Contributions from Theory-Driven Evaluation to the evaluation of Pibid
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v30i73.5852Keywords:
Program Evaluation, Initial Teacher Education, Theory-Driven Evaluation, PibidAbstract
The present article aims to discuss the process of formulation and implementation of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência [Institutional Teacher Initiation Scholarship Program] (Pibid) using the theoretical-methodological framework of Theory-Driven Evaluation (TDE), which proposes to evaluate a program based on its defining theory. The PIBID is a Federal Government program that aims to improve initial teacher education by introducing teacher licensure students into public schools’ daily activities since their early stages in college. In order to outline the program’s action and change models as suggested by TDE, we used qualitative methodology and conducted a discussion of data based on content analysis. The action model demonstrates the articulation between partner institutions and the program’s actors, who are mobilized by incentive instruments, which resulted in an effective change model. We found that PIBID acts on the right determinants, thus causing significant change in the initial teacher education process. Our analysis of the program’s model shows that PIBID affects positively the initial teacher education process.
Downloads
References
ACADEMIA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS; SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIAS. Carta ao ministro da Educação e ao presidente da Capes. São Paulo: ABC; SBPC, 2015. Disponível em: http://portal.sbpcnet.org.br/noticias/cartaquebrasbpc-e-abc-manifestam-se-contra-cortes-no-pibid/. Acesso em: 5 dez. 2017.
AMARAL, Patrícia. Entrevista [26/04/2017]. Entrevista concedida a Fernanda Litvin Villas Bôas. Brasília, 2017. 4 arquivos .mp3 (122:31 min.).
ANDRÉ, Marly. Inserção profissional de egressos de programas de iniciação à docência. In: REUNIÃO DA ANPED, 38., 2017, São Luis, MA. Anais [...]. São Luis, 2017.
ARRETCHE, Marta. Tendências no estudo sobre avaliação. In: RICO, E. M. (org.). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez/IEE, 2009. p. 29-40.12 Modelo tradicional de formação do final dos anos 1930 (GATTI, 2010), que propunha três anos de formação específica em diferentes áreas de conhecimento (bacharelado) e mais um ano de formação pedagógica (licenciatura).
ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO. Documento final do XIII Encontro Nacional. Campinas: Unicamp, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARRETO, Elba de Sá. Sobre implicações da formação de professores com base na escola nas políticas docentes. In: CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 3., 2016, Águas de Lindóia, SP. Palestra [...]. Águas de Lindóia, 2016.
BAUER, Adriana. Usos dos resultados das avaliações de sistemas educacionais: iniciativas em curso em alguns países da América. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 228, p. 315-344, maio/ago. 2010.
BAUER, Adriana. Avaliação de impacto de formação docente em serviço: o Programa Letra e Vida. 2011. 250 f. Tese (Doutorado em Educação) − Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n. 96, de 18 jul. 2013. Aprova o regulamento do Pibid. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 23 jul. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2 jul. 2015a. Seção 1, p. 8-12.
BRASIL. Ministério da Educação. Assessoria de Comunicação Social. Discurso da transmissão de cargo do ministro Aloizio Mercadante. Brasília, ACS/MEC, 2015b. Disponível em: http://portal. mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=23971-discruso-de-posse- mercadante-pdf-1&Itemid=30192. Acesso em: 18 out. 2017.
CARDOSO, Claudete B.; VILLAS BOAS, Fernanda L.; SOARES NETO, Joaquim J.; CHALUB MARTINS, Leila. Avaliação de políticas públicas em educação utilizando o modelo proposto pela Theory-Driven Evaluation: o caso do Pibid. In: CONGRESSO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIAS E HUMANIDADES, 4., 2015, Foz do Iguaçu. Anais [...]. Foz do Iguaçu, 2015.
CHEN, Huey-Tsyh. The conceptual framework of the theory-driven perspective. Evaluation and Program Planning, v. 12, n. 4, p. 391-396, 1989.
CHEN, Huey-Tsyh. Theory-driven evaluations. Newbury Park: Sage, 1990.
CHEN, Huey-Tsyh. Practical program evaluation: assessing and improving – planning, implementation, and effectiveness. Newbury Park: Sage, 2005.
CHEN, Huey-Tsyh. Evaluation von Programmen und Projekten für eine demokratische Kultur. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2012.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2011.
CHRISTIE, Christina A.; ALKIN, Marvin C. The user-oriented evaluator's role in formulating a program theory using a Theory Driven Approach. American Journal of Evaluation, Baltimore, v. 24, n. 3, p. 373-385, 2003.
CORYN, Chris L. S.; NOAKES, Lindsay A.; WESTINE, Carl D.; SCHRÖTER, Daniela C. A systematic review of Theory-driven Evaluation practice from 1990 to 2009. American Journal of Evaluation, v. 32, n. 2, p. 199-226, 2011.
DOURADO, Luis Fernandes. Entrevista VII [10/11/2017]. Entrevista concedida a Fernanda Litvin Villas Bôas. Goiânia, 2017. 1 arquivo .mp3 (1:07:02 min.).
GATTI, Bernadete A.; BARRETO, Elba de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GATTI, Bernadete A. A formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.
GATTI, Bernardete A.; BARRETO, Elba S. de S.; ANDRÉ, Marli. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Unesco, 2011.
GUIMARÃES, Jorge Almeida. Entrevista V [31/05/2017]. Entrevista concedida a Fernanda Litvin Villas Bôas. Brasília, 2017. 1 arquivos.mp3 (43:50 min.).
HADDAD, Fernando. Entrevista VI [25/09/2017]. Entrevista concedida a Fernanda Litvin Villas Bôas. São Paulo, 2017. 1 arquivos .mp3 (31:36 min.).
JANNUZZI, Paulo de M. Monitoramento e avaliação de programas sociais: uma introdução aos conceitos e técnicas. Campinas: Alínea, 2016.
NEVES, Carmen Moreira de Castro. Entrevista II [12/05/2017]. Entrevista concedida a Fernanda Litvin Villas Bôas. Brasília, 2017. 1 arquivo .mp3 (70:21 min.).
ORLANDI, Eni. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes Editores, 2015.
ROSSI, Peter. Prefácio. In: CHEN, Huey-Tsyh. Theory-driven evaluations. Newbury Park: Sage, 1990.
ROSSI, Peter H.; CHEN, Huey-Tsyh. The theory-driven approach to validity. Evaluation and Program Planning, v. 10, n. 1, p. 95-103, 1987.
SECCHI, Leonardo. Políticas públicas: conceitos, esquema de análise e casos práticos. São Paulo, Cengage Learning, 2014.
SILVEIRA, Hélder E. Entrevista IV [17/06/2017 Entrevista concedida a Fernanda Litvin Villas Bôas. Brasília, DF, 2017. 1 arquivo .mp3 (101:28 min.).
SOARES NETO, Joaquim José et al. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013.
VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional: uma perspectiva histórica. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 12, p. 7-24. jul./dez. 1995.
WHOLEY, Joseph S.; HATRY, Harry P.; NEWCOMER, Kathryn E. Handbook of practical program evaluation. San Francisco, CA, USA. Jossey-Bass, 2010.
WORTHEN, Blaine R.; SANDERS, James R.; FITZPATRICK, Jody L. Avaliação de programa: concepções e práticas. São Paulo: Gente, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).