Is social composition important for school effects in elementary school?

Authors

  • Flavia Pereira Xavier Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DECAE/FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Maria Teresa Gonzaga Alves Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DECAE/FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae266102933

Keywords:

School effects, School inequality, Proficiency levels, Elementary education.

Abstract

This article analyzes the effect of Brazilian public elementary schools on students’ learning considering the socio-economic context and students’ gender and racial composition. Students were allocated at three levels of proficiency: insufficient, basic and adequate. Those at the insufficient level are considered excluded since their right to education is not met. The data used was from the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The main results indicate that the effects of the schools to remove students from exclusion and promote them to adequate levels of learning are associated with the social composition of these schools in terms of race and gender, regardless of the average socioeconomic status of the school. Such composition, also affects the chances of individual students being removed from exclusion and promoted to the adequate level.

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Author Biographies

Flavia Pereira Xavier, Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DECAE/FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DECAE/FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Maria Teresa Gonzaga Alves, Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DECAE/FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DECAE/FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

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Published

2015-06-22

How to Cite

Xavier, F. P., & Alves, M. T. G. (2015). Is social composition important for school effects in elementary school?. Estudos Em Avaliação Educacional, 26(61), 216–242. https://doi.org/10.18222/eae266102933

Issue

Section

Outros Temas