Brouwer, 1992.

LIPOVETSKY, G. O crepúsculo do dever: a ética indolor dos novos tempos democráticos. 4. ed. Lisboa: Dom Quixote, 2010.

MARQUES, C. A. E.; TAVARES, M. R.; MENIN, M. S. S. Valores sociomorais. Americana, SP: Adonis, 2019.

PIAGET, J. O julgamento moral na criança. São Paulo: Mestre Jou, 1977 [1932].

PIAGET, J. El psicoanálisis y sus relaciones com lapsicología del niño. In: DELAHANTY, G. P. (comp.). Piaget y elpsicoanálisis. México: Universidade Autônoma Metropolitana, 1994 [1920]. p. 181-290.

TAVARES, M. R.; MENIN, M. S. S. (coord.). Avaliando valores em escolares e seus professores: proposta de construção de uma escala. São Paulo: FCC/DPE, 2015. (Textos FCC, 46).

TAVARES, M. R.; MENIN, M. S. S.; BATAGLIA, P. U. R.; VINHA, T. P.; TOGNETTA, L. R. P.; MARTINS, R. A.; MORO, A. Construção e validação de uma escala de valores sociomorais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 186-210, jan./mar. 2016.

Published

2021-12-07

How to Cite

Moro, A., & Vivaldi, F. M. de C. (2021). Evaluation of sociomoral values in teachers in a municipal education system . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e07501. https://doi.org/10.18222/eae.v32.7501

Issue

Section

Articles