Reflections on possible quality criteria for full-time schools

Authors

  • Heike Schmitz Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil.
  • Maria Celeste Reis Fernandes de Souza Universidade do Vale do Rio Doce (Univale), Governador Valadares, Minas Gerais, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i65.3661

Keywords:

Assessment of Education, Full-Time Education, Integral Education, Quality.

Abstract

This paper focuses on the debates concerning full time-education, which has been subject of attention in Brazil in recent years. The analysis discusses the limits of current large-scale external assessments to check the quality of full-time schools. The objective of this article is to reflect on a possible criteria systematization concerning the quality of full-time schools, in order to assess their effectiveness. The arguments were based on a review of the scientific literature, documentary analysis and secondary research analysis, mainly of qualitative nature, and take as reference Holtappels’ contributions, as well as studies about the expansion of the school day in Brazil. The findings indicate that the model presented may contribute as a heuristic tool to guide the schools’ organizational development.

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Author Biographies

Heike Schmitz, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Professora adjunta do Departamento de Educação e do Programa da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa em Avaliação, Política, Gestão e Organização da Educação (apogeu)

Maria Celeste Reis Fernandes de Souza, Universidade do Vale do Rio Doce (Univale), Governador Valadares, Minas Gerais, Brasil.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Integrada do Território da Universidade do Vale do Rio Doce (Univale), Governador Valadares, Minas Gerais, Brasil. Vinculada aos grupos de pesquisa Núcleo Interdisciplinar de Educação, Saúde e Direito (Niesd/Univale) e Educação e Contemporaneidade (EDUCON/UFS).

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Published

2016-08-31

How to Cite

Schmitz, H., & Souza, M. C. R. F. de. (2016). Reflections on possible quality criteria for full-time schools. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(65), 552–581. https://doi.org/10.18222/eae.v27i65.3661

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