Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.6763

Keywords:

Processo Seletivo, Acesso à Educação, Educação Superior, Licenciatura

Abstract

The objective of this study is to analyze how the Sistema de Seleção Unificada (Unified Selection System – Sisu) affected the choice of higher education programs at the Universidade Federal de Viçosa, mainly examining the degree programs that had the greatest increase in the candidate to vacancy ratios, after the implementation of this new selection mechanism. Initially, data from the institution on competition, selectivity, and vacancy occupation of all the programs at the Viçosa, MG campus were analyzed, and then the data collected by means of questionnaires answered by students of the degree programs. The results demonstrate that the Sisu influences students’ choices, making them more strategic, and that social and educational inequalities continue to delimit the choices that are possible for each candidate.

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Author Biographies

Thainara Cristina de Castro Ariovaldo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte – MG, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Atualmente é aluna do Doutorado em Educação, também pela FaE/UFMG, e membro do grupo de pesquisa Observatório Sociológico Família-Escola (OSFE). Dedica-se às temáticas relacionadas à Sociologia da Educação, Sociologia do Ensino Superior, Acesso ao Ensino Superior, Desigualdades Escolares e Mecanismos de Acesso ao Ensino Superior.

Cláudio Marques Martins Nogueira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte – MG, Brasil

Professor associado de Sociologia da Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e pesquisador do Observatório Sociológico Família-escola, OSFE. Atua principalmente com os seguintes temas: trajetórias escolares, relação família-escola, ensino superior, escolha dos estudos superiores, escolha da carreira docente, teoria sociológica, sociologia de Pierre bourdieu e Bernard Lahire.

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Published

2021-05-24

How to Cite

Ariovaldo, T. C. de C., & Nogueira, C. M. M. (2021). Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e06763. https://doi.org/10.18222/eae.v32.6763

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