Notes on EJA in the PNE (2014-2024) and in the PME of Salvador (2016-2026)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10552

Keywords:

Youth, Adult and Elderly Education, Right to Education, Plano Municipal de Educação, Educational Policy

Abstract

In this article, we propose discussions on youth, adult and elderly education (EJA) within the framework of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and the Plano Municipal de Educação [Municipal Education Plan] (PME) of Salvador (2016-2026). The aim is to examine the educational modality provided for in the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional [National Education Guidelines and Bases Law], focusing on Goal 9, which proposes eradicating illiteracy among individuals aged 15 and over and reducing the functional illiteracy rate by the end of the Plan’s term. We discussed some of the Goal’s strategies, with the aim of showing how public policy reaches the classroom. A bibliographical research was the methodological approach adopted. The article highlights the weaknesses and needs related to the literacy policy for this educational modality, from a teacher’s perspective.

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Author Biographies

Cleide Pereira Oliveira, Secretaria Municipal da Educação de Salvador (SMED), Salvador-BA, Brasil

Pedagoga formada pela Universidade Federal da Bahia. Mestrado em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação. Professora e coordenadora pedagógica da Rede Municipal de Educação de Salvador.

Eliane Cadoná, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Frederico Westphalen-RS, Brasil

Psicóloga formada pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) – Câmpus de Frederico Westphalen. Mestra em Psicologia Social e doutora em Psicologia (PUCRS). Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da URI/FW. E-mail: eliane@uri.edu.br.

 

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Published

2024-12-11

How to Cite

Oliveira, C. P., & Cadoná, E. (2024). Notes on EJA in the PNE (2014-2024) and in the PME of Salvador (2016-2026). Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10552. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10552

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024