Learning evaluation in schools organized in cycles: teachers’ concepts

Authors

  • Viridiana Alves de Lara Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil
  • Mary Ângela Teixeira Brandalise Programa de Pos-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Grupo Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Avaliação (GEPPEA), Ponta Grossa, Paraná, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3731

Keywords:

Learning Evaluation, Formative Assessment, Learning Cycles, Early Years of Elementary School

Abstract

This article presents the results of a survey that aimed to investigate concepts of learning evaluation made by teachers who work in public schools organized in cycles, within a municipal network. Implementation of the learning cycle in the educational system set the automatic progression and implementation of formative assessment for students’ learning. Teachers’ testimonies collected in interviews were analyzed according to Collective Subject Discourse methodology. The main findings of the survey show that the new concept of education, school organization and evaluation, (re)constructed for over a decade, contributed to teachers’ understanding of learning evaluation from a different perspective through evaluative processes that are more formative and inclusive, in an attempt to overcome the qualifying and exclusive assessment design currently so impregnated in educational systems.

 

 

 

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Author Biographies

Viridiana Alves de Lara, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil

Mary Ângela Teixeira Brandalise, Programa de Pos-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Grupo Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Avaliação (GEPPEA), Ponta Grossa, Paraná, Brasil

Professora do Programa de Pos-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Coordenadora do Grupo Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Avaliação (GEPPEA), Ponta Grossa, Paraná, Brasil

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Published

2016-05-20

How to Cite

Lara, V. A. de, & Brandalise, M. Ângela T. (2016). Learning evaluation in schools organized in cycles: teachers’ concepts. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(64), 36–68. https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3731