10% of GDP to finance the PNE 2024-2034: The future of education in Brazil

Authors

  • Nelson Cardoso Amaral Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia-GO, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3593-9582
  • Lúcia Maria de Assis Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia-GO, Brasil
  • Joicy Mara Resende Rolindo Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia-GO, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0102-3314

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10580

Keywords:

Financing, Education, Plano Nacional de Educação, Gross Domestic Product

Abstract

This article aims to evaluate compliance with the funding goal established in the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) 2014-2024 and to assess the volume of resources that should be allocated in a new plan for the 2024-2034 period. To achieve this, qualitative analyses were conducted alongside the use of data from national and international databases. If Brazil were to invest amounts equivalent to those allocated by member countries of the Organisation for Economic Co-operation and Development in 2019, it would require resources equivalent to 14% of its Gross Domestic Product (GDP). Therefore, we believe that the new ten-year plan should propose a minimum allocation of 10% of GDP to enable Brazil to achieve higher-quality education in the future.

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Author Biographies

Nelson Cardoso Amaral, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia-GO, Brasil

Doutor em Educação pela Unimep e estágio pós-doutoral na USP. Professor Emérito da UFG (2023). Foi Pró-Reitor de Administração e Finanças e Vice-Reitor da UFG, membro da Comissão Especial de Avaliação (CEA) que elaborou a proposta original do Sinaes e Coordenador Adjunto da Área de Educação da Capes no quadriênio 2013-2016. Presidente da Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação (Fineduca) nos biênios 2022-2025.

Lúcia Maria de Assis, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia-GO, Brasil

Doutora em Educação pela UFG e estágio pós-doutoral pela USP. Foi coordenadora do PPGE em Educação da UFG (2018-2020) e Diretora do Núcleo de Estudos e Documentação Educação, Sociedade e Cultura (Nedesc) da UFG. Foi diretora da Associação Nacional e Política e Administração da Educação (Anpae), seção Goiás (2011-2014) e editora da Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (RBPAE) no quadriênio 2015-2019.

Joicy Mara Resende Rolindo, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia-GO, Brasil

Doutoranda em Educação pela UFG, mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Docente da Universidade Evangélica de Goiás – UniEvangélica, da Secretaria de Estado da Educação (Seduc-GO) e da Secretaria Municipal de Educação de Anápolis.

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Published

2024-12-18

How to Cite

Amaral, N. C., Assis, L. M. de, & Rolindo, J. M. R. (2024). 10% of GDP to finance the PNE 2024-2034: The future of education in Brazil. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10580. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10580

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024