Evaluation of teaching digital technologies: Brazilian and Portuguese indicators

Authors

  • Ronaldo Nunes Linhares Universidade Tiradentes (Unit/PPED), Aracaju, Sergipe, Brasil.
  • Maria José Loureiro Universidade de Aveiro (UA), Aveiro, Portugal.
  • Fernando Ramos Universidade de Aveiro (UA), Aveiro, Portugal.
  • Caio Mário Guimarães Alcântara Universidade Tiradentes (Unit/PPED), Aracaju, Sergipe, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4303

Keywords:

Evaluation, Digital Technologies, Teaching, Educational Indicators.

Abstract

This article presents a set of indicators suggested by teachers and aimed to evaluate the use of information and communication technologies in teaching practices. These indicators were selected by teachers from Brazil and Portugal working with digital technology programs in their countries. The study is a qualitative research that contains questionnaires, interviews and focus groups with teachers in the region of Aveiro, Northern Portugal and in the cities of Nossa Senhora da Glória, Tobias Barreto and Itabaiana, in the State of Sergipe, Brazil. The teachers’ responses highlight the need for establishing evaluative indicators that consider qualitative aspects of teaching mediated by digital technologies.

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Author Biographies

Ronaldo Nunes Linhares, Universidade Tiradentes (Unit/PPED), Aracaju, Sergipe, Brasil.

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes (Unit/PPED), Aracaju, Sergipe, Brasil.

Maria José Loureiro, Universidade de Aveiro (UA), Aveiro, Portugal.

Professora da Universidade de Aveiro (UA), Aveiro, Portugal.

Fernando Ramos, Universidade de Aveiro (UA), Aveiro, Portugal.

Professor da Universidade de Aveiro (UA), Aveiro, Portugal.

Caio Mário Guimarães Alcântara, Universidade Tiradentes (Unit/PPED), Aracaju, Sergipe, Brasil.

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes (Unit/PPED), Aracaju, Sergipe, Brasil.

References

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Published

2017-04-27

How to Cite

Linhares, R. N., Loureiro, M. J., Ramos, F., & Alcântara, C. M. G. (2017). Evaluation of teaching digital technologies: Brazilian and Portuguese indicators. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(67), 12–31. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4303