School infrastructure and Physical Education: tensions and conflicts
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.6547Keywords:
School Infrastructure, Physical Education, Elementary School, Public PolicyAbstract
It is recommended, in this article, to study the influence that sports school infrastructures have on the fulfillment of the Physical Education curriculum, on the quality of the teaching process and on the learning carried out by the students. This is a qualitative research methodology that used as a data collection and production tool, the semi-structured interview. The empirical research included interviews with the five directors of municipal public schools in the final years of elementary education in the city of Armação dos Búzios-RJ. The content analysis brought us to three categories, being the category “Public Neglect”, elucidative and didactic. It is inferred that the existing learning environment (the multi-sports courts in public squares) and the school infrastructure made available to the Physical Education classes make it impossible to comply with the curriculum in its entirety, affects the contents of teaching and, therefore, the objectives are not reached.
Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Editorial Presença, 1980.
ALVES, Maria Teresa Gonzaga; XAVIER, Flavia Pereira. Indicadores multidimensionais para avaliação da infraestrutura escolar: o ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 169, p. 708-746, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145455
ARAÚJO, Samuel Nascimento de. O tempo e o espaço da educação física em escolas da rede municipal de Guarani das Missões/RS. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 25-34, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n39p25
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BENTO, Lilian; RIBEIRO, Romes. As aulas de educação física na concepção dos alunos de 5ª a 8ª séries do ensino fundamental da cidade de Indianópolis-MG. Motrivivência, Florianópolis, n. 31, p. 354-368, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2008n31p354
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2018.
BRITTIN, Jeri et al. Physical activity design guidelines for school architecture. PLoS ONE, San Francisco, v. 10, n. 7, p. 1-30, 2015. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0132597
DAMAZIO, Márcia; SILVA, Maria Fátima. O ensino da Educação Física e o espaço físico em questão. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 2, p. 189-196, ago. 2008. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v11i2.3590
DE PAULA, Alisson Slider do Nascimento et al. O ensino da educação física e a sua infraestrutura em questão: correlação com a prática pedagógica dos professores das escolas da rede municipal de Sobral/CE. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 57-65, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n39p57
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
FERNÁNDEZ, Iván López. Aprovechamiento en horario no lectivo de instalaciones deportivas de colegios de educación primaria. Apunts. Educación Física y Deportes, n. 103, p. 83-90, 2011.
FERREIRA NETO, Rubem Barboza. O reflexo da infraestrutura escolar nas aulas de educação física no ensino fundamental. 2017. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Porto, 2017. Disponível em: http://recipp.ipp.pt/ bitstream/10400.22/10015/1/DM_RubemNeto_2017.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.
FIRESTONE, William A.; PENNELL, James R. Teacher commitment, working conditions, and differential incentive policies. Review of Educational Research, v. 63, n. 4, p. 489-525, 1993. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543063004489
FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Educação como prática para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FUNDAÇÃO LEMANN; MERITT. Pesquisa sobre o Censo Escolar/INEP 2017 da cidade de Armação dos Búzios-RJ. Portal QEdu, 2019. Disponível em: https://www.qedu.org.br/cidade/2733-armacaodos-buzios/aprendizado. Acesso em: 27 fev. 2019.
GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.
HARGREAVES, Andy. Four ages of professionalism and professional learning. Teachers and Teaching: History and Practice, v. 6, n. 2, p. 151-182, 2000. DOI: https://doi.org/10.1080/713698714
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Perfil dos Municípios Brasileiros: Esporte 2003. Rio de Janeiro: IBGE, 2006.
KANTERS, Michael A. et al. Shared use of school facilities with community organizations and afterschool physical activity program participation: a cost-benefit assessment. Journal of School Health, v. 84, n. 5, p. 302-309, 2014. DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12148
KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino e mudanças. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MACEDO, Christiane Garcia; GOELLNER, Silvana Vilodre. Espaços e equipamentos para a educação física escolar e não-escolar: entrevista com Celi Nelza Zulke Taffarel. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 66-75, dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n39p66
MAGALHÃES, Carlos Henrique Ferreira; MARTINELI, Telma Adriana Pacífico. Soluções formais no enfrentamento dos problemas da prática escolar: o estranhamento dos professores de educação física escolar. Motrivivência, Florianópolis, n. 36, p. 214-235, 2011. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2011v23n36p214
MARQUES, Margarete Oleiro. Ambiente escolar e atividades físicas em escolares de Pelotas, RS. 2012. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
MOTA, Maria Océlia. Implementação de políticas públicas educacionais na perspectiva dos agentes burocráticos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 72, p. 684-709, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5656
PORATH, Margareth et al. Fase de desinvestimento da carreira docente de professores de Educação Física. Movimento, Florianópolis, n. 4, p. 203-222, out/dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.23058
REZENDE, Leandro Fórnias Machado de et al. The role of school environment in physical activity among Brazilian adolescents. PLoS ONE, v. 10, n. 6, p. 1-14, 2015. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0131342
SÁ, Jauri dos Santos; WERLE, Flávia Obino Corrêa. Infraestrutura escolar e espaço físico em educação: o estado da arte. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 164, p. 386-413, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143735
SAMPAIO, Pedro Augusto Carvalho; SILVA, Junior Vagner Pereira da; BAHIA, Cristiano Sant’Anna. Investimento em infraestrutura do mundial FIFA 2014: “quem ganha?” e “quem paga a fatura?”. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 76-91, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n39p76
SÁTYRO, Natália; SOARES, Sergei. A infraestrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília: Ipea, 2007.
SILVA, Cristina Rocha; GOBBI, Beatriz Christo; SIMÃO, Ana Adalgisa. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 7, n. 1, p. 70-81, jan./abr. 2005.
SILVA, João Coletto da; SILVEIRA, Éder da Silva da. Avaliação emancipatória do ensino médio politécnico: experiências etnográficas na educação física. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 71, p. 472-503, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4950
SOARES NETO, Joaquim José et al. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.18222/eae245420131903
SOUZA, Silvana Esmenia de Dalto de. A prática pedagógica e o ensino de educação física no cotidiano de duas escolas públicas estaduais do bairro Jardim Santo André: entre o texto oficial e o contexto cotidiano. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200013
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZANDVLIET, David; BROEKHUIZEN, Avril. Spaces for learning: development and validation of the school physical and campus environment survey. Learning Environment Research, Heidelberg, v. 20, p. 175-187, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/s10984-017-9228-y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).