Preschool and the right to education: contributions to a debate

Authors

  • Luiz Carlos Gil Esteves Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v28i67.4082

Keywords:

Pre-school, Education, Right to Education, Education Legislation, Educational Indicators.

Abstract

This article aims to reflect on the process of offering pre-school education from 2003 to 2014. It is based on figures from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) and guided by the set of laws that determine the compulsory universalization of pre-school education by the end of 2016. Thus, even if the number of children attending school has been expressive, there is a deficit of more than 600,000 places for 4 and 5 year-old children. Most of the children excluded come from the poorest 25% stratum of the population, who are black and reside in rural areas, especially in the North and Midwest regions. No impact was detected in the change of the progressive pace of enrollment, neither with the adoption of new parameters for the educational funding nor with the legislation that establishes preschool education as universal and compulsory. Also, no direct relationship between more places and better quality indicators was detected.

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Author Biography

Luiz Carlos Gil Esteves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professor e pesquisador da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Unirio e professor adjunto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Uerj. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2005) e mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense - UFF (1993). Graduado em Comunicação Social pelo Centro Unificado Profissional - CUP (1980) e em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (1982). Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, juventude, avaliação de programas governamentais, educação básica e financiamento da educação.

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Published

2017-04-27

How to Cite

Esteves, L. C. G. (2017). Preschool and the right to education: contributions to a debate. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(67), 102–131. https://doi.org/10.18222/eae.v28i67.4082