An analysis of student participation in teacher evaluation in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.6815

Keywords:

Evaluation of Teaching, Higher Education, Student Participation

Abstract

The article aims to understand what factors are associated to student participation in teaching evaluations by identifying students’ profiles that are more and less likely to participate. We consider students’ individual characteristics and programs’ characteristics. The data are from the semiannual teaching evaluation from a private higher education institution between 2016 and 2018. We used multilevel logistic regression and the results indicate that both individual and program characteristics can affect the probability of student participation in teaching evaluation, i.e., being female, over 41 years old, receiving funding or scholarship, as well as being enrolled in a teacher licensure program or a full-time program are associated to higher probability of participating in teaching evaluations.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Carolina Tomás, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG); Belo Horizonte-MG, Brasil

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais(2004), mestrado em Demografia pela UFMG (2007) e pela University of California at Berkeley (2008), mestrado em Sociologia (2010) e doutorado em Sociologia e Demografia (2012) pela University of California, Berkeley. Atualmente é Professora Adjunta no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e Presidente da Comissão Própria de Avaliação da PUC MINAS. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Econômica e Estratificação Social, na área de Demografia Econômica, Família e Fecundidade, Formulação e Avaliação de Políticas e Métodos Quantitativos. Coordena o Núcleo de Avaliação e Pesquisa em Ensino Superior (NAPES).

Raquel Wanderley D'Albuquerque, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG); Belo Horizonte-MG, Brasil

Doutoranda e Mestra em Ciência Política pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduada em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco. Pesquisadora de temas referentes a Avaliação e Análise de Políticas Públicas, Instituições Políticas e Burocracia, com foco em dinâmicas de implementação de políticas federais no nível municipal. Colaboradora do Grupo Interdisciplinar de Metodologias em Avaliação de Políticas Públicas (GIMAPP) e do Núcleo de Avaliação e Pesquisa em Ensino Superior (NAPES). Atua como Analista na Comissão Própria de Avaliação da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (CPA/PUC Minas). Docente e consultora na área de estatística aplicada e Ciência de Dados.

Otaviano Francisco Neves, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG); Belo Horizonte-MG, Brasil

Possui graduação em Estatística pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), mestrado em Estatística pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e doutorado em Tratamento da Informação Espacial pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2015). Atualmente é professor da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e membro do Núcleo de Avaliação e Pesquisa em Ensino Superior (NAPES).

Maytê Cabral Mesquita, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG); Belo Horizonte-MG, Brasil

Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2018), especialista em Gestão Estratégica da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2015), graduada em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2013). Atualmente é Analista Administrativo da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. É membro do Grupo de Estudos em Marketing, Consumo e Sociedade - GEMACONS e do Núcleo de Avaliação e Pesquisa em Ensino Superior (NAPES). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, cultura do consumidor, Estudos do Consumo, e na área de Avaliação do Ensino Superior.

References

ANDERSON, H.; CAIN, F.; BIRD, E. Online student course evaluations: Review of literature and a pilot study. American Journal of Pharmaceutical Education, v. 9, n. 1, p. 34-43, 2005. DOI: https://doi.org/10.5688/aj690105

ANDRADE, E.; ROCHA, B. Factors affecting the student evaluation of teaching scores: Evidence from panel data estimation. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 129-150, jan./mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-41612012000100005

BOWLING, A. Mode of questionnaire administration can have serious effects on data quality. Journal of Public Health, v. 27, n. 3, p. 281-291, 2005. DOI: https://doi.org/10.1093/pubmed/fdi031

CARNEIRO, J.; DIB, L. O uso da internet em surveys: oportunidades e desafios. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 12, n. 4, p. 641-670, out./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2011.v12n4.146

CHOI, B.-K.; KIM, J.-W. The influence of student and course characteristics on monotonic response patterns in student evaluation of teaching in South Korea. Asia Pacific Education Review, v. 15, n. 3, p. 483-492, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/s12564-014-9332-y

DURAKU, Z. H. Student personality traits’ influence on professor evaluation and on their academic achievement in Kosovo. European Scientific Journal, v. 1, Special Edition, p. 580-584, 2014.

FAH, B.; OSMAN, S. A case study of student evaluation of teaching in university. International Education Studies, v. 4, n. 1, p. 44-50, 2011. FAN, W.; YAN, Z. Factors affecting response rates of the web survey: A systematic review. Computers in Human Behavior, v. 26, n. 2, p. 132-139, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.10.015

GRUBER, T.; LOWRIE, A.; BRODOWSKY, G.; REPPEL, A.; VOSS, R.; CHOWDHURY, I. N. Investigating the influence of professor characteristics on student satisfaction and dissatisfaction: A comparative study. Journal of Marketing Education, v. 34, n. 2, p. 165-178, 2012. DOI: https://doi.org/10.1177/0273475312450385

JOYE, S.; WILSON, J. Professor age and gender affect student perceptions and grades. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, v. 15, n. 4, p. 126-138, 2015. McPHERSON, M. Determinants of how students evaluate teachers. Journal of Economic Education, v. 37, n. 1, p. 3-20, 2006. DOI: https://doi.org/10.14434/josotl.v15i4.13466

McPHERSON, M.; JEWELL, R. T.; KIM, M. What determines student evaluation scores? A random effects analysis of undergraduate Economics classes. Eastern Economic Journal, v. 35, p. 37-51, 2009. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.eej.9050042

MOSS, J.; HENDRY, G. Use of electronic surveys in course evaluation. British Journal of Educational Technology, v. 33, n. 4, p. 583-592, 2002. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8535.00293

NAIR, C.; ADAMS, P.; MERTOVA, P. Student engagement: the key to improving survey response rates. Quality in Higher Education, v. 14, n. 3, p. 225-232, Nov. 2008. NATIS, L. Modelos lineares hierárquicos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 23, p. 3-29, jan./jun. 2001. DOI: https://doi.org/10.1080/13538320802507505

SPOOREN, P.; VANDERMOERE, F.; VANDERSTRAETEN, F.; PEPERMANS, K. Exploring high impact scholarship in research on student’s evaluation of teaching (SET). Educational Research Review, v. 22, p. 129-141, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.09.001

WACHELKE, J.; NATIVIDADE, J.; ANDRADE, A.; WOLTER, R.; CAMARGO, B. Caracterização e avaliação de um Procedimento de Coleta de Dados Online (CORP). Avaliação Psicológica, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 143-146, 2014.

Published

2020-07-03

How to Cite

Tomás, M. C., D’Albuquerque, R. W., Neves, O. F., & Mesquita, M. C. (2020). An analysis of student participation in teacher evaluation in higher education. Estudos Em Avaliação Educacional, 31(76), 28–49. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.6815