Learning evaluation in schools organized in cycles: teachers’ concepts
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3731Keywords:
Learning Evaluation, Formative Assessment, Learning Cycles, Early Years of Elementary SchoolAbstract
This article presents the results of a survey that aimed to investigate concepts of learning evaluation made by teachers who work in public schools organized in cycles, within a municipal network. Implementation of the learning cycle in the educational system set the automatic progression and implementation of formative assessment for students’ learning. Teachers’ testimonies collected in interviews were analyzed according to Collective Subject Discourse methodology. The main findings of the survey show that the new concept of education, school organization and evaluation, (re)constructed for over a decade, contributed to teachers’ understanding of learning evaluation from a different perspective through evaluative processes that are more formative and inclusive, in an attempt to overcome the qualifying and exclusive assessment design currently so impregnated in educational systems.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. Para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
BARBETTA, Pedro Alberto. Estatística aplicada às ciências sociais. 5. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2003.
BLACK, Paul. Os professores podem usar a avaliação para melhor o ensino? Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 4, n. 2, p. 195-201, jul./dez. 2009. Disponível em: <http://www.periodicos.uepg.br>. Acesso em: 16 nov. 2015.
BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Autoavaliação de escolas: alinhavando sentidos, produzindo significados. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2010.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: . Acesso em: 15 dez. 2015.
CASALI, Alípio. Fundamentos para uma avaliação educativa. In: CAPPELLETTI, Isabel F. Avaliação da aprendizagem: discussão de caminhos. São Paulo: Articulação Universidade/Escola. 2007.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.
ESTEBAN, Maria Teresa (Org.). A avaliação no cotidiano. In: ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 7-29.
FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da avaliação formativa. Revista Portuguesa de Educação, v. 19, n. 2, p. 21- 50, 2006. Disponível em: ISSN 0871-9187>. Acesso em:12 mar. 2016.
FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: UNESP, 2009.
GUBA, Ego G.; LINCOLN, Yvon na S. Avaliação de quarta geração. Tradução de Beth Honorato. Campinas, SP: Unicamp, 2011.
HARLEN, Wynne. On the relationship between assessment for formative and summative purposes. In: GARDNER; John (Ed.). Assessment and learning. 2. ed. London: Sage, 2012. p. 95-110. E-book.
LARA, Viridiana Alves de. Avaliação da aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental: concepções docentes no ciclo de aprendizagem. 2014. 223f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2014.
LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Desdobramento). 2. ed. Caxias do Sul: Educs, 2005a.
LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. Depoimentos e discursos: uma proposta de análise em pesquisa social. Brasília: Liber Livro, 2005b. v. 2. (Pesquisa).
LOPES, José; SILVA, Helena Santos. 50 Técnicas de avaliação formativa. Lisboa: Lidel, 2012.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011a.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011b.
MAINARDES, Jefferson. Organização da escolaridade em ciclos no Brasil: revisão da literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2006.
MAINARDES, Jefferson. Reinterpretando os ciclos de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2007.
MAINARDES, Jefferson; STREMEL, Silvana. Avaliação da aprendizagem no contexto dos ciclos: reflexões sobre seus elementos essenciais. Imagens da Educação, Maringá, v. 1, n. 3, p. 53-64, 2011.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
PONTA GROSSA. Secretária Municipal de Educação. Gestão 2001/2004. Diretrizes Curriculares do Ensino Fundamental. Ponta Grossa, PR, 2003. ISBN 858653471-4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).